Je Česko skutečně vrakoviště Evropy? Statistika ukazuje, že k tomu má stále blíž

Oblíbená průpovídka některých podle nás nereflektuje realitu, čistě z pohledu statistiky to tak ale vypadá. Ještě před dvěma lety byl tuzemský vozový park starý 14,8 roku, letos jsme ještě dál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Je Česko skutečně vrakoviště Evropy? Statistika ukazuje, že k tomu má stále blíž

18.8.2020 | Petr Prokopec

Je Česko skutečně vrakoviště Evropy? Statistika ukazuje, že k tomu má stále blíž

/

Foto: Jiří Němec/Czech Radio

Oblíbená průpovídka některých podle nás nereflektuje realitu, čistě z pohledu statistiky to tak ale vypadá. Ještě před dvěma lety byl tuzemský vozový park starý 14,8 roku, letos jsme ještě dál.

Zemím východní Evropy, Českou republiku nevyjímaje, se často přezdívá vrakoviště Evropy. Stojí za tím fakt, že lidé z východní Evropy rádi kupují ojetá auta, která už Němcům či Francouzům „nejsou dost dobrá”, to z nich ovšem ještě nedělá vraky. Faktem ovšem je, že průměrné stáří místního vozového parku roste.

Jak uvedl Svaz dovozců automobilů (SDA), ještě před deseti lety byl podíl vozidel starších 15 let pouze 1,7procentní. Aktuálně je však 19procentní. Není to ale až tak překvapivé, neboť lidé dávají přednost starším autům z racionálních příčin a výsledek nutně není třeba vnímat jako problém. 15leté auto je dnes klidně BMW řady 3 generace E90, což rozhodně není starý vrak. Naopak v roce 2010 mohlo jít o Škody Favorit, které k vrakům nemusely mít daleko ani tehdy.

Jak je na tom ale ČR v porovnání se zbytkem Evropy? Jasnou odpověď přináší infografika organizace ACEA sdružující automobilky operující na starém kontinentu. Z ní vyplývá, že napříč celou EU jsou osobní auta stará v průměru 10,8 roku, zatímco u dodávek je to 10,9 roku, u autobusů 11,4 roku a u nákladních vozů 12,4 roku. Oproti tomu má Česko na kontě 14,8letý, 12,5letý, 14,5letý a 17letý průměr. Rakousko s 8,2 roky u osobáků je na tom podstatně lépe, stejně jako u dodávek (6,5 let), autobusů (5,4 let) i náklaďáků (4 roky).

V případě stáří nákladních vozů je na tom Česko takřka nejhůře z celé Evropy, před námi je v tomto ohledu pouze Estonsko s 18,2 roky a Řecko s 20,9 roky. Obě země ale za ČR zaostávají i ve ostatních ohledech. V případě osobních aut jsou na tom hůře než my také Litva a Rumunsko. To je ale vše, ostatní státy se již dostaly před ČR. Platí to i o Slovensku, kterému zřejmě prospělo i kontroverzní šrotovné, jež přišlo před deseti lety a spočívalo v dotaci až 2 000 Eur na nové auto. Dále jsou Slováci i v případě náklaďáků s 12,7ročním průměrem.

Čerstvě zveřejněná data ACEA reflektují situaci je konci roku 2018, neboť novější nejsou k dispozici ze všech evropských zemí a srovnání by tak nebylo přesné. Pro samotnou ČR novější k dispozici jsou, když SDA uvádí, že během prvního letošního čtvrtletí průměr u osobních aut narostl na 15,01 roku. Nyní navíc hry vstupuje koronavirus, který nákupům nových aut prospěje jen stěží. Dá se tak předpokládat, že průměrné stáří místního vozového parku ještě naroste, jakkoliv podobný vývoj lze čekat prakticky všude na světě.


Je Česko skutečně vrakoviště Evropy? Statistika ukazuje, že k tomu má stále blíž - 1 - EU 2018 prumerne stari aut
Česko v roce 2018 nemělo nejstarší vozový park Evropy, novější ale též ne. Letos se minimálně statisticky k mýtizovanému vrakovišti starého kontinentu opět přiblížilo. Grafika: ACEA

Zdroj: ACEA, SDA

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše