Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci jdou těžce proti proudu, v době elektromobilů ukázali nový šestiválec s RWD
21.6.2021 | Petr Prokopec
Buď je to geniální tah nebo bláznivý krok do neznáma, tak či onak se nám líbí. V době, kdy i litrový tříválec začíná být příliš, se Japonci vytasili s novým šestiválcem a dokonce se zadním pohonem.
Mazda je automobilkou, která si získala naše sympatie. Až dosud nekráčela slepě s davem, ale zkoušela i mnohá revoluční řešení. Za všechny můžeme zmínit Wankelův rotační motor či „diesel na benzin“. S ohledem na stále tvrdší emisní limity se může zdát, že čas velkých experimentů je u konce a proti proudu jít už ani nepůjde. Jenže ona to není tak úplně pravda.
Ano, japonská automobilka oznámila, že během let 2022 až 2025 představí 13 elektrifikovaných aut a do roku 2030 bude nějakým způsobem elektrifikováno 100 procent jejích modelů, osypky z toho ale dostávat nemusíte. Míra elektrifikace bude lišit v závislosti na modelu i trhu. Automobilka tedy neposílá spalovací motory do důchodu a chce s nimi nejen pokračovat, ale dokonce jejich nabídku rozvíjet. Bude je tedy integrovat do modulární architektury SkyActiv uzpůsobené různým pohonům. A právě z toho důvodu Japonci vyvíjí zcela novou platformu, s níž mimo jiné spárují i řadové šestiválce.
Čtete správně, Mazda už i vyrukovala s prvními snímky, jež naznačují, jak flexibilní nová architektura bude. Máme tu čtyřválcový benzinový motor s plug-in hybridní nebo šestiválec 48voltovou mild-hybridní technikou, stejně jako diesel s mild-hybridní technikou. Chybět ovšem nebude ani ryzí elektromobil, u kterého se počítá s návratem Wankelu, ovšem pouze jakožto prodlužovačem dojezdu. U aut založených na nové platformě se primárně počítá s pohonem zadních kol, možné je však i připojení přední nápravy.
Je vskutku otázkou, zda japonská automobilka může uspět, neboť v podstatě míří do stejného teritoria, v jakém najdeme Alfu Romeo Giulia a Stelvio. Ani v jednom případě se ovšem nedá mluvit o úspěchu. Mazda nicméně cítí, že zejména BMW částečným přesunem ke čtyřválcům a pohonu předních kol udělalo na trhu dostatečný prostor, který je třeba vyplnit. V podstatě tak dostaneme někdejší mnichovský standard, jen ne přímo od mnichovské značky.
Mazda přitom má do roku 2030 sestavený pětibodový plán, jenž kromě elektrifikace počítá také s autonomním řízením, které můžeme očekávat příští rok. Dále tu pak máme online modernizaci, v jejímž rámci automobilka podepsala dohodu se čtyřmi dalšími japonskými výrobci ohledně sjednocené komunikace a služeb. To má napomoci lepšímu vzájemnému propojení aut a okolního prostředí, jež povede k mnohem uvolněnějšímu řízení a budoucnosti bez nehod.
Efektivnější bude také výroba, stejně jako chce Mazda do ochrany životního prostředí daleko více uvrtat i své zákazníky. Japonci si totiž zjevně velmi dobře uvědomují, že elektromobily jsou tu hlavně kvůli politikům a aktivistům. Ač se ryze elektrický pohon má v roce 2030 podílet na celkových registracích jednou čtvrtinou, skutečného environmentálního efektu chce značka dosáhnout tím, že udělá práci za vlády a vzdělá lidstvo v oblasti emisí CO2. Zní to všechno sympaticky, až čas ale ukáže, zda to také bude fungovat na trhu. Či na tom, co z něj zbude.




Mazda odhalila novou platformu s pohonem zadních kol i šestiválcovými motory. Ty pak bude ve větší či menší míře doplňovat hybridní ústrojí. Mimo to se ovšem vrátí i Wankel, a to jako range-extender čistě elektrického modelu. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
