Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar skutečně bez náhrady ukončil výrobu spalovacích aut, vypadá to jako sebevražda v přímém přenosu
28.5.2024 | Petr Prokopec
Málokomu se chtělo věřit, že zkazky o červnovém ukončení výroby spalovacích aut Jaguaru bez jakékoli náhrady byly pravdivé, ale zjevně byly. Britové je dokonce poslali do kopru ještě dřív a stávající SUV značky je budou následovat.
Vůbec první Jaguar byl představen v září roku 1935. Výročí sto let existence britské automobilky je tedy nadosah, otázkou ale je, zda se firma tohoto jubilea vůbec dožije. Už v roce 2021 firma začala pracovat na vlastním pohřbu oznámením absurdních elektrických plánů a byť tehdy nebyla jediná, ostatní si rychlý přechod jen na elektromobily obvykle rozmysleli. Jaguar ne a nyní potvrdil to, o čem se před pár týdny jen spekulovalo. Ukončil výrobu všech spalovacích aut tradičních karosářských stylů a totéž udělá i se svými spalovacími SUV. S žádnou jejich náhradou přitom nepřichází.
Jaguar by totiž nově měl nabídnout nejen pouze elektrické modely, ale také s vozy docela jiného ražení. Konkurovat s nimi chce Bentley, Porsche či Rolls-Roycu. Je to pozoruhodná změna strategie, neboť přichází poté, co Britové se spalovacími vozy nedokázali porazit konkurenční Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. A nyní se chtějí s elektromobily postavit ještě dražším soupeřům?
Strategii zvané Reimagine tak skutečně padne za oběť vše, co dnes z nabídky Jaguaru známe. Nyní bez větších ovací udělal tečku za sedany XE a XF, stejně jako za kupé a roadsterem F-Type. Tato trojice se totiž vyráběla v továrně Castle Bromwich, jenže z tamních linek sjel ve středu 22. května - tedy dobrých 10 dnů před termínem, o kterém se dříve mluvilo - vůbec poslední spalovací vůz. Šlo o benzínový Jaguar XE nalakovaný tradiční zelenou barvou British Dark Green. Tím opona spadla a protože Britové nedávno představili i labutí písně svých SUV, úplný konec všeho je zjevně nevyhnutelný.
Britové tak nyní budou nabízet už jen SUV F-Pace, které se vyrábí v Solihullu, stejně jako menší model stejného ražení E-Pace, jehož montáž má pro změnu na starosti továrna společnosti Magna Steyr v rakouském Štýrském Hradci. Nicméně i v těchto případech se počítá ještě letos se zatažením brzdy, a tím i pohřbem spalovacího pohonu. Všechny továrny značky mají být upraveny směrem k výrobě elektromobilů, což platí i pro továrnu v Nitře na Slovensku, do níž má Jaguar napumpovat miliardy korun.
Zde je rovnou na místě otázka, jak bude klientela reagovat na vůz, který možná bude vypadat atraktivně, nicméně bude osazen zákazníky nevyžádaným elektrickým pohonem, stát bude majlant a napsáno na něm bude „Made in Slovakia”. Jaguar tedy opravdu riskuje jako snad nikdo jiný. Navíc hodlá spolupracovat s čínským Chery, což možná nebude vadit v Říši středu, ovšem v Evropě a Americe to může být rána pro jeho image.
Nejde totiž jen o jistou předpojatost klientely, ale také politické kroky vedoucí ke stále intenzivnější obchodní válce, ve které aktuálně létají vzduchem vysoká dovozní cla. Britové totiž hodlají využívat čínské baterie, elektromotory a dokonce i platformy, jejich vlastní architektura JEA tak zjevně nestačí. Navíc ani tu nebudou osazovat vlastním paketem, jednoduše proto, že v Británii existuje jediná továrna na jejich výrobu. Tu ale vlastní Nissan, který ovšem zvládá zásobovat jen sám sebe.
Jaguar tak v podstatě zasedl k pokerové partii, u které sází „all in”, přestože má v ruce maximálně tak dvě dvojičky. Ano, vyhrát se s tím dá, ovšem taková šance je velmi malá. Zvláště když soupeři mají k dispozici mnohem lepší karty. Celé to vypadá jako sebevražda v přímém přenosu, realitu ale samozřejmě ukáže jen čas.


Výroba spalovacích aut v Castle Bromwich, kde Britové koupili továrnu původně zaměřenou na produkci stíhacího letounu Spitfire v roce 1977, minulý týden skončila. Náhrady neexistují, nově v plánu jsou už jen elektromobily konkurující Bentley a spol. Foto: Jaguar
Zdroj: Jaguar
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Američané stvořili monstrum. Jejich „Bugatti pro chudé” má teď 1 267 koní a 4x4, skutečné Bugatti pokoří za dvacetinu ceny
před 2 hodinamiČíňané zvyšují hru. Svého levného, vybaveného a výkonného soupeře Škody Octavia nabídnou v Evropě i s pohonem 4x4
před 3 hodinamiO elektrické Ferrari je „nulový zájem”. Bohatí lidé nic takového nechtějí, plány na další model míří k ledu
před 5 hodinamiOjeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
včeraStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 11:03 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 06.18. 09:59 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch