Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kandidáti na titul Auto roku 2025 jsou venku. Vyhrát může Dacia, dvě Škody a dokonce několik Číňanů
6.8.2024 | Petr Prokopec
Tušíme, že půjde znovu o velmi „diplomatickou” volbu, kdyby to tak ale být nemělo, Dacia by jistě byla žhavým kandidátem. A několik čínských novinek zřejmě též, atmosféra ale přeje jiným.
Asi nikomu neuniklo, jaké obavy má Evropa z čínské konkurence. Nechme dnes stranou, jak pádné jsou, v každém případě platí, že automobilky z Říše středu totiž vyrábí svá auta stále lépe, a přitom dál mnohem levněji. Platí to zejména o elektromobilech, které se Brusel rozhodl tlačit do popředí. A zrovna s bateriovým pohonem mají výrobci ze starého kontinentu nemalé problémy. Proto Evropská unie přišla s navýšením cel, které měly hru vyrovnat. Zatím se však zdá, že jediný hmatatelný dopad měly na Teslu, která u Modelu 3 vyráběného v Číně už přistoupila k citelnému zdražení prakticky na úroveň většího Modelu Y (který se pro Evropu vyrábí v Německu).
U skutečně čínských výrobců se zatím neděje nic, co by jejich budoucnost na starém kontinentu jakkoli ohrožovalo. Ba právě naopak zatím poslední vývoj hraje Číňanům do karet. Venku je totiž seznam kandidátů, kteří by velmi rádi ukořistili titul Evropské auto roku (COTY neboli Car of the Year) pro příští rok. A uchazečů z Říše středu je v něm opravdu požehnaně, ostatně jen takové MG Motor má na listu dva kandidáty (MG3 a Cyberster). Elektrický sporťák se přitom dosud neprodává na žádném trhu, to se ale bude muset změnit.
Aby vůz mohl titul získat, je zapotřebí, aby byl nejpozději do konce letošního roku v prodeji na minimálně pěti evropských trzích. Na webu místního zastoupení MG přitom svítí upoutávka, že Cyberster dorazí také k nám. Stejně jako zmíněný hybridní hatchback. První se pochopitelně nebude prodávat v tak velkém množství, druhý by ale mohl výrazně ohrozit Škodu Fabia a spol. Vše ale bude záležet na ceně, neboť i když jde o čínský vůz, nedá se předpokládat, že jeho takřka 200 koní bude vyloženě levných.
MG pak logicky není jedinou značkou z Říše středu, dále seznam zahrnuje i BYD (Seal U) či Xpeng (G6). Čínu mají ovšem jakožto rodnou hroudu zapsanou v technických datech i Cupra Tavascan, Mini Cooper SE, Polestar 3 a 4, Smart 3 nebo Volvo EX90. Švédské elektrické SUV přitom bylo v produkční formě představeno již v roce 2022. Jenže od té doby se značce nedařilo dotáhnout vývoj do úspěšného konce. Bude tak zajímavé sledovat, jak si tato novinka u porotců povede.
Kompletní seznam kandidátů naleznete níže, přičemž po dvou zástupcích v něm má jak Maserati (GranTurismo, Grecale), tak i Škoda (Superb, Kodiaq). Zrovna této čtveřici ale příliš šancí nedáváme, spíše je otázkou, zda se vůbec probojuje do dalšího kola. To samé platí o Dacii, jejíž Duster bychom na piedestalu viděli docela rád. Chytřejší budeme později, v listopadu porota složená z 59 novinářů ze 22 zemí aktuálně dlouhý seznam poprvé protřídí, aby následně vybrala sedm finalistů, z nichž na jaře příštího roku vybere vítěze.
Seznam kandidátů na Evropské auto roku 2025 (COTY)
Alfa Romeo Junior
Audi Q6 e-tron
BMW X2/iX2
BYD Seal U
Citroën C3/ë-C3
Citroën C3 Aircross
Cupra Tavascan
Cupra Terramar
Dacia Duster
Fiat Grande Panda
Ford Explorer
Ford Tourneo Courier
Hyundai Inster
Hyundai Santa Fe
KGM (SsangYong) Torres
Kia EV3
Lexus LBX
Maserati GranTurismo
Maserati Grecale
Mazda CX-80
MG3
MG Cyberster
Mini Cooper SE
Mini Countryman
Opel Grandland
Opel Frontera
Polestar 3
Polestar 4
Porsche Macan
Renault 5
Renault Symbioz
Renault Rafale
Smart 3
Suzuki Swift
Škoda Superb
Škoda Kodiaq
Toyota Land Cruiser
Volkswagen Passat
Volkswagen Tiguan
Volvo EX90
Xpeng G6












. Foto: Dacia
Zdroj: COTY
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včeraUniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
včeraZlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19