Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci začali prodávat nové auto za 122 tisíc Kč, je to facka do tváře evropských snah o ekologizaci
19.8.2022 | Petr Prokopec
Je to nepochybně jednoduché, ale moderní, nejpřísnější emisní normy plnící auto, které snadno poslouží i mladé rodině. A už kvůli své hmotnosti je velmi efektivní. Skutečně si někdo myslí, že desetkrát dražší a dvakrát těžší elektrický crossover něčemu prospěje více?
Na počátku tohoto měsíce jsme si prošli nabídku nových aut na českém trhu a vybrali ty vůbec nejlevnější současné modely. Žádný z nich dnes zdaleka nepořídíte pod 200 tisíc korun, místo toho se startuje na 259 900 Kč, za které je k mání nové Hyundai i10. Právě tento model byl ale před 12 lety k mání za pouhých 139 900 Kč, tedy téměř polovinu současné sumy. A pokud jste si 10 tisíc korun připlatili, mohli jste ho dostat i s klimatizací. Něco takového je dnes naprosto nepředstavitelné, ale ne obecně. Platí to jen v Evropě, která se rozhodla donkichotsky bojovat s klimatickými změnami skrze individuální dopravu a neohlížet se na to, co dělá zbytek světa.
Stačí se přesunout o pár tisíc kilometrů dále do Indie a rázem budete mít pocit, že místo do letadla jste vstoupili do stroje času. Suzuki totiž momentálně představilo Alto K10 nové generace, které stejně jako jeho japonský příbuzný stojí na platformě HEARTEC. Jde nicméně o jediné pojítko mezi dvěma jinak diametrálně odlišnými vozy. Zatímco provedení pro Zemi vycházejícího slunce připomíná mikro-SUV, do Indie dorazil klasický malý hatchback.
Alto K10 bylo na indickém trhu k dispozici i ve dvou předchozích generacích, ta poslední nicméně v roce 2020 skončila kvůli emisním regulím. Nové provedení již se standardy BS6, které jsou ekvivalentem normy Euro 6, nemá nejmenší problém. Ukazuje se tak, že ohledy k životnímu prostředí nemusí být nutně drahým zbožím, stačí nemanipulovat trhem a nenutit výrobce promítat jít jedinou cestou nalajnovanou politiky. Pak může vzniknout efektivní malé auto, které se s cenou drží hodně při zemi.
Tento hatchback totiž startuje na pouhých 399 tisících rupií, což je v přepočtu 122 tisíc korun. To je jen něco přes tři české průměrné platy, za které dostáváte 3 530 milimetrů dlouhý, 1 490 mm široký a 1 520 mm vysoký hatchback disponující rozvorem 2 380 mm. Působivé přitom je, že ve srovnání s předchozím modelem novinka narostla do délky (+85 mm), výšky (+45 mm) i mezi nápravami (+20 mm). Uvnitř tedy bude nabízet mnohem více prostoru pro cestující v obou řadách.
Základní výbava zahrnuje víceméně jen volant, čtyři sedadla a pár dalších nezbytností, v případě vyšších úrovní je nicméně již možné počítat se dvěma airbagy, ABS, klimatizací a dokonce i multimediálním systémem propojeným se sedmipalcovou obrazovkou. Motor pak bude k dispozici jediný, a to litrový tříválec naladěný na 67 koní a 89 Nm. Zákazníci si nicméně budou moci vybrat mezi pětistupňovým manuálem a robotizovanou převodovkou.
Právě pohonná jednotka je přitom hlavním důvodem, proč Alto K10 prochází i přísnějším emisním sítem. Došlo u ní k navýšení kompresního poměru kvůli lepší termální efektivitě. V případě Evropy a Japonska je přitom tento motor doplněn mild-hybridním systémem, zatímco v Indii se počítá s možností spalování CNG. Průměrná spotřeba pak byla vyčíslena na pouhé 4 litry, i proto, že vůz neváží ani 900 kg. Levný je pak bez ohledu na provedení - i absolutně vrcholná verze s výbavou VXI+ a automatem přijde na 583 500 INR, tedy asi 179 tisíc Kč. U nás si o něčem takovém můžeme nechat jen zdát.














Nové Suzuki Alto K10 je na indickém trhu k mání od pouhých 122 tisíc korun, přitom je větší než předchůdce a plní i přísnější emisní normy. V Evropě dostanete méně zajímavé zboží i za dvojnásobek. Foto: Suzuki
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 11 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
včera
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
