Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z největších firem světa aut ukončila vývoj autopilotů, nepovažuje to za možné
22.1.2020 | Petr Prokopec
Tzv. autonomní řízení je dnes považováno za jasnou budoucnost a mohutně do něj investuje naprostá většina velkých automobilových firem. Magna už nikoli, vzdala to.
Za sebou máme první měsíc roku 2020, letopočtu kdysi spojovaného s docela jinými podobami světa, než jak jsme ho znali. Zatím to ale přes neustálý vývoj ve všech oblastech lidské činnosti nevypadá, že by se stalo cokoli převratného. Třeba o řízení aut se nadále starají lidé, kteří naneštěstí za volantem občas také umírají. Výrobci aut i všemožné další firmy přitom v uplynulých deseti letech rády prohlašovaly, že nic takového se již dít nebude a že s příchodem letošního roku nastane v silniční bezpečnosti zlom. Po někdejším nadšení ale přišlo kruté vystřízlivění.
Že to s přechodem na samočinné řízení aut nebude tak jednoduché, jak si výrobci malovali, jsme upozorňovali mnohokrát. Z povolaných hlasů se jako první důrazně oznval Steve Wozniak, spoluzakladatel Applu, který byl sám odhodlán fungující autonomní řízení vyvinout. Své snahy ale již vzdal s tím, že autopilot úrovně SAE5, který by plně dokázal převzít kontrolu nad vozem a nevyžadoval by nad sebou ani lidský dohled, je minimálně za jeho života nereálnou věcí a dost možná je nejen za něj. Svět je totiž příliš chaotický a tak autonomní řízení může zafungovat „jen na dobře značeném úseku vozovky, kde se nic neobvyklého neděje“.
Mohlo by se přitom zdát, že jde pouze o názor jednoho člověka, byť jde o jednoho z předních expertů na IT technologie. Nicméně momentálně zpátečku další firma, pro kterou by mohly být autopiloty dobrým zdrojem příjmů. Jde o společnost Magna, jednoho z největších dodavatelů automobilových komponentů na celém světě. Právě ta oznámila, že ukončuje své partnerství se společností Lyft, v jehož rámci měl vzniknout právě autonomní vůz. I v tomto případě je důvodem fakt, že podle ní je vyvinutí úplného autopilotu utopií, která nemusí nikdy nastat.
Magna se tedy rozhodla, že přesměruje své zdroje k asistenčním technologiím, jež jsou spojené s úrovněmi SAE1, SAE2 a SAE3. Firma tedy sází hlavně na monitoring jízdních pruhů a adaptivní tempomat, přičemž v těchto oblastech vidí potenciál růstu, a to minimálně do roku 2025. Pokud do pokročilejších systémů ale v tuto chvíli odmítá investovat, je jasné, že světlo na konci tunelu nevidí ani v mnohem pozdějších termínech.
Tuto skutečnost si evidentně uvědomil i Elon Musk. Šéf Tesly přitom ještě nedávno prohlašoval, že kalifornská automobilka bude mít do konce letošního roku na silnicích milion robotaxíků. Nyní však již od realizace svých slov couvá a místo toho uvádí, že do konce roku bude mít Tesla na silnici milion aut schopných stát se robotaxíky.
Kde je rozdíl, ptáte se? Ještě loni Musk tvrdil, že od letoška se Tesly budou moci samovolně pohybovat bez řidiče nejen na parkovišti, ale kdekoliv na veřejných komunikacích. Nyní však dodává, že na silnicích bude milion aut, které pouze jsou vybavené hardwarem umožňujícím autonomní jízdu. Software však bude chybět, stejně jako s největší pravděpodobností nedojde na úpravu legislativy. Po zavolání taxíku vás tak nadále vyzvedne člověk z masa a kostí.
Pokud k otočce dochází i u Muska, je zjevné, že plná autonomie je prozatím jen bájnou chimérou, za kterou se můžeme honit léta bez jakéhokoliv úspěchu. Silniční provoz je zkrátka příliš komplikovaným místem, ve kterém zatím ani ten nejpokročilejší algoritmus nezvládá nahradit lidskou intuici.
![Jedna z největších firem světa aut ukončila vývoj autopilotů, nepovažuje to za možné - 1 - Magna autopilot konec 2020 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jedna z největších firem světa aut ukončila vývoj autopilotů, nepovažuje to za možné - 2 - Magna autopilot konec 2020 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jedna z největších firem světa aut ukončila vývoj autopilotů, nepovažuje to za možné - 3 - Magna autopilot konec 2020 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jedna z největších firem světa aut ukončila vývoj autopilotů, nepovažuje to za možné - 4 - Magna autopilot konec 2020 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jedna z největších firem světa aut ukončila vývoj autopilotů, nepovažuje to za možné - 5 - Magna autopilot konec 2020 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jedna z největších firem světa aut ukončila vývoj autopilotů, nepovažuje to za možné - 6 - Magna autopilot konec 2020 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Magna v posledních letech investovala do vývoje autonomních systémů stejně jako většina jiných velkých automobilových firem, nyní ale říká, že s tím končí. Vyvinutí plně autonomního řízení nepovažuje v jakkoli dohledné době za možné
Zdroje: Reuters, Magna
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 2 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva