Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kia možná postaví Track'ster a sportovní Soul, jistotou je ale jen elektromobil
30.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zvláštním způsobem Kia hovoří o budoucnosti svých malých SUV. Na ostré deriváty prý nejsou výrobní kapacity, na nikým nežádaný elektromobil ano.
Kia Soul nepatří v Evropě mezi modely, které by zrovna zazářily. Možná i proto korejská automobilka delší dobu váhala, než pro Starý kontinent potvrdila její druhou generaci, však s prodejem té první třeba u nás už dříve skončila úplně. Novinka se nakonec v evropské specifikaci představí už za necelé dva týdny na autosalonu ve Frankfurtu, v Americe však už došlo k jejímu uvedení do prodeje. A nic jiného než úspěch se neočekává, předchůdce se totiž za oceánem stal překvapivým hitem. Továrna v jihokorejském Gwangju tak z nějakých téměř 90 procent zásobovala jen Spojené státy, kde se za poslední dva roky prodalo skoro čtvrt milionu exemplářů.
Tento počet sice možná na první pohled nevypadá jako nějaký extrém, v širších souvislostech je však úspěch Kie Soul opravdu patrný. Pokud totiž sečteme celkové americké prodeje korejské značky za poslední dva roky, pak jen o pár tisícovek překročíme milion. Což znamená, že „Duše“ byla každým čtvrtým vozem, který automobilka ve Spojených státech prodala. Přičteme-li k tomu ještě Kanadu (v letech 2011 a 2012 prodáno celkem 143 tisíc vozů, z toho 19 tisíc kusů Soulu), pak je tento model na severoamerickém trhu tím vůbec nejúspěšnějším.
V loňském roce však Soul narazil na strop. Zmíněná továrna totiž jede na doraz a větší poptávku nezvládá uspokojit. Michael Sprague, viceprezident značky pro marketing a komunikaci, přitom prohlásil, že nebýt tohoto problému, prodalo by se modelu Soul ještě více. Pokud se tedy druhé generaci daný úspěch podaří zopakovat, nezbude automobilce zřejmě nic jiného, než rozšířit továrnu buď korejskou nebo americkou (ve West Pointu, kde se již vyrábí Optima a Sorento). Zvláště, když se chystají také speciální verze.
Paradoxem za této situace je, že schválenou novinkou, která by se mohla představit už na autosalonu v Los Angeles, je Soul EV, tedy prakticky zbytečná elektrická verze, po níž touží leda pár kalifornských „extrémistů”. První produkční elektromobil korejské značky sice momentálně halí rouška tajemství, pár informací ale již víme. Minimálně po cenové stránce nevypadá jeho budoucnost špatně, i když je zatím otázkou, jak by automobilka tak nízké ceny (na elektromobil) dosáhla. V Evropě by totiž elektrický Soul měl vycházet na nějakých 22 000 Eur (cca 570 tisíc korun), což je o poznání méně než kolik dáte za konkurenční modely. Nabídnout přitom má 200kilometrový dojezd, zrychlení z klidu na stovku pod 12 sekund a nejvyšší rychlost 140 km/h.
Zvláštní přitom je, že nastalý stav naopak má být překážkou příchodu ostřejších provedení v podobě Soulu GT či produkční verze konceptu Track'ster. Jakkoliv totiž jejich motorový prostor - nabízející 204 nebo 250 koní - působí zajímavě, doprovázet by jej prý musela vysoká cena. Ředitel produktového plánování Orth Hedrick si ovšem není jist, zda by toto zdražení bylo zákazníky akceptováno, navíc v takové míře, aby se zaplatila třeba jedna směna pracovníků navíc. Zato elektrický model, který vždy bude dražší než výkonnější provedení, potíží není...
Sprague sice dodává, že šance na výrobu obou vozů tu jsou, moc jistoty ale z jeho projevu vyčíst nelze. Dá se tedy předpokládat, že Soul Turbo i Track'ster jsou na tom obdobně jako ostrá verze Range Roveru Evoque. I ta totiž musí počkat, než opadne zájem kupujících o standardní model. Jelikož navíc Britové zjistili, že speciální verze tohoto modelu opepřené opravdu zběsilou cenovkou nejsou příliš prodejné, bylo dlouhou dobu sporné, zda Evoque RS vůbec vznikne. To u Korejců platí dvojnásob, přesto jsme si jisti, že elektrický Soul má už kvůli omezené využitelnosti mnohem menší naděje než případná verze GT či jinak pojmenovaný odvozený „sporťáček”...
























Kia Track'ster se sice dočkala příznivých ohlasů, do výroby ale zřejmě nakonec nezamíří. Brání jí v tom jak pravděpodobná vyšší cena, tak především vytíženost automobilky standardním modelem Soul
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
VW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 3 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 4 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha