Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci začali prodávat nový volič řazení, je to kýčovitý pokus vymýšlet vymyšlené
13.8.2022 | Petr Miler
Nechceme být nemístně konzervativní, krása některých věcí ale spočívá v jejich jednoduchosti a přímočarosti. Zesložiťování v jejich případě nemůže přinést nic dobrého, přesně to je podle nás i případ tohoto bizarního voliče.
Možná si ještě vzpomenete na kauzu, v jejímž rámci čelil koncern FCA (dnes součást Stellantisu) kritice za zbytečně komplikovaný a neintuitivní volič automatu v Jeepu Grand Cherokee a dalších modelech. Nápad, že se bude volič vždycky vracet zpátky do původní polohy, měl i jednu slavnou oběť a s nadšením se skutečně nesetkal. Bylo tomu tak skoro pokaždé, kdy se někdo snažil nutit zákazníkům komplikovaná řešení neexistujícího problému, přesto v tom automobilky dál pokračují. Protože se chtějí odlišit, někdy zjevně za každou cenu.
Tentokrát přichází se svou trochou do mlýna Korejci, jmenovitě Genesis, tedy luxusní odnož Hyundai. Novince říká Crystal Sphere a nejde o žádný koncept. Tuto věc rovnou poslalo do výroby s modelem GV60, elektrickým kompaktním SUV, které je v podstatě překarosovaným Hyundai Ioniq 5. Je to už proto nepříliš zajímavé auto, něco jako když Siemens a Bosch dělají dvě stejné pračky v trochu odlišném balení, akorát jedna je o polovinu dražší. To je i případ GV60, v Německu začíná na bláznivých 82 265 eurech, tedy více jak 2 milionech Kč. Možná proto se snaží zaujmout něčím jiným, odvést pozornost od své podstaty.
Pokud jde o pozornost jako takovou, boduje, zda v dobrém? No posuďte sami. I když elektrické modely nutně nepotřebují více převodových stupňů, převodovky mají a stejně tak mají jízdní režimy - můžete jet dopředu, dozadu, normálně, sportovně, s větší rekuperací... I to je třeba někde zvolit a Genesis vše ukryl do kýčovitě svítící křišťálové koule. Není to taková křišťálová koule, jaké mají Tesly, které se snaží vytušit, kam pojedete později, ale skutečná koule, která při zastavení vozu jen svítí a není na ní nic.
Když ovšem usednete do vozu a uvedete jej v chod, ze zdroje ambientního osvětlení se otočením o 180° stane kovový otočný volič klasických režimů P, R, N a D nebo jízdních módů. Na předvádění se před zbytkem posádky to asi bude dobré, jiný užitek v tom ale nevidíme. Designér Luc Donckerwolke k tomu říká, že řidič tak aspoň pozná, jestli má nastartováno, protože elektrický motor jinak není slyšet, ale na to by snad šlo lépe upozornit tisíci jinými způsoby než otočenou koulí.
Podle nás je to nesmysl na druhou. Však samy otočné voliče automatů jsou velmi kontroverzní pro svou neintuitivnost, tady navíc funguje tak, že se nejprve musí otočit směrem k vám, abyste s ním vůbec mohli něco dělat. Když koule přestane spolupracovat, což se dříve nebo později stane, protože tyhle věci se vždy jednou porouchají, můžete leda vzpomenout na Mrazíka a zkusit volat něco jako: „Otoč se, ať je ke mně tvůj vchod!” Jestli to pomůže, netušíme...
Ale žerty stranou, tohle je spíše tristní. Úzkostlivé držení se mantry „co není rozbité, nespravuj” sice znamená omezení inovací, ale zrovna volič automatu inovovat prostě nepotřebuje. Místo „Crystal Sphere”, nás v tomto případě napadá „Crystal Clear... Stupidity”, tedy křišťálově čistá hloupost. Pokud Korejci chtěli odlišit Genesis od Hyundai, měli začít někde úplně jinde, ne vymýšlením vymyšleného.









Nové Genesis GV60 vypadá všelijak i zvenčí, to největší překvapení ale skrývá v místě voliče automatu. Přijde nám jako nesmyslný pokus vymýšlet vymyšlené. Foto: Genesis
Zdroj: Genesis přes Carscoops
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 11 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
