Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford prodělává 697 tisíc Kč na každém prodaném elektromobilu, už brzdí s koncem spalovacích motorů
31.7.2023 | Petr Miler
A je třeba dodat, že jde o ten nejoptimističtější možný pohled na věc, realita bude podle všeho ještě horší. Navenek to modrý ovál absurdně prezentuje jako výhodu, uvnitř už se ale začínají hýbat ledy.
Teprve včera jsme vás informovali o masivně rostoucích prodělcích Fordu na elektrických autech. Firma pro letošek nečekala nic krásného, přesto musela své pesimistické vize přehodnotit k ještě horšímu stavu - původně předpokládala, že v roce 2023 prodělá na elektrických vozech 3 miliardy USD, tedy, asi 65 miliard Kč. Nyní už očekává, že ztráty z prodeje elektromobilů letos dosáhnou 4,5 miliardy dolarů, asi 98 miliard korun. A nikde není psáno, že její výhled do budoucnosti neprojde další korekcí.
Na věc se ale dá podívat i jinak, optikou ztrát na jednom prodaném voze. Divize Model e, která má Fordy s elektrickým pohonem výlučně na starosti, měla v druhém letošním kvartálu velkoobchodně prodat 34 tisíc aut, takže stačí celkem jednoduchá matematika, abychom se dopočítali ztráty 32 000 dolarů a každé prodaném voze. To znamená, že s každým prodaným elektromobilem Ford odepíše asi 697 tisíc Kč, to se vyplatí.
Ďábel se ale skrývá v detailech, jak praví klasik. Pokud si vzpomenete, za první kvartál Ford takto prodělal 1,28 milionu Kč na každém elektromobilu, jeho maloobchodní prodeje elektroaut ale z kvartálu na kvartál klesají a ztráta roste. Prodělek na každém autě by tedy měl být ještě vyšší, nikoli nižší, Ford ale komplexně reportuje jen ona velkoobchodní čísla týkající se odbytu elektromobilů, kde se zřejmě skrývají i tisíce a tisíce skladových aut. Není způsob, jak zjistit celou pravdu, tu zná jen Ford. A chlubit se takovými věcmi nebude, už ztráta skoro 700 tisíc na každém velkoobchodně prodaném autě je dost děsivá.
Pikantní je, že Ford tento stav prezentuje oficiálně jako skvělou věc: „Krátkodobá rychlost přijímání elektromobilů ze strany zákazníků bude nižší, než jsme čekali, z toho ale budou profitovat ti, kteří se snaží jako první,” řekl k věci Jim Farley, šéf automobilky. Zatím z toho velký profit není...
A dění uvnitř značky naznačuje, že taková slova jsou spíše sedativem pro investory. Nejlépe o tom svědčí vyjádření Marka Rushbrooka, šéfa divize Ford Performance, který popřel zprávy o tom, že by Ford chystal konec osmiválcových motorů s tím, jak přechází na elektřinu. To by vzhledem k posedlosti automobilky i dávalo smysl, tváří v tváří faktu, že zisky z prodeje spalovacích aut doslova záplatují ztráty z prodeje elektromobilů, si to ale stěží může dovolit.
„Nestanovili jsme žádné koncové datum,” řekl Rushbrook s tím, že tržní regulace sice činí spalovací motory náročnější na vývoj a uvádění na trh, přesto s ním nekončí. „Kdo může upřímně říci, co se bude dít s předpisy, ale dokud budeme moci, budeme je vyrábět,” dodal mnohem rozumněji k budoucnosti motorů V8 v nabídce modrého oválu. Pokud automobilka „bude prodávat, dokud bude moci” i osmiválce, proč by končila s čímkoli menším? Je to pořád stejná hra na čistě elektrickou budoucnost, která nepřichází a hned tak přijít ani nemůže.
Sám Ford přiznává, že Mustangů Mach-E za druhý kvartál vyrobil 38 497, prodal ale jen 8 633. Tudy asi povede cesta k rozporu mezi malo- a velkoobchodními prodeji, i při počítání těch druhých zmíněných ale automobilka prodělává na každém elektroautě majlant. Není tak divu, že se spalovacími vozy zase tak moc skončit nechce. Foto: Ford
Zdroje: Carscoops, Ford, Car Sales
Bleskovky
- Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
před 10 hodinami - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Novým králem Le Mans je Jorge Martin, skvělý Marc Marquez dojel druhý! 14:50
- Vítězem Moto2 Garcia před Ogurou a Lopezem, 12. Salač 13:01
- Prvním dnešním vítězem v Le Mans David Alonso 11:58
- Šesti závody byl zakončen letošní ročník NW200 09:21
- Vítězem Tissot Sprintu Martin, senzačně druhý dojel M. Marquez včera 15:57
Nejnovější články
- Přímo VW vám za 70 tisíc dovolí udělat si ze svého auta noclehárnu, někdo ale možná bude muset zůstat venku
před 8 hodinami - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
před 10 hodinami - Další výrobce elektromobilů šlape vodu. Rivian za tři prodělal měsíce už 34 miliard, jak dlouho se to dá vydržet?
před 11 hodinami - První auto Xiaomi může být Porsche za cenu Škody, jenže nevydrží, majiteli neopravitelně selhalo po ujetí 39 km
dnes - Bentley skutečně skončilo i s ryzími motory V8, v Evropě to udělalo raději pěkně potichu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva