Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediný elektromobil značky sázející vše na elektromobily skončí bez nástupce, je to totální propadák
18.8.2023 | Petr Prokopec
Některé věci byste nevymysleli, tohle už je vrchol absurdní elektrické komedie. Jaguar chce co nejdříve prodávat jen elektromobily, současně ale ohlašuje, že se svým jediným současným autem tohoto ražení v nabídce skončí, protože ho skoro nikdo nekupuje.
Přiznám se, že pro Jaguar mám slabost. Pokud by tedy peníze nebyly problémem a měl jsem k dispozici prostornou halu, rozhodně by v ní nechyběly vozy jako XK120, XJ220 či XKR-S. A nejspíše by došlo i na koupi dvoumístného F-Type, pochopitelně s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou. Tím bych ale skončil, v případě touhy po praktičtějších modelech bych totiž již zamířil k sesterskému Land Roveru. I když v tu chvíli bych již lovil spíše v bazarech než showroomech s novými vozy, 4,4litrová dieselová verze Range Roveru se totiž už nevyrábí.
I přes veškerou mou náklonnost ovšem v poslední době nad rozhodnutími Jaguaru jen kroutím hlavou. Značka se totiž rozhodla, že za minulostí udělá opravdu velmi tlustou čáru. Do roku 2025 tedy z její nabídky zmizí nejen spalovací motory, ale i veškeré dosavadní modely. Místo nich budou zákazníci moci sáhnout pouze po elektromobilech. S těmi navíc budou spojené ještě vyšší ceny, Jaguar chce do budoucna konkurovat Bentley. S méně než 3 miliony korun v kapse se tedy cestou k prodejcům ani neobtěžujte.
Že jde o strategii, která snad ani nemůže skončit úspěchem, jsme zmiňovali již mnohokrát. Většina lidí totiž nebere Jaguar jako alternativu zmíněného Bentley, nýbrž jako soupeře německých prémiových automobilek, tedy Audi, BMW a Mercedesu. V jeho prospěch se pak klientela vyslovovala hlavně kvůli motorům, které jinde již padly za oběť downsizingovým choutkám. S elektromobilitou to Jaguar zkusil a zjistil, že po ní netouží prakticky nikdo. Model I-Pace od roku 2018 oslovil méně zákazníků, než má Tesla registrací za jediný měsíc, a dnes je to totální propadák - za letošní rok se v celé Evropě přes všechny dotace a další mohutné podpory prodalo pouhých 2 395 aut.
To by mělo být dostatečným varováním, aby Jaguar po této sebevražedné cestě dál nekráčel. A nezdá se, že by ho nevnímal, protože I-Pace skončí bez nástupce. To je něco tak neuvěřitelně absurdního, že z toho jde hlava kolem - automobilka vsadí vše na kartu, kterou nikdo nechce hrát, sama to vidí, dotčený model z nabídky vyřadí, ale současně chce dál nabízet jiná auta stejného ražení? My tomu říkáme pokus o sebevraždu, Britové revoluce.
Aby těch absurdit nebylo dost, Britové říkají, že je I-Pace naučil cenné lekci. Jaké, proboha? Jak nabízet auta, která nikdo nechce? Jak si kopat vlastní hrob? A i kdyby, jaké poučení z toho plyne? Dokončit hrob a přidat více takto koncipovaných vozů? Kroky Jaguaru nedávají už roky žádný smysl a tohle je opravdu třešinka na závěr. Můžeme tak už jen dodat, že I-Pace má zmizet ze světa během dvou let: „Nechceme, aby naše produkty byly na trhu příliš dlouho, zvláště pak ty elektrifikované,“ uvedl k věci šéf značky Adrian Mardell s tím, že „lidé mi nyní říkají, že půjde o první polovinu roku 2025“.
Konkrétní datum má dle Mardella padnut v horizontu devíti až dvanácti měsíců, tak jako tak ale I-Pace bude do dvou let po smrti. Ani zmíněnou optikou ale jeho konec nedává smysl - aby se auto třeba okoukalo, musí být nejprve vidět. Kdo z vás ale viděl aspoň jeden z té hrstky I-Paců, která si našla zákazníka? Je to skutečně absurdní divadlo, které snad ani nemůže dopadnout dobře. Rád se nechám překvapit, na zázraky ale odmala nevěřím. A Jaguar by potřeboval pořádný zázrak, aby s touto „strategií” přežil.
Za 2 441 453 korun vám I-Pace nabídne 400 koní, stovku za 4,8 sekundy a udávaný dojezd 448 km. To nejsou zrovna oslňující parametry, navíc se k nim přidává i spíše nespolehlivost než prvotřídní kvalita. Není tak překvapivé, že vůz u zákazníků neboduje, stejně tak nepřekvapí, že skončí bez nástupce. Ale proč tedy Jaguar chce místo něj nabízet jen auta stejného ražení? Foto: Jaguar
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den včera 20:06
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem včera 19:51
- Michele Pirro s wild card v Misanu včera 16:00
- Boscoscuro válcuje Kalexy včera 10:00
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack 15.5.2024
Nejčtenější články
- Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
17.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
17.4.2024 - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
17.4.2024 - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
17.4.2024
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.16. 22:48 - GeneHawkins
- BMW Divize 05.16. 21:19 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 17:27 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.16. 16:39 - Amatér
- Rychlodotazy 05.16. 12:24 - pavproch
- Politický koutek 05.16. 10:55 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.16. 07:21 - HondaMan