Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediná značka odmítající dotykové displeje v autech jasně řekla, proč jsou špatné
5.4.2019 | Petr Prokopec
Nahrazování tlačítek dotykovými displeji je dnes průmyslový standard, však v některých nových modelech už tlačítka chybí zcela. Mazda dotykové displeje odmítá, i jen jako doplněk.
Mazda soustavně dokazuje, že nechce jít s davem. Po dlouhá léta tak kupříkladu nabízela Wankely, ačkoliv se všechny ostatní automobilky rotačních motorů dávno vzdaly. Nově do sériové polohy dotáhla „diesel na benzin“, ač si na něm všichni ostatní výrobci vylámali zuby. Kromě toho pak tvrdošíjně odmítá nahradit veškerá tlačítka dotykovými displeji, jako se to děje napříč celým automobilovým segmentem - nakonec už i Škoda ukazuje, že v interiérech jejích aut do budoucna s tlačítky počítat nemáme. Důvody pro tento krok nyní Mazda detailně vysvětlila a její argumenty jsou velmi racionální.
Mazda se ve svém průzkumu zaměřila především na čas, který řidič stráví koukáním na dotykovou obrazovku místo na vozovku. Zkoumala i dobu, kterou oči potřebují k zaostření z něčeho, co je vzdálené (silnice), na něco, co je blízké (displej). Na základě těchto dat pak byly stanoveny priority, dle kterých byl vyvíjen nový multimediální systém, který debutoval v nové generaci Mazdy 3. Ani v jejím případě v interiéru nenajdeme dotykovou obrazovku, byť velký centrální displej tu je.
„Při našem výzkumu jsme zjistili, že pokud chce řidič v jakémkoliv voze sáhnout na dotykovou obrazovku, nechtěně vyvine jistou sílu na volant, což vozidlo vyvede z rovnováhy a může vést k havárii,“ uvedl Matthew Valbuena, vedoucí technik severoamerické divize Mazdy, který má na starosti právě multimediální systémy a rozhraní. Pokud saháte na dotykový displej, musíte se na něj i dívat, potvrdil Valbuen.
Tato technologie tedy narušuje soustředění řidiče a do značné míry je vlastně nebezpečná. Ve vozech Mazdy jí proto nenajdeme, místo toho se automobilka rozhodla řešit věci jiným způsobem. Nová trojka tak u vrcholných úrovní výbavy nabízí i head-up displej, který po řidiči nevyžaduje, aby sundával oči z vozovky. Jelikož navíc data promítá do virtuální vzdálenosti 2,3 metru před řidiče, ten ani nemusí přeostřovat. To je ovšem v případě Japonců začátek.
Jak jsme totiž již zmínili, nová Mazda 3 je stejně jako ostatní moderní vozy osazena velkým centrálním displejem. Ten však není dotykový, ovládán se prostřednictvím klasického otočného ovladače na středovém tunelu a doplňkových tlačítek. I toto řešení samozřejmě může odvádět pozornost od vozovky, ovšem daleko méně - na ovladač v podstatě jen položíte ruku a posunujete jej různými směry, zakrátko již po paměti. Na to se ale u dotykáčů nelze nikdy spolehnout.
Jelikož navíc samotná obrazovka není dotyková, mohla ji Mazda umístit blíže k čelnímu oknu a tedy dále do řidiče. Tím ji v podstatě posunula do centra dění. A aby byl důraz kladený na řidiče opravdu potvrzen, je 8,8palcový displej stočen směrem k němu. To dle automobilky pomáhá jak k udržení koncentrace řidiče, tak zároveň také redukuje únavu očí, neboť ty nemusí těkat z místa na místo a zaostřovat na různě vzdálené předměty.
V tomto ohledu Mazda nezůstala jen u nového umístění displeje. Zároveň vyrukovala s odlišným odstínem bílé, jímž jsou navíc osazeny všechny displeje ve voze, abyste se mohli soustředit vždy na stejně zářící obrazovky. Zároveň značka dodává ovládacím tlačítkům duální funkce, aby jich nemuselo být mnoho - pouhý dotyk kroužku na ovládání hlasitosti tak třeba posune celou skladbu, jeho držení pak umožňuje zrychlené přehrávání.
Vše má vést ke zvýšení bezpečnosti i komfortu, dle automobilky by zkrátka vazba mezi řidičem a vozem měla být stejná jako mezi jezdcem a koněm. Za tím si můžete představit třeba komunikační dálnici mezi předními koly a konečky vašich prstů na volantu. Něčeho takového se však u většiny moderních aut již nedočkáte. Mazda chce být výjimkou.
Ač tedy veškeré automobilky bez výjimky prohlašují, že v centru jejich snah je především řidič, pouze Mazda dokazuje, že nejde jen o marketingové klišé. Máme ovšem pocit, že konkurenci na svou cestu nestrhne, neboť lidé se stále méně touží věnovat se řízení. Místo toho je naopak lákají ony dotykové displeje, které auta mění na mobilní telefony na kolech. Že díky tomu nad nimi ztratí kontrolu, snad ani nemusíme dodávat.






























































Nová Mazda 3 sice dostala 8,8palcový centrální displej, ten však není dotykový. Mohl tak být umístěn blíže k čelnímu oknu a tedy do centra dění, bezpečnost proto navyšuje
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 11 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejčtenější články
Nová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
22.4.2025Francouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
22.4.2025Důkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
22.4.2025Pokus Audi odvrátit další pád působí ještě zoufaleji, než se dosud zdálo. První AUDI má vzhled, který budou milovat jen jeho tvůrci
23.4.2025Dalece nevyužitá, zářivě rudá Škoda Octavia RS za 285 tisíc není vtip ani omyl, ale jeden z přehlížených pokladů bazarů
23.4.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 23:20 - Eda
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB