Ford skončil s výrobou nehotových aut, s produkcí totiž skončil úplně, továrny zavírá

Neskutečných 1,34 bilionu korun, opravdu více než 1 000 miliard Kč, má stát automobilový průmysl jeho současná největší patálie. Že problémy s dodávkami polovodičů trvají a trvat budou, ukazuje další krok Fordu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford skončil s výrobou nehotových aut, s produkcí totiž skončil úplně, továrny zavírá

2.4.2021 | Petr Prokopec

Ford skončil s výrobou nehotových aut, s produkcí totiž skončil úplně, továrny zavírá

/

Foto: Ford

Neskutečných 1,34 bilionu korun, opravdu více než 1 000 miliard Kč, má stát automobilový průmysl jeho současná největší patálie. Že problémy s dodávkami polovodičů trvají a trvat budou, ukazuje další krok Fordu.

Od loňského března pomalu v každém článku zmiňujeme koronavirus, tak moc bohužel změnil svět. A mění jej dál, byť často už nepřímo. Letošním nepřítelem automobilek je přetrvávající nedostatek čipů, sekundární dopad pandemie, který zavírá jednu továrnu za druhou. Podle odhadů konzultantské firmy AlixPartners kvůli němu má celý průmysl přijít jen letos o neskutečných 60,6 miliard dolarů (cca 1,342 bilionu korun). A dojíždí a něj nakonec i Hyundai a Toyota, třebaže se dosud zdálo, že tyto značky jsou jako jediné díky předchozím rozhodnutím vůči problému imunní.

Dnes si nicméně posvítíme na Ford, který kvůli nedostatku čipů již přistoupil k několika odstávkám výroby a extrémně důležitý pick-up F-150 raději vyráběl nehotový bez části z nich. Automobilka tyto exempláře hodlala dokončit jen s minimálním odstupem, čímž by zredukovala ztrátu, kterou jí absence momentálně asi nejdůležitějšího komponentu způsobila. Nejnovější krok ale dokládá, že konec tunelu je ještě opravdu daleko a žádné rychlé dokončování nebude.

Abychom nechodili zbytečně dále okolo horké kaše, rovnou zmíníme, že Ford hodlá zcela zavřít či alespoň částečně zastavit výrobu hned v šesti továrnách. Pět z nich se nachází ve Státech (Illinois, Ohio, Kentucky, Michigan, Missouri) a jedna v Kanadě (Ontario). Pro modrý ovál nejdůležitější je ta michiganská v Dearbornu, kde vzniká právě F-150. Respektive vznikal, neboť nejméně na dva příští týdny bude továrna zavřena a Ford zde zároveň zredukuje ve čtyřech týdnech přesčasové směny.

Stejně tak se ovšem nejprodávanější vůz Ameriky vyrábí i v Missouri, kde taktéž dojde od pondělka 5. dubna na zavření. A také zde se budou rušit přesčasové směny, dokonce v rámci osmi týdnů. Co je přitom nejpodstatnější, Ford počítá s tím, že prozatím poslední omezení by mělo přijít až v červnu. Jak je tedy patrné, s čipy výrobci aut skutečně ještě nějakou chvíli nemohou počítat, tedy alespoň ne v takovém množství, aby mohly továrny jet vůbec, natož pak na plnou kapacitu.

Ford již dříve uvedl, že odstávky výroby zredukují jeho obrat až o 2,5 miliardy dolarů (55,38 mld. Kč). S tímto odhadem nicméně automobilka kalkulovala v době, kdy se výdělečný F-150 vyráběl alespoň nehotový na sklad, ze kterého měl výhledově zmizet. Z nového kroku lze nicméně usuzovat, že ztráty budou daleko citelnější. S novými odhady by přitom značka měla přijít 28. dubna, kdy zveřejní výsledky za první kvartál.


Ford skončil s výrobou nehotových aut, s produkcí totiž skončil úplně, továrny zavírá - 1 - Ford F-150 Hybrid 2021 prvni sada 01Ford skončil s výrobou nehotových aut, s produkcí totiž skončil úplně, továrny zavírá - 2 - Ford F-150 Hybrid 2021 prvni sada 02Ford skončil s výrobou nehotových aut, s produkcí totiž skončil úplně, továrny zavírá - 3 - Ford F-150 Hybrid 2021 prvni sada 04
Kvůli nedostatku čipů již Ford nebude F-150 vyrábět ani nehotový, krize tak začíná nabývat výraznějších rozměrů. Foto: Ford

Zdroj: CNBC

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.