Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda skutečně pokořila Teslu i drahé Němce, do série dostala to, co oni vzdali
5.3.2021 | Petr Prokopec
Je to od Hondy zjevně trochu kráčení po tenkém ledě, přesto je to svým způsobem převratný krok. Zatímco konkurence z řad prestižnějších značek tápe, Japonci posílají na silnici autopilot úrovně SAE3. Ovšem, s řadou háčků.
Donedávna mezi automobilkami i dalšími firmami zuřila tichá technologická válka. Její aktéři soupeřili o to, kdo jako první přijde s plnohodnotným autonomním řízením a zdálo se, že vše je na dobré cestě. Však stačí osadit vůz radary, senzory, kamerami, přijímačem GPS a připojením k internetu a následně nechat pokročilý software pracovat. Nicméně ve světě reálném je třeba počítat s chaotičností a nahodilými událostmi, které lidská intuice dokáže odhadnout, umělá inteligence ale nikoli.
Tato válka tak stejně jako potichu zuřila, i potichu skončila. Někteří si včas vzali ponaučení z toho, že boj jako první vzdal zakladatel Applu, dalším ale později nezbylo, než se přidat. Kolbiště opustila kanadská Magna, která na přípravách plného autopilotu spolupracovala s Lyftem, následovalo Audi, které se přitom v jednu chvíli tvářilo, že má hotový systém úrovně SAE3 a nedávno vývoj skrečoval i Mercedes. Ti všichni a nejen ti říkají, že skutečně funkční autopilot dnes vyvinout nelze.
Pár bojovníků tu ještě zůstává, v prvé řadě samozřejmě Tesla, i když se ale tváří, co nemá, její „plně autonomní řízení” je asistenční systém SAE2. Je tu Google se svým Waymem, který to zkouší dál, komerčně ale nenabízí nic. A koncern GM se dál snaží se svým Cruisem, ani to ale nemá blízko k výrobě. Vypadalo to, že tito kohouti budou ještě pár let usilovat o to, kdo jako první dostane na silnici alespoň systém úrovně SAE3, což znamená, že za jízdy nemusíte aktivně nic dělat, musíte ale být připraveni kdykoli neprodleně zasáhnout, pokud se elektronice zatočí čipy. Nakonec ale první velká rána přichází z míst, odkud ji nikdo nečekal.
Jde o Hondu, o níž na tomto poli dosud prakticky nebylo slyšet. Přesto loni sebevědomě prohlásila, že že do 31. března 2021 dostane do sériové výroby faceliftovaný model Legend autonomním řízením úrovně SAE3. Jak jsme již zmínili, tmělo původně mít již stávající Audi A8, Němci ale nakonec od svých záměrů upustili. Honda ne a vůz s autopilotem SAE3 skutečně dokončila.
Na druhou stranu je třeba říci, že to, co Japonci nakonec dostávají do série, má ke skutečně revoluci ještě daleko. Její systém nazvaný Sensing Elite formálně je autopilot úrovně SAE, ale jen někdy - podobně, jako plánovalo Audi, dokáže i systém Hondy převzít plně řízení jen při nízkých rychlostech, třeba v dálničních či městských kolonách. Pak si skutečně můžete rozbalit v noviny a čekat jen na chvíli, kdy vám auto řekne, že neví kudy kam, jindy si s řízením zcela samo neporadí.
To by ještě tolik nevadilo, protože si ale automobilka zjevně není až tak jistá, že Sensing Elite bude fungovat na 100 procent, nabízejí jej jen ve zvláštní edici tohoto modelu výrobně omezené na 100 kusů. Jinými slovy - autopilot SAE3 to je, ale jen do kolon a pro sto lidí. To trochu ztrácí kouzlo.
Někde se ovšem začít musí a toto je menší průlom. Nakonec skalpy Tesly, Audi či Mercedesu mají sovu cenu. Přesto nečekejte, že byste si zde Legendu s tímto systémem užívali, a to i kdyby se tu prodával, což se neprodává. Využití podobných systémů vyžaduje jistý legislativní rámec a schválení pro provoz, které Honda v Japonsku dostala. Jinde ale nikoli a s ohledem na malé krůčky, které v tuto chvíli dělá, ani nepředpokládáme, že by o prodej Sensing Elite jinde usilovala.









Honda Legend je prvním autem na světě, které míří na skutečné silnice s autonomním řízením úrovně SAE3 i s posvěcením úřadů. Funguje ale jen někdy, jen někde a více než 100 lidí si jej nekoupí. Foto: Honda
Zdroj: Honda
Bleskovky
- Superdiesel, který pohřbila nová pravidla EU, se po své smrti ukázal na Autobahnu
před 4 hodinami - Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
11.4.2021 - Rodinný hatchback předvedl na Autobahnu rychlost hodnou Ferrari za zlomek ceny
9.4.2021 - Dodnes nejsilnější dieselový osobák ukázal, co i po 9 letech dovede na německé dálnici
6.4.2021
Nejnovější články
- Auto se 720koňovým šestilitrem bylo vyprodáno během pár týdnů, přesto končí
před 2 hodinami - Superdiesel, který pohřbila nová pravidla EU, se po své smrti ukázal na Autobahnu
před 3 hodinami - Cena náhradních motorů Porsche Taycan bourá představy o levném servisu elektromobilů
před 4 hodinami - Někdo na autě koupeném za 600 tisíc Kč vydělal během pěti let přes 400 tisíc korun
před 6 hodinami - Rolls-Royce začal nabízet výbavu jako nikdo jiný, kuje tak železo, dokud je žhavé
včera - Původně levné a stylové SUV Renaultu má české ceny, o svou největší výhodu přišlo
včera - Australané stvořili obytný vůz do hodně velké nepohody, nezastaví ho ani kolmé skály
včera - Motory na benzin a naftu neskončí, EU uznala, že zákaz by poškodil životní prostředí
včera - Chorvatská automobilka ukázala nové ústředí za 5 miliard, ještě nedávno sídlila v garáži
včera - Francouzi riskují se svým novým vrcholem, na stejném autě už si jiní vylámali zuby
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11:48 - Brus
- Onboard videa 11:33 - abgx1
- Range Rover Sport nebo BWM X6 10:57 - Kavis
- Elektromobily a vse kolem nich 07:25 - HondaMan
- 2 auta za spolu cca 35000€ 06:50 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 19:58 - WRXSTi
- Politický koutek 19:44 - ctrl_j
- Policejní kontroly a měření 16:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 12:13 - jarka
- whitelist & blacklist 07:42 - Jaggie