Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda se směje Tesle i drahým Němcům. Řešení, které vzdali, sama testuje v Německu
13.10.2021 | Petr Prokopec
Když se lidí zeptáte, kdo to se systémy autonomního řízení dotáhl nejdále, většina vám zřejmě řekne, že Tesla, protože o jeho Autopilotu se pořád mluví. Realitou ale je, že jde o systém SAE2, Audi koketovalo se SAE3 a Honda jej dostala do prodeje. Teď pošilhává i po čtyřce.
Pokud si pustíte pomalu jakýkoliv fantastický snímek odehrávající se v blízké či vzdálenější budoucnosti, dočkáte se v něm plně autonomních vozů, které jejich uživatelé ovládají často jen hlasem. Tato vize se přitom dle prohlášení mnoha automobilek měla stát realitou již loni, jenže jak si můžete ověřit na vlastní oči, po silnících se stále prohání řidiči z masa a kostí. Umělá inteligence se pak sice hlásí o slovo stále častěji, do plného autonomního řízení však má stále velmi, velmi daleko. A je otázkou, zda něco takového vůbec kdy dorazí.
Většina lidí má přitom s pokrokem spojenou hlavně Teslu, ta ovšem v poslední době spíše o svém náskoku mluví, než aby jej potvrdila existující technologií. I její systém Full Self-Driving totiž není ničím jiným než systémem úrovně SAE2, jakkoliv má značně zavádějící název. Kalifornská automobilka navíc svou technologii opírá už jen o kamery, nikoliv o radary, což jí dělá ještě zranitelnější než dosud. Patrné je to na stále četnějších haváriích, kdy její vozy přehlédnou kde co včetně blikajících policejních aut.
Mnohem dále než Tesla se přitom dostala Honda, která letos odhalila faceliftovaný Legend osazený autopilotem úrovně SAE3. Tím vypálila rybník i Mercedesu či Audi - obě firmy chtěly vozy s autopiloty SAE3 dostat do provozu také, ale nakonec to vzdali. I v případě řešení Hondy je ale také třeba počítat s jistými limity. V prvé řadě totiž danou úroveň autonomního řízení značka nabídla jen sto lidem v rámci úvodní limitované edice. Mimo to vám pak technologie umožní třeba četbu novin jen v nízkých rychlostech, kdy se pohybujete v kolonách, ať již na dálnici, nebo ve městech.
Dá se tedy říci, že Japonci nejsou o mnoho dále, Honda ale pokračuje ve vývoji, přičemž nově začala systém testovat i tam, kde Audi s Mercedesem - na německých silnicích. Hned čtyři prototypy zmíněného modelu Legend zatím najely 25 900 km, přičemž se snaží přebírat řízení kdykoliv, kdy je to možné. Automobilka přitom doufá, že se jí povede vypiplat autopilot na takovou úroveň, aby odpovídal nejen klasifikaci SAE4, ale dokonce i vyššímu stupni SAE4.
Znamená to ovšem, že plné autonomní řízení je za rohem? To ani v nejmenším, a to z jednoho prostého důvodu - úrovně SAE0 až SAE3 jsou klasifikovány jako asistenční, což znamená, že odpovědnost nadále leží hlavně či výlučně na řidiči. S úrovní SAE4 ale již veškerá selhání jdou na konto dotyčné automobilky. I proto se ostatně Tesla soustavně brání tomu, aby FSD bylo klasifikováno jako plný autopilot - v té chvíli by totiž musela řešit ztráty na životech, ne jen tvrdit, že systém se před nehodou vypnul a vyzval řidiče k akci.
Pohled na budoucí záměry Hondy pak naznačuje, že odpovědnost nehodlají převzít ani Japonci. Ti totiž cílí na nulovou fatalitu spojenou s provozem jejich vozů až v roce 2050. Je tak evidentní, že plné autonomní řízení je minimálně dvě dekády vzdáleno, i tak ale může jít o úplnou utopii. Ale třeba nás Honda a její systém zvaný Sensing Elite přesvědčí o opaku.



Honda začala v Německu testovat své autonomní řízení. Ačkoliv však mluví i o dosažení úrovně SAE4, zákazníkům takovou verzi v nejbližší době rozhodně nenabídne. Musela by totiž převzít veškerou odpovědnost za případné nehody. Foto: Honda
Zdroj: Honda
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva