Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém

Často slýcháme stesky nad zvyšujícím se průměrným stářím aut v České republice s tím, jaký je to problém. Jenže totéž se děje všude, nevyjímaje Spojené státy. A je to docela přirozené.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém

14.2.2020 | Mirek Mazal

Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Často slýcháme stesky nad zvyšujícím se průměrným stářím aut v České republice s tím, jaký je to problém. Jenže totéž se děje všude, nevyjímaje Spojené státy. A je to docela přirozené.

Společnost IHS Markit zkoumá různé aspekty amerického trhu s auty a mezi nimi i průměrné stáří automobilů majitelů. Průměrný věk automobilů napříč celými USA v roce 2019 stoupl na 11,8 roku. Nejstarší vozidla lze nalézt v západních státech, kde mají průměrně 12,4 roku, nejnovější vozidla zase jezdí v severovýchodní části země, zde průměr klesá na 10,9 roku. Konkrétním pohledem vystupuje z řady Montana, místní se zasloužili o absolutně nejdelší vlastnictví aut v průměrné délce 16,6 let. Naopak nejmladší modely registruje Vermont (9,9 let).

Studie potvrdila popularitu pick-upů a SUV při nákupu nových vozů. Zatímco obecný průměrný věk osobních automobilů se oproti loňskému roku zvýšil o 2,2 %, střední hodnota pouze těchto typů aut vzrostla o 0,1 %. Také prodejní ceny rostou, ale podle IHS to není hlavní důvod, proč se lidé nechtějí vzdát ojetin. Místo toho hovoří „lepší technologii a celkové zlepšení kvality vozidel“ jako jeden z klíčových důvodů stárnutí vozového parku Spojených států amerických.

IHS tím neříká, že starší auta jsou lepší, jen že z dnešního pohledu 12leté vozy jsou mnohem dál než 12letá auta o dekádu dříve, takže vydrží déle a lidé se jich nemají důvod zbavovat. Faktorem je také to, že moderní auta jsou stále více svazována regulacemi a vzdalují se představám zákazníků. Proč by tedy měli nahrazovat stále dobře fungující starší vůz novým, který tolik nechtějí?

Se zvyšováním věku souvisí rozšiřování počtu aut mezi lidmi, neboť déle fungující vozy nevolají po odvozu na vrakoviště. Poznatky IHS Markit hovoří o současném provozování více než 278 milionů vozů znamenající nárůst o více než 5,9 milionu aut od loňského roku. Loňské navýšení je jedno z největších, jaké kdy výzkumná společnost zaznamenala.

Automobilky by mohly být znepokojeny neochotou zákazníků obměňovat obsah svých garáží, ale pro americké hospodářství tato situace není úplně problematická. IHS zejména upozorňuje na výdělky autorizovaných i neoriginálních autoservisů nebo prospěch druhovýroby. Pouhé zvyšující se číslo průměrného věku automobilů zkrátka není takový problém, jak se nám občas některé subjekty snaží namluvit - není to žádný problém.

Vidět to můžeme i u nás, české prostředí vykazuje podobný vývoj. Tuzemské průměrné stáří vozů neustále roste a v současnosti atakuje 15 let. Také zde na tom mají podíl stejné faktory - 15leté auto dnes je něco docela jiného než na začátku století. Však si vedle sebe postavte 15letou Škodu 120 v roce 2000 a 15leté cokoli v roce 2020. Autopark může být formálně starší, ale to je celé - evoluce se postarala, že jezdíme stále lepšími vozy navzdory tomu, že papírově stárnou. A nakonec i kvůli tomu nemáme důvod kupovat pořád nová.

Zavádějícími jsou tak stesky nad tím, že starší vozy jsou méně bezpečné a ohleduplné k životnímu prostředí, vyřčené v souvislosti se zvýšením průměrného věku aut o 1 rok za posledních 10 let. Ano, průměr je horší a jistě by mohlo být i lépe, faktem ale je, že za tu dobu máme všichni modernější auta a situace se přes zhoršení relativních ukazatelů absolutně zlepšila.

Nepodstatnou okolností pak není ani to, že průměrný věk registrovaných aut nerovná se průměrnému věku v každodenním provozu. Lidé se starých aut nezbavují, protože jejich vlastnictví není zatíženo zásadními výdaji (a dobře tomu tak), čímž věkový průměr zvyšují, pravidelně ale jezdí modernějšími vozy, než se ze statistik může zdát. Však pro věkový průměr 15 let by na každou zánovní Octavii na silnicích musel připadat jeden vůz z roku 1990 či starší. Kolik takových je v provozu vidět?

A nakonec i u nás navíc existuje řada lidí, kterým modernější auta prostě nevyhovují. Hmatatelným projevem konzervativního přístupu Evropanů jsou rychle rostoucí ceny ojetin s motory, které už dnes nelze koupit. Reálná prodejní hodnota bazarového modelu starého od 15 do 20 let loni v Německu meziročně vzrostla o 17 %, a to též není náhoda. Hodnoty průměrného věku aut jsou jen čísla na papíře, která vytržená z kontextu nemusí nic znamenat.


Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém - 1 - Prumerne stari aut USA foto 01
Američané si nechávají stále starší vozy

Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém - 2 - Prumerne stari aut USA foto 02Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém - 3 - Prumerne stari aut USA foto 03Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém - 4 - Prumerne stari aut USA foto 05Lidé dávají přednost stále starším autům, není to náhoda ani problém - 5 - Prumerne stari aut USA foto 08
Situace se podobá České republice, kde typickým autem je Škoda Octavia z roku 2005, dnes 15 let starý vůz. To ale neznamená, že si lidé pohoršili oproti situaci, kdy měli 14 let starý vůz v roce 2010...

Zdroje: IHS Markit, ACEA, Škoda Auto

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše