Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají

Elektromobily mění pojetí aut, jak je pod dekády známe a některé rozdíly jsou patrné na první pohled. „Nemají převodovku,” říkají někteří, když neřadí. Zrovna to ale není pravda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají

5.3.2020 | Mirek Mazal

Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektromobily mění pojetí aut, jak je pod dekády známe a některé rozdíly jsou patrné na první pohled. „Nemají převodovku,” říkají někteří, když neřadí. Zrovna to ale není pravda.

Pokud skutečně nastane rozmach elektromobilů, v automobilovém průmyslu to způsobí revoluci. Modely do zásuvky v mnoha ohledech mění zavedené pořádky v konstrukci aut, protože vyžadují méně komponentů se snazší montáží. Jednodušší technika má vliv i na jízdní projev těchto aut, který se vzdaluje od vozů se spalovacími motory.

Jedním z nejcitelnějších rozdílů je okamžitá přítomnost maxima točivého momentu elektromotoru. Ta umožňuje elektromobilům vynechat složité převodové ústrojí, takže v těchto autech se obvykle neřadí - ani manuálně, ani automaticky. To ale neznamená, že se bez převodovky obejdou. I elektrický vůz musí mít minimálně jeden redukční převod - elektromotory sice produkují vysoký točivý moment, ani ten ale není dost vysoký na to, aby roztočil kola.

Například kompaktní VW ID.3 postavený na platformě MEB tak používá převod s poměrem 10:1. Jedině tak je motor produkující 150 kW (204 koní) a maximální moment 310 Nm schopen rozjet auto z místa až na 160 km/h, při kterých točí 16 000 ot./min. U výkonných a na dynamiku orientovaných strojů by ale toto uspořádání dostatečné nebylo, proto musí využívat výrazně výkonnější motory, popř. převodovky s více než jednou rychlostí. Toto řešení je ale dnes raritní a v jakkoli masověji vyráběných autech přítomné jen v Porsche Taycan.

V případě ID.3 VW počítá vždy s jednou rychlostí, třebaže plánuje prodávat několik různých variant. Výchozí typ bude vybaven baterií s kapacitou 45 kWh, která by měla zajistit dojezd až 330 kilometrů. Střední konfigurace slibuje 58 kWh baterii s obsluhou minimálně 420 kilometrů a nejdražší volba s akumulátorem 77 kWh by měla mohla dosáhnout až 550 kilometrů na jedno nabití.

Lišit se u různých verzí nebudou pouze baterie, ale také hnací ústrojí. Tu základní pohání elektromotor roztáčející zadní kola 150 koňmi, zatímco dvě výše postavené varianty dostanou do vínku 204 koní. Točivý moment 310 Nm je ale již shodný ve všech třech případech, stejně jako převodovka, jejíž „vnitřnosti” Volkswagen ukázal na první fotce.

Na rozdíl od dnešních složitých až 7stupňových manuálních, nebo ještě mnohem složitějších, až 10stupňových dvouspojkových automatických převodovkách je to ústrojí velmi prosté, které se jednoduše postará o zdesetinásobení točivého momentu motoru. Podtrhuje tak obvykle vítanou simplifikaci aut, která s přepřáhnutím na elektrický pohon přichází.

„Pro ID.3, který je optimalizován k maximálnímu dojezdu, je použití jediného rychlostního stupně naprosto dostačující ve všech jízdních situacích,“ říká k tomu Volkswagen. Teď ještě vymyslet akumulátory, které by nebyly tak velké, těžké, drahé a obtížně dobíjitelné a elektrická revoluce může skutečně začít.


Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 1 - Volkswagen ID 3 prevodovka 01Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 2 - Volkswagen ID 3 prevodovka 02Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 3 - Volkswagen ID 3 prevodovka 03Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 4 - Volkswagen ID 3 prevodovka 04Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 5 - Volkswagen ID 3 prevodovka 05Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 6 - Volkswagen ID 3 prevodovka 06Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 7 - Volkswagen ID 3 prevodovka 07Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 8 - Volkswagen ID 3 prevodovka 08Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 9 - Volkswagen ID 3 prevodovka 09Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 10 - Volkswagen ID 3 prevodovka 10Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 11 - Volkswagen ID 3 prevodovka 11Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 12 - Volkswagen ID 3 prevodovka 12Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 13 - Volkswagen ID 3 prevodovka 13Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 14 - Volkswagen ID 3 prevodovka 14
Klíčový elektrický model Volkswagenu sice neřadí...

Elektromobily obvykle neřadí, převodovky ale navzdory tvrzení mnohých mají - 15 - Volkswagen ID 3 prevodovka 15
...převodovku ale má. Tuto malou, jednostupňovou

Zdroj: Volkswagen

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.