Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily
15.11.2021 | Petr Prokopec
Spousta automobilek se tváří, že jedinou přijatelnou budoucností je elektrický pohon, v Japonsku z něj ale zase tak na větvi nejsou. Nově ukazují, že prakticky bez emisí může fungovat i objemný osmiválec.
Toyota je jednou z mála významných automobilek, které nesází vše na jednu kartu. Kromě hybridů tedy pracuje i na elektromobilech, stejně jako nadále počítá s benzinovými i dieselovými spalovacími motory. Mimo to se nemalou měrou věnuje také vodíkové technologii. Aktuálně Japonci učinili další krok tímto směrem, neboť představili svůj pětilitrový osmiválcový motor 2UR-GSE, který ve spolupráci se společností Yamaha Motor konvertovali právě na spalování vodíku. De facto z něj tak udělali syntetické palivo.
Běžněji je vodík jako zdroj energie skloňován v souvislosti s palivovými články, kde vodík pohání elektrochemickou reakci, při níž vzniká elektřina, již pak využívají trakční motory. Vodík lze ale spalovat i jako pohonnou hmotu. Yamaha samozřejmě musela u agregátu provést řadu změn, kdy tou nejviditelnější je přesunutí svodů z vnějších stran obou řad válců do vnitřku. Všech osm válců pak ústí do jednoho potrubí, což se prý stará o překrásný zvukový projev.
Nejde nicméně o jedinou novinku, dále došlo na výměnu hlavy válců, příchod expanzních nádrží či pozměnění sacího a výfukového traktu. Dorazily také nové vstřikovací trysky i palivové vedení, stejně jako se přepracování dočkaly také rozvody. Motor přitom vyžaduje jen velmi malé množství oleje, v rámci spalovacího procesu pak produkuje pouze vodní páru. Pokud bychom jej tak měli hodnotit skrze „elektrické pokrytecké brýle“, můžeme říci, že je zcela čistý.
Jak nicméně soustavně zmiňujeme u elektrického pohonu, nelze hledět jen na nulové lokální emise, zapotřebí je trochu širší obrázek. A ten stejně jako u elektromobilů tak pozitivně nevypadá, neboť vodík se běžně v přírodě nevyskytuje a je třeba jej energeticky náročně vyrábět a skladovat. Je to ještě méně efektivní proces než v případě výroby, přenosu a dobíjení elektrické energie do akumulátorů, pokud se ale toto neřeší v jednom případě, můžeme v tomto konstatovat, že situace je v principu stejná, v detailech ale ještě horší.
Toyota tak stejně jako zastánci elektromobility sází na to, že „čisté elektřiny” bude jednou dost a vodík bude sice vždy méně efektivním, ale zato praktičtějším řešením. Vyrábět jej chce výlučně v Japonsku, kdy k jeho produkci budou využity pouze solární elektrárny. Zároveň bude od roku 2025 vodík dopravován ze zahraničí s pomocí nových tankerů společnosti Kawasaki Heavy Industries, které jej budou využívat jako palivo. Díky tomu by Japonci měli mít v roce 2030 k dispozici zhruba 3 miliony tun čistého vodíku ročně a v roce 2050 dokonce 20 milionů tun.
Můžeme tedy předpokládat, že prozatím jediný vodíkový model značky, a to sedan Mirai, dostane v brzké době sourozence. Ostatně Toyota již má k dispozici prototyp dalšího vozu, jímž je Corolla Sport. Ta nicméně nedostala do vínku konvertovaný osmiválec, nýbrž z něj odvozenou čtyřválcovou jedna-šestku. U té vodík zvýšil točivý moment o 15 procent, stejně jako je lepší i odezva motoru. Problémem je pouze větší četnost zastávek na dotankování.
I v tomto ohledu nicméně již došlo ke zlepšení, dočerpání jedné nádrže totiž zabere jen 3 minuty namísto původních pěti. S vodíkem se tedy Toyota dostává skutečně na úroveň běžných pohonných hmot. Těžit z toho bude i Mazda, která je dalším partnerem značky. Tím nám ale dostupné informace končí, pročež už jen dodáme, že aktuálně představený osmiválec produkuje 456 koní v 6 800 otáčkách a 540 Nm při 3 600 ot./min., což je na skoro „čistý” motor velmi slušné.









Toyota ve spolupráci s Yamahou uzpůsobila pětilitrový osmiválec spalování vodíku. Foto: Toyota



Japonci přitom s podobným, pouze 1,6litrovým ústrojím již soutěží v šampionátu Super Taikyu, a to s modelem Corolla Sport. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 6 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 8 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 9 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 11 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
