Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda jde znovu proti proudu, i na obří palubní displeje v autech má svůj názor
16.11.2017 | Petr Prokopec | 28 příspěvků
Stalo se normou osadit nové auto vždy o trochu větším displejem, a tak se u novinek táhne i napříč celou palubní deskou. U Mazdy to nečekejme.
Již mnohokrát jsme zmínili, že z dnešních aut se stávají pomalu jakési mobilní telefony na kolečkách. Patrné je to především v interiérech, jejichž dominantou jíž dávno nejsou volanty a sedadla. Místo toho prim hrají dotykové obrazovky a systémy s nimi spojené, které vlastně k samotnému provozu nepotřebujete. Či snad máte pocit, že pojedete lépe, rychleji nebo úsporněji, pokud budete mít na palubě WiFi hotspot a svou jízdu budete naživo vysílat přes Facebook?
Automobilky ovšem vidí hlavní hybnou sílu v dnešních třicátnících a čtyřicátnících a jejich dětech, a právě jejich touze po dotykové technologii se snaží vše podřídit. Proto třeba u nových modelů Tesly, Volva či Audi nenajdete prakticky jediné fyzické tlačítko, místo toho se ovládání veškerých funkcí přestěhovalo na dotykové displeje, často ohromné jednotky uprostřed palubní desky. A takový Mercedes dnes už spojuje displej přístrojové desky a palubního systému do jedné obří obrazovky.
Existuje ovšem výrobce, který se rozhodl jít proti proudu, a nemělo by pro nás být překvapením, že jde o Mazdu. Tato automobilka se nesvezla na vlně populismu přeplňovaných motorů, místo toho stále klade důraz na řidiče, a proto ve svých vozech nabízí hlavně (byť ne výlučně) atmosférické jednotky. Stran toho dodává, že třeba takové elektromotory stále nemohou konkurovat těm spalovacím, a proto raději místo toho představila svůj „diesel na benzin“.
Kromě motorového prostoru se ovšem Mazda moderním trendům vymyká i v rámci interiérů, kde o ony přerostlé tablety v současnosti nezavadíte. A obdobné to nejspíše bude i v příštích letech, jak ostatně naznačil koncept Vision Coupe, který se před pár týdny ukázal na autosalonu v Tokiu. Jeho kabina osazená volantem, přístrojovým štítem či voličem automatické převodovky totiž vypadala vůči předigitalizované konkurenci poněkud zastarale.
To je ale podle značky záměr, neboť „v poslední době automobilovým interiérům dominují rozměrné displeje. Ačkoliv je přitom nutné, aby se osoba řídící vůz dozvěděla značnou část informací, tyto obrazovky se snadno mohou stát bariérou, která blokuje výhled řidiče.“ Tedy jinými slovy, Mazda sice připouští, že o voze samotném sice potřebujete vědět pár dat, nicméně ta se mohou vměstnat i jinam než na obří tablet.
„Mezi autem a řidičem má být stejná vazba, jaká byla mezi jezdcem a koněm,“ dodává dále japonská značka s odkazem na svou filozofii Jinba-ittai. Za tím si lze představit třeba komunikační dálnici mezi předními koly a konečky vašich prstů na volantu. Té fyzické se ovšem dnes dočkáte jen u velmi málo aut, všechny ostatní se jí snaží suplovat třeba právě elektronickými systémy, jenž vám ukážou pohyb kol na obrazovce.
Jakkoliv je ovšem smýšlení Mazdy sympatické, japonská automobilka s sebou nejspíše nestrhne ostatní výrobce. To se více dá očekávat, že se postupem času bude muset chtě nechtě přiblížit střednímu proudu a jít s davem. Ovšem nemusí se to stát a buďme rádi, že v dnešním značně unifikovaném automobilovém světě někdo nabízí alternativu...














Koncepční Mazda Vision Coupe představená před několika málo týdny v Tokiu naznačuje, že japonská automobilka svůj boj s obřími tablety myslí vážně. Je však otázkou, jak dlouho dokáže moderním trendům odolávat
Zdroj: The Verge
Diskuze 28 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejčtenější články
- Němci otestovali dieselovou Octavii III s 200 tisíci km, zůstala jim jen hořkost v ústech
16.12.2020 - Firma, která i v ČR prodávala velmi levné, sportovní sedany, šla i proti Dacii, pak ale přišel krach
16.12.2020 - Dvojnásobný mistr světa F1 se tváří jako nováček, ten čtyřnásobný říká, že je to cirkus
16.12.2020 - Dacia Duster jako Renault pro Evropu ukázala interiér, vypadá o hodně líp než ta „naše”
17.12.2020 - Zklamání z nové generace japonské ikony je tak velké, že 1,5 milionu stojí i olítané kusy
17.12.2020 - Korejci jdou proti proudu, i v roce 2020 chystají nový velký spalovací motor
17.12.2020 - Zajímavá novinka Kie pro rychle vymírající třídu aut míří do Evropy, 11 lidí už nesveze
17.12.2020 - VW postavil obří dobíjecí stanici uprostřed pouště, působí to jako dotační podvod
17.12.2020 - Nová Škoda Fabia část Čechů zklame, svůj největší trumf si nechá dlouho v rukávu
17.12.2020 - K mání je dodnes nejetá, vývozní Škoda Favorit. Může vám vydělat slušné peníze
17.12.2020
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 22:31 - honziss
- Zabavne kabrio kolem 300tis 22:14 - Jenyk
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss