Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kia možná postaví Track'ster a sportovní Soul, jistotou je ale jen elektromobil
30.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zvláštním způsobem Kia hovoří o budoucnosti svých malých SUV. Na ostré deriváty prý nejsou výrobní kapacity, na nikým nežádaný elektromobil ano.
Kia Soul nepatří v Evropě mezi modely, které by zrovna zazářily. Možná i proto korejská automobilka delší dobu váhala, než pro Starý kontinent potvrdila její druhou generaci, však s prodejem té první třeba u nás už dříve skončila úplně. Novinka se nakonec v evropské specifikaci představí už za necelé dva týdny na autosalonu ve Frankfurtu, v Americe však už došlo k jejímu uvedení do prodeje. A nic jiného než úspěch se neočekává, předchůdce se totiž za oceánem stal překvapivým hitem. Továrna v jihokorejském Gwangju tak z nějakých téměř 90 procent zásobovala jen Spojené státy, kde se za poslední dva roky prodalo skoro čtvrt milionu exemplářů.
Tento počet sice možná na první pohled nevypadá jako nějaký extrém, v širších souvislostech je však úspěch Kie Soul opravdu patrný. Pokud totiž sečteme celkové americké prodeje korejské značky za poslední dva roky, pak jen o pár tisícovek překročíme milion. Což znamená, že „Duše“ byla každým čtvrtým vozem, který automobilka ve Spojených státech prodala. Přičteme-li k tomu ještě Kanadu (v letech 2011 a 2012 prodáno celkem 143 tisíc vozů, z toho 19 tisíc kusů Soulu), pak je tento model na severoamerickém trhu tím vůbec nejúspěšnějším.
V loňském roce však Soul narazil na strop. Zmíněná továrna totiž jede na doraz a větší poptávku nezvládá uspokojit. Michael Sprague, viceprezident značky pro marketing a komunikaci, přitom prohlásil, že nebýt tohoto problému, prodalo by se modelu Soul ještě více. Pokud se tedy druhé generaci daný úspěch podaří zopakovat, nezbude automobilce zřejmě nic jiného, než rozšířit továrnu buď korejskou nebo americkou (ve West Pointu, kde se již vyrábí Optima a Sorento). Zvláště, když se chystají také speciální verze.
Paradoxem za této situace je, že schválenou novinkou, která by se mohla představit už na autosalonu v Los Angeles, je Soul EV, tedy prakticky zbytečná elektrická verze, po níž touží leda pár kalifornských „extrémistů”. První produkční elektromobil korejské značky sice momentálně halí rouška tajemství, pár informací ale již víme. Minimálně po cenové stránce nevypadá jeho budoucnost špatně, i když je zatím otázkou, jak by automobilka tak nízké ceny (na elektromobil) dosáhla. V Evropě by totiž elektrický Soul měl vycházet na nějakých 22 000 Eur (cca 570 tisíc korun), což je o poznání méně než kolik dáte za konkurenční modely. Nabídnout přitom má 200kilometrový dojezd, zrychlení z klidu na stovku pod 12 sekund a nejvyšší rychlost 140 km/h.
Zvláštní přitom je, že nastalý stav naopak má být překážkou příchodu ostřejších provedení v podobě Soulu GT či produkční verze konceptu Track'ster. Jakkoliv totiž jejich motorový prostor - nabízející 204 nebo 250 koní - působí zajímavě, doprovázet by jej prý musela vysoká cena. Ředitel produktového plánování Orth Hedrick si ovšem není jist, zda by toto zdražení bylo zákazníky akceptováno, navíc v takové míře, aby se zaplatila třeba jedna směna pracovníků navíc. Zato elektrický model, který vždy bude dražší než výkonnější provedení, potíží není...
Sprague sice dodává, že šance na výrobu obou vozů tu jsou, moc jistoty ale z jeho projevu vyčíst nelze. Dá se tedy předpokládat, že Soul Turbo i Track'ster jsou na tom obdobně jako ostrá verze Range Roveru Evoque. I ta totiž musí počkat, než opadne zájem kupujících o standardní model. Jelikož navíc Britové zjistili, že speciální verze tohoto modelu opepřené opravdu zběsilou cenovkou nejsou příliš prodejné, bylo dlouhou dobu sporné, zda Evoque RS vůbec vznikne. To u Korejců platí dvojnásob, přesto jsme si jisti, že elektrický Soul má už kvůli omezené využitelnosti mnohem menší naděje než případná verze GT či jinak pojmenovaný odvozený „sporťáček”...
























Kia Track'ster se sice dočkala příznivých ohlasů, do výroby ale zřejmě nakonec nezamíří. Brání jí v tom jak pravděpodobná vyšší cena, tak především vytíženost automobilky standardním modelem Soul
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Mercedes je nepoučitelný. Takto jeho poslední novinka „falšuje osmiválec”. A „kůže” uvnitř má ke kůži ještě dál
před 2 hodinamiDěje se to. Číňané si připsali rekordně vysoký podíl na evropském trhu s auty. Už nejde o drobné, bez nich by prodeje šly dolů
před 4 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včeraNová verze Lady Niva vypadá na první pohled jako veterán z roku 1977, je to ale úplně nové auto
včeraČíňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva