Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč
21.9.2020 | Petr Miler
V nejnovějších Škodách už skoro nic jiného nenajdete a prestižní značky by vždy měly jít v čele vývoje. Proč tedy i nejnovější Rolls-Royce sází na klasiku?
Dnešní doba přeje ovládání čehokoli přes dotykové displeje. Výrobci aut proto stále častěji osazují nové modely rozměrnými displeji ve stylu tabletů, na které pak soustřeďují téměř veškeré ovládání. Nedělá to jen Tesla, která tento způsob ovládání razí nejvíce, velmi podobnou cestou kráčí téměř všichni. Klasických ovladačů se zbavují nové modely většiny značek, a tak jich jen poskrovnu mají nejnovější Škody i poslední Mercedes.
Na první pohled taková koncepce dává smysl, neboť designéři mohou kabinu designově „vyčistit” i konstrukčně zjednodušit. Výrobcům to logicky dovoluje snižovat náklady vývojové a výrobní náklady, neboť připravovat specifické ovladače pro každý model je složité a drahé, zatímco „plácnout” do všech několik typů dotykových displejů je jednoduché a levné. Člověk by čekal, že zákazníci budou z velké části proti, ale nejsou, protože jim to přijde moderní a jsou na to zvyklí nejen z chytrých mobilů.
Přílišná eliminace tlačítek přesto není žádoucí, neboť zejména za jízdy přes dotykový displej nelze ovládat rozumně vše. Navzdory tomuto faktu automobilky kráčí téměř jako v jednom šiku a přes dotykové nechávají řidiče obsluhovat stále více funkcí. Výjimek je minimum, ale existují a nevznikají jen tak, že výrobce nenasedl včas na správný vlak, neví, jak to udělat nebo do takové věci nechce investovat. Příkladem budiž Rolls-Royce, jedna z nejprestižnějších automobilek vůbec, která se naopak vždy snažila kráčet v čele technického vývoje a peníze do něj investované jsou to poslední, co jej trápí. Přesto nový Ghost, jeho poslední model, na vlně dotykových displejů nejede a sází hlavně na klasické ovladače.
Není to náhoda, podle Alexe Innese, šéfa zakázkové výroby automobilky, tak činí hlavně proto, že analogové ovladače jsou pro většinu podstatných funkcí lepší. Rolls-Royce nechce kráčet na čele vývoje jen proto, aby tam byl, zajímá jej spokojenost uživatelů a tu podle něj dotykové displeje nepřináší. Fyzická tlačítka zkrátka lze ovládat i poslepu, na dotykovém displeji to jednoduše není možné, působí všechna stejně. A displeje s haptickou odezvou nejsou doposavad dostatečně vyvinuté.
„Pro nás je technologie tím, co má posunout dále pocity, které si lidé s používáním Rolls-Royců spojují. Digitalizace je fenomenální příležitost a dovoluje nám přizpůsobit auto představám zákazníka. Ale nebudeme dělat něco jen proto, abychom technologii použili, můžeme vše vyvinout tak, aby to odpovídalo charakteru značky a tomu, co představuje. Rolls-Royce by měl být útočištěm, které vás ochrání před rozptýleními každodenního života. Je naší odpovědností používat technologie tak, abychom nepřekročili určitou hranici,” říká Innes.
To je také podle něj důvod, proč nový Ghost nesází příliš na dotykové ovladače. „Zkušenosti s používáním krásně vyváženého analogového ovladače dále přebíjejí dotykový displej,” dodává jednoznačně.
My bychom dodali, že soustředění všech ovládacích prvků na rozměrné displeje bude dávat smysl leda ve chvíli, kdy umělá inteligence zvládne převzít plnou kontrolu nad vozem. A tomu jsme zatím na hony vzdáleni. Neznamená to, samozřejmě, že by přes dotykové displeje nemělo být ovládáno nic, pro spoustu věcí je to příjemná věc. Klíčové funkce používané za jízdy by ale měly zůstat „v rukou” fyzických ovladačů - kdo zažil třeba nastavování teploty klimatizace za jízdy přes dotykový displej na „rozhoupané” silnici, ví, o čem mluvíme.
Nový Rolls-Royce Ghost používá dotykové ovládání jen ve velmi omezené míře, náhoda nebo obraz nesechopnosti Britů to není. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch