Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi znovu zkusí uspět s typem auta, na kterém si sami vylámali zuby, může to být další propadák
30.6.2022 | Petr Prokopec
Není větší chyby než přestat zkoušet, řekli si asi Francouzi. A po jednom fiasku s takovým autem přichází s dalším podobným. Pochybujeme o tom, že z toho tentokrát bude úspěch, ale rádi se necháme překvapit.
Francouzská automobilka Citroën vždy chtěla vyčuhovat z davu. Stál za tím nejen její extravagantní design, ale také technologie, které často měnily svět. V tomto ohledu lze zmínit model Traction Avant, který přišel v roce 1934 jako první masově vyráběný vůz s pohonem předních kol a nezávislým zavěšením ve všech rozích. Kromě toho již disponoval samonosnou karoserií. Francouzi pak během pěti měsíců přebudovali továrnu, aby se montážní linka daným novinkám přizpůsobila. Tím se ovšem vyčerpali natolik, že jen pár měsíců po debutu vozu skončil Citroën v bankrotu.
Jelikož je automobilka činná dodnes, nemusíme snad ani dodávat, že k definitivnímu zániku firmy nedošlo. Ta naopak v 50. letech vyrukovala s hydropneumatickým podvozkem, o dekádu později pak i s natáčecími světlomety. Opětovně však bojovala s finančními obtížemi, v roce 1974 tak došlo na bankrot znovu. Pod taktovkou francouzské vlády tak došlo na spojení s Peugeotem, čímž byl položen základní kámen koncernu PSA. V jeho rámci pak byla snaha Citroënu o nadmíru individualistický přístup pozvolna utlumována.
Přesunout se můžeme do současnosti, francouzská automobilka totiž odhalila nový model C4 X. Ten navazuje na regulérní provedení C4, které bylo představeno předloni. Oba vozy mají stejný rozvor 2 670 milimetrů, novinka však dostala prodlouženou záď a na délku ji tak naměříme 4 600 mm, tedy o 260 mm více. Tento posun vyústil v objemnější zavazadelník (510 litrů versus 380 l), cestující vzadu pak mají o 198 mm více prostoru pro kolena. Mimo to se o jejich vyšší komfort starají sedadla s větším sklonem.
Podstatný je nicméně v tomto případě design vozu, Citroën totiž v poslední době zjevně znovu najíždí na svou někdejší excentričnost. Otázkou však je, zda to bude ku prospěchu věci. Bankrotu se asi bát nemusíme, při současných těžkostech na trhu však bude otázkou zájem publika. To se sice chce lišit, ovšem ne zase až tak moc. C4 X přitom stejně jako C4 kombinuje tvary klasického sedanu (byť jde o liftback) s SUV, což dosud nebyl příliš osvědčený model. Ostatně Citroën se stejným typem auta v případě C3L totálně propadl.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak si novinka povede. Zvláště když Francouzi ji na většině evropských trhů hodlají nabízet pouze v elektrické verzi ë-C4 X. Ta bude disponovat jedním elektromotorem naladěným na 136 koní, jenž bude spárován s bateriemi o kapacitě 50 kWh. Udávaný dojezd má pak činit 360 km, zatímco sprint z klidu na stovku zabere 9,5 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 150 km/h. Vlastně tu tak nemáme vůbec nic, čím by novinka dokázala skutečně oslnit.
Citroën přitom vůz postavil na platformě CMP, k dispozici tak C4 X bude i s benzinovými a dieselovými motory. Ovšem pouze v některých zemích, zejména pak v Africe či na Středním východu. Zákazníci přitom ve všech případech mohou počítat s kabinou převzatou z regulérního modelu C4, chybět tedy nebude digitální přístrojový štít či multimédia spárovaná s 10palcovou centrální obrazovkou. Značka nicméně vylepšila systém hlasového ovládání a přihodila modernizaci skrze internet.
Prodej v Evropě odstartuje letos na podzim, přičemž ceny budou oznámeny až v příštích měsících. Jelikož nicméně C4 startuje na 474 900 Kč a ë-C4 na 874 900 Kč, dá se předpokládat, že novinka v elektrické verzi pod 900 tisíc korun nezamíří. A to je příliš mnoho na to, aby dokázal oslovit jakkoli masové publikum.




















Citroën C4 X dostal do vínku excentrickou karoserii, jenž dává vzpomenout na počátky francouzské automobilky. Ty jsou nicméně spojeny také s finančními potížemi, které na značku mohou dolehnout i nyní. Zvláště pokud skutečně hodlá tlačit hlavně elektrickou verzi, která neoslní ani dojezdem, ani dynamikou. Foto: Citroën
Zdroj: Citroën
Bleskovky
Bývalý pilot F1 provezl syna ve svém novém supersportu za 70 milionů, je to jako průlet rakety z jiné planety
včeraAsi nejpropracovanější supersport historie si ve sprintu málem namazalo na chleba auto za osminu jeho ceny
13.8.2022Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
13.8.2022
Nové na MotoForum.cz
- Jiří «Mrkva» Mrkývka nečekaně zemřel včera 11:01
- Časový program pro Austrian GP 13.8.2022
- Royal Enfield Hunter 350: městský roadster 12.8.2022
- Can-Am Pulse a Origin: návrat do jedné stopy 11.8.2022
- Iannone uvažuje o comebacku 11.8.2022
Nejčtenější články
Největší moderní průšvih Mercedesu se po 5 letech od premiéry ukázal v akci, jeho projev je zklamání
17.7.2022Nová auta čeká další masivní zdražení, říká bývalý šéf Škody, to nejlevnější má přijít na 613 tisíc
17.7.2022Prodeje aut v Evropě se propadly nejníž od roku 1996, jen hrstka značek je horší než Škoda
17.7.2022K mání je luxusních pojízdný dům připomínající obrněný vlak, s dílnou i dvougaráží stojí majlant
17.7.2022Obrovský propadák Fordu, který skončil už po 4 letech, lidé nechtějí ani ojetý, o to levněji ho koupíte
17.7.2022
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva