Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z nejošklivějších aut současnosti rázem není tak ošklivé, snad mu to i sekne
12.10.2019 | Petr Prokopec
Těžko bychom mezi aktuálně prodávanými auty hledali takové, jehož vzhled budí mezi obecenstvem větší odpor, než je tomu v případě Toyota Mirai. Nová generace míří docela jiným směrem.
Vnímání designu aut je sice subjektivní záležitostí, přesto není nemístné předpokládat, že většina lidí by za jeden z vůbec nejošklivějších produkčních vozů, jaké kdy vznikly, označila první generaci Toyoty Mirai. Vodíkový sedan na to doplatil minimálním zájmem publika, jakkoliv se dá předpokládat, že jen vzhledem to nebylo. Technologie pevných článků má totiž mnohem menší podporu než bateriová elektrifikace, pročež vodík sice je nejrozšířenějším prvkem ve vesmíru, ovšem do svých aut jej pomalu nemáte kde natankovat.
Ve výsledku tedy nepřekvapí, že ze zhruba šesti tisíc vyrobených exemplářů bylo 99,9 procenta jen pronajato - stávající Mirai skoro nikdo nevlastní. Japonská automobilka ovšem doufá, že s příchodem druhé generace se vše změní a je nutné uznat, že štěstíčku vykročila skutečně naproti. Aktuálně byl totiž představen koncept nástupce, který se stejným názvem dorazí na vybrané trhy na sklonku příštího roku. Produkční verze se přitom nemá prakticky vůbec lišit, v podstatě se tak díváme na hotový vůz.
Designový posun, díky kterému Mirai již nepřipomíná Toyotu Prius, ale spíše elegantní „čtyřdveřová kupátka“ ve stylu Lexusů, má přitom své opodstatnění v aktuálním vnímání elektromobility. Zatímco dříve se výrobci snažili o co nejvýraznější vzhled, jímž by majitelé dávali najevo svou odlišnost, nyní se pro změnu vrací zpět k hlavnímu proudu. Bez alternativního pohonu totiž nepůjde splnit chystané emisní limity, což znamená, že taková auta bude nabízet každý výrobce. Touha odlišovat se od davů tedy pominula.
Nejde však pouze o vítané změny v rámci vzhledu, zajímavým vývojem prošla také technika. Stávající provedení totiž počítá s pohonem předních kol, nástupce ale vsadí na poháněnou zadní nápravu, což má zvýšit zájem o vůz. Zvětšena byla i jeho praktičnost, neboť tu máme délku 4 975 milimetrů, šířku 1 885 mm a výšku 1 470 mm. Oproti stávajícímu provedení tak novinka klesla o 65 mm blíže k zemi, zároveň však o 85 mm narostla do délky. Nejpodstatnější je ale změna rozvoru, který narostl o 140 mm na 2 920 mm.
Ani to pro Toyotu nepředstavuje konec inovací, další jsou spojené s hnacím ústrojím. To sice nebylo podrobněji popsáno, s ohledem na pohon zadních kol je ale zřejmé, že elektromotor se posunul zpod přední kapoty dozadu. Jaký ale bude dávat výkon, není jisté. Nicméně se změnou koncepce nejspíše bude spojeno více než současných 152 koní a 335 Nm točivého momentu. De facto tedy jediné jasno je v rámci dojezdu, který byl navýšen o 30 procent. Mirai by tak mezi jednotlivými zastávkami měla zvládnout až 630 km.
Znovu je ovšem třeba připomenout nedostatek čerpajících stanic i nedostatečnou podporu ze starny politiků. Přitom vodíková technologie se zdá být z praktického hlediska lepší volbou než bateriová elektrifikace, neboť nádrž máte plnou již za pouhých 5 minut. Kromě toho není třeba těžba vzácných kovů, které jsou stěžejní pro výrobu baterií. Problémem je ale mizerná efektivita celého řešení, jen přeměna vodíku v elektřinu probíhá s účinností okolo 60 %.
Přesto je možné, že druhou generaci Toyoty Mirai by mohl potkat větší úspěch než tu první. Napomoci tomu ostatně má i kabina, která se rovněž vyvarovala extravagance a sází spíše na eleganci spárovanou s celou plejádou displejů navazujících na sebe. Doplnit je navíc může i zpětné zrcátko sloužící jako obrazovka pro zpětnou kameru.
Současná Toyota Mirai opravdu není hezké auto, při vší úctě
Koncept Toyoty Mirai druhé generace, který je velmi blízký sériové verzi, byl představen naživo...
...i na oficiálních fotkách. Je nepopiratelně přitažlivější
Zdroj: Toyota
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 24 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 22 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz