Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Izraelci odhalili přelomový armádní speciál z ultralehkého pancíře. Nepřipomíná nic, co na tomto poli známe
13.6.2022 | Petr Prokopec
Je to vskutku neortodoxní taktický stroj se vším všudy. Od svého původu přes základní pojetí až po unikátní konstrukci, flexibilitu i možnost dálkového ovládání se liší od všech armádních vozů, které jsme dosud mohli poznat.
Izraelská společnost Plasan patří mezi ty, které jsou zajímavé už ze své podstaty. Ač jde o společnost především vyrábějící armádní techniku, nevlastní ji stát či žádný nadnárodní koncern. Místo toho je majitelem kibuc Sasa, tedy zemědělská oblast na severu Izraele čítající zhruba 100 rodin. Pro ty pak po celém světě pracuje 1 300 zaměstnanců, z toho 650 ve Spojených státech a 180 ve Francii. Firma proslula hlavně svým odolným a přitom lehkým pancířem, který dle amerického velvyslance Dana Shapira již zachránil spoustu životů.
Nově se Plasan pochlubil taktickým vozidlem Wilder, které ani v nejmenším neodpovídá představám, jaké lidé o armádní technice mají. Inspirací se mu totiž staly off-roadové buggyny schopné překonat jakýkoliv terén ve vysokých rychlostech. Vůz tak dostal unikátní systém zavěšení, které umožňuje 370mm zdvih kol. Kromě toho disponuje centrálním monokokem, se kterým jsou spárované pomocné rámy vpředu a vzadu. Při 4,39metrové délce je přitom novinka kratší než dvoudveřový Jeep Wrangler.
Jelikož se Izraelci snažili o maximální snížení hmotnosti, ovšem zachování špičkové ochrany, nejprve se během vývoje snažili o pancíř. Teprve následně došlo na samotné automobilové součásti, které byly do vzniklé kabiny či pod ni integrovány. I z toho důvodu disponuje Wilder poměrně neobvyklou koncepcí, kdy řidič sedí vpředu uprostřed, zatímco další dvojice vojáků, z nichž jeden je velitel vozidla, okupuje boční sedadla druhé řady. To centrální posunuté o trochu dozadu je pak určeno operátorovi zbraňových systémů.
Wilder se nicméně dokáže obejít i bez posádky, jakkoli momentálně je umožněno pouze jeho dálkové ovládání. Izraelci nicméně pracují na autonomním systému úrovně SAE4, který by v rámci pozemních bojů mohl dané armádě poskytnout nemalý náskok - proti nepříteli totiž dokáže vyslat celou flotilu bez hrozby ztrát na životech. Jak nicméně firma Plasan dodává, jde o poměrně náročný úkol. V terénu totiž sice nehrozí třeba kolize s nepozornými dětmi, senzory se však pro změnu nemohou chytit třeba namalovaného dopravního značení.
I přes toto prozatímní omezení Wilder je opravdu přelomovým vozem. Na to, že má balistickou úroveň ochrany Stanag 4569, váží pouze 3,7 tuny. Pobrat pak navíc dokáže 800 kilo nákladu, pro který je připraven prostor nad zadní nápravou a potažmo nad motorem. Tím je 2,8litrový turbodiesel Cummins, jehož 161 koní dostal na starosti osmistupňový automat od ZF. Samozřejmostí je pohon všech kol, nejvyšší rychlost pak byla z bezpečnostních důvodů omezena na 120 km/h.
Lze už jen dodat, že Plasan Wilder je natolik lehký, že jej mohou transportovat i menší typy helikoptér jako třeba CH-47 Chinook. Spárovat jej pak lze s přívěsem AteMM, který zvládá pobrat další dvě tuny nákladu. Zároveň nicméně může být osazen bateriemi o kapacitě 47 kWh a elektromotorem naladěným na 35 koní. Toto ústrojí lze přitom propojit se zmiňovaným dieselem, čímž vzniká hybridní ústrojí. Přívěsů lze navíc naskládat hned několik za sebe, vzniknout tak může „vlak“ se všemi hnanými koly.
Plasan počítá s tím, že výrobu buď obstará kompletně, nebo odběratelům dodá stavebnice, jež budou montovány v místě určení. Jedním z nich může být i Velká Británie, tamní armádu by totiž Izraelci velmi rádi zásobovali. O mnohamiliardový kontrakt však budou muset soupeřit s tamní firmou Horiba Mira, která již vojákům k otestování poslala podobně koncipované vozidlo Viking. To je však kvůli třem nápravám o poznání větší a těžší.
Plasan Wilder je ideálním vozem pro budoucí konflikty, do centra dění se již nyní dokáže dostat bez posádky. Je také na své pojetí extrémně lehký a flexibilní, do budoucna má disponovat i autonomním řízením. Foto: Plasan
Zdroj: Plasan
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před hodinou - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 2 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 4 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 5 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam