Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily
15.11.2021 | Petr Prokopec
Spousta automobilek se tváří, že jedinou přijatelnou budoucností je elektrický pohon, v Japonsku z něj ale zase tak na větvi nejsou. Nově ukazují, že prakticky bez emisí může fungovat i objemný osmiválec.
Toyota je jednou z mála významných automobilek, které nesází vše na jednu kartu. Kromě hybridů tedy pracuje i na elektromobilech, stejně jako nadále počítá s benzinovými i dieselovými spalovacími motory. Mimo to se nemalou měrou věnuje také vodíkové technologii. Aktuálně Japonci učinili další krok tímto směrem, neboť představili svůj pětilitrový osmiválcový motor 2UR-GSE, který ve spolupráci se společností Yamaha Motor konvertovali právě na spalování vodíku. De facto z něj tak udělali syntetické palivo.
Běžněji je vodík jako zdroj energie skloňován v souvislosti s palivovými články, kde vodík pohání elektrochemickou reakci, při níž vzniká elektřina, již pak využívají trakční motory. Vodík lze ale spalovat i jako pohonnou hmotu. Yamaha samozřejmě musela u agregátu provést řadu změn, kdy tou nejviditelnější je přesunutí svodů z vnějších stran obou řad válců do vnitřku. Všech osm válců pak ústí do jednoho potrubí, což se prý stará o překrásný zvukový projev.
Nejde nicméně o jedinou novinku, dále došlo na výměnu hlavy válců, příchod expanzních nádrží či pozměnění sacího a výfukového traktu. Dorazily také nové vstřikovací trysky i palivové vedení, stejně jako se přepracování dočkaly také rozvody. Motor přitom vyžaduje jen velmi malé množství oleje, v rámci spalovacího procesu pak produkuje pouze vodní páru. Pokud bychom jej tak měli hodnotit skrze „elektrické pokrytecké brýle“, můžeme říci, že je zcela čistý.
Jak nicméně soustavně zmiňujeme u elektrického pohonu, nelze hledět jen na nulové lokální emise, zapotřebí je trochu širší obrázek. A ten stejně jako u elektromobilů tak pozitivně nevypadá, neboť vodík se běžně v přírodě nevyskytuje a je třeba jej energeticky náročně vyrábět a skladovat. Je to ještě méně efektivní proces než v případě výroby, přenosu a dobíjení elektrické energie do akumulátorů, pokud se ale toto neřeší v jednom případě, můžeme v tomto konstatovat, že situace je v principu stejná, v detailech ale ještě horší.
Toyota tak stejně jako zastánci elektromobility sází na to, že „čisté elektřiny” bude jednou dost a vodík bude sice vždy méně efektivním, ale zato praktičtějším řešením. Vyrábět jej chce výlučně v Japonsku, kdy k jeho produkci budou využity pouze solární elektrárny. Zároveň bude od roku 2025 vodík dopravován ze zahraničí s pomocí nových tankerů společnosti Kawasaki Heavy Industries, které jej budou využívat jako palivo. Díky tomu by Japonci měli mít v roce 2030 k dispozici zhruba 3 miliony tun čistého vodíku ročně a v roce 2050 dokonce 20 milionů tun.
Můžeme tedy předpokládat, že prozatím jediný vodíkový model značky, a to sedan Mirai, dostane v brzké době sourozence. Ostatně Toyota již má k dispozici prototyp dalšího vozu, jímž je Corolla Sport. Ta nicméně nedostala do vínku konvertovaný osmiválec, nýbrž z něj odvozenou čtyřválcovou jedna-šestku. U té vodík zvýšil točivý moment o 15 procent, stejně jako je lepší i odezva motoru. Problémem je pouze větší četnost zastávek na dotankování.
I v tomto ohledu nicméně již došlo ke zlepšení, dočerpání jedné nádrže totiž zabere jen 3 minuty namísto původních pěti. S vodíkem se tedy Toyota dostává skutečně na úroveň běžných pohonných hmot. Těžit z toho bude i Mazda, která je dalším partnerem značky. Tím nám ale dostupné informace končí, pročež už jen dodáme, že aktuálně představený osmiválec produkuje 456 koní v 6 800 otáčkách a 540 Nm při 3 600 ot./min., což je na skoro „čistý” motor velmi slušné.









Toyota ve spolupráci s Yamahou uzpůsobila pětilitrový osmiválec spalování vodíku. Foto: Toyota



Japonci přitom s podobným, pouze 1,6litrovým ústrojím již soutěží v šampionátu Super Taikyu, a to s modelem Corolla Sport. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
před 11 hodinami
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
dnes
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
dnes
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
dnes
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Přituhuje 12.27. 20:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.27. 18:27 - pavproch
- BMW Divize 12.27. 17:22 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 12.26. 19:08 - Truck Daškam
- Mazda MX5 (Miata) 12.25. 19:41 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
