Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem

Levná jsou dnes vlastně jen relativně, ještě před pár léty byste srovnatelné vozy dostali o desítky procent levněji. Dnes ale základní esúvéčka VW a Hyundai snadno přijdou na ceny kolem půl milionu, přičemž dražší je VW. Přesto vyhrává hlavně díky své praktičnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem

14.3.2022 | Petr Prokopec

Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem

/

Foto: Hyundai

Levná jsou dnes vlastně jen relativně, ještě před pár léty byste srovnatelné vozy dostali o desítky procent levněji. Dnes ale základní esúvéčka VW a Hyundai snadno přijdou na ceny kolem půl milionu, přičemž dražší je VW. Přesto vyhrává hlavně díky své praktičnosti.

Není tomu tak dávno, kdy jsme si nový vůz mohli koupit i za 170 tisíc korun, od té doby se však mnohé změnilo. Ano, změnily se i platy, z průměru si ale vždy člověk udělá trochu nepřesný obrázek. Nahoru šly hlavně odměny ve veřejném sektoru, ten soukromý je s dynamikou růstu pozadu. V poslední době pak vinou evropského tlaku na elektromobilitu, zádrhelů v dodavatelských řetězcích a nyní i rychle rostoucími cenami surovin a energií míří ceny aut vzhůru ještě rychleji. Chtě nechtě se tak musíme spokojit s tím, že se slovem „láce“ jsou dnes spojené docela jiné sumy než před pár lety.

Plně to vystihuje i srovnávací test německého Auto Bildu, do kterého zamířily Hyundai Bayon a Volkswagen T-Cross. Pro oba výrobce jde totiž o nejlevnější SUV, se kterým by podle výše popsaného stavu dříve byla spojena cena okolo 300 tisíc korun. Bayon je nicméně k dispozici od 359 990 Kč, a to až po čtyřicetitisícikorunovém zvýhodnění, T-Cross pak rovnou startuje až na 521 900 Kč. V té chvíli ovšem máte k dispozici motor 1,0 TSI s 95 koňmi, zatímco Korejci by kontrovali atmosférickou 1,2litrovou jednotkou a 84 koňmi.

Aby tedy byly síly na obou stranách vyrovnány, sáhli kolegové rovněž v případě Hyundai po přeplňovaném litrovém tříválci. Ten produkuje rovných 100 koní a navíc jej doprovází 48voltový elektrický okruh. Mimo to se Bayon přesunul také o úroveň výbavy výše, na stupni Smart však již v kombinaci s výkonnější jednotkou vychází na 449 990 Kč. To vážně není málo na 4 180 milimetrů dlouhý vůz (VW měří 4 108 mm), jenž zvládne do zavazadlového prostoru pobrat 334 litrů a v základu a 1 128 litrů po sklopení sedadel.

Malá kapacita je dána uložením baterie pod podlahu, což Baojunu láme vaz. T-Cross totiž disponuje citelně vyšší kapacitou 385 až 1 281 litrů. V jeho prospěch navíc hovoří užití posuvné lavice, která může základní objem navýšit až na 445 litrů - to už je rozdíl třídy, třebaže pak se na zadní sedadla posadí jen děti. Pokud pak navíc zákazníci sáhnou po příplatkovém audio systému Beats, jehož sufwoofer je uložen právě v zavazadelníku, pak musí akceptovat stejný prostor jako v Hyundai plus ztrátu dvojité podlahy, máte ale na výběr - u Hyundai nikoli.

Bayon tak v praktičnosti prohrává, a to i kvůli zvýšené nákladní hraně. Stejně tak je v jeho případě horší i nastupování na zadní sedadla. A aby toho nebylo málo, pak v jeho neprospěch hovoří i čalounění, po kterém klouzáte do stran. Zrovna to zamrzí, neboť po stránce dynamické musí naopak T-Cross polykat prach zvířený soupeřem, a to jak v případě akcelerace na stovku (11,5 s versus 12,3 s), tak v rámci nejvyšší rychlosti (183 km/h versus 180 km/h).

Hyundai dosahuje rovněž nižší spotřeby (5,5 l versus 5,7 l), v neprospěch obou vozů pak hovoří ne vždy spolehlivá multimédia. Ta jsou nicméně tou největší slabinou napříč celou automobilovou branží, i proto, že se z aut začínají stávat spíše počítače na kolech, s nimiž tradiční výrobci nemají takové zkušenosti. Zpět ale k naší dvojici, ve které nakonec vítězství uzmul zástupce VW. Jeho náskok je co do bodů titěrný, vzhledem k rozdílu v cenách je ale vítězství Německa vcelku jednoznačné.


Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem - 1 - VW T-Cross 2021 ilustracni foto 01Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem - 2 - VW T-Cross 2021 ilustracni foto 02Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem - 3 - VW T-Cross 2021 ilustracni foto 03
Volkswagen T-Cross je základním SUV německé automobilky. Cena startující nad půl milionem korun nicméně dokazuje, jak moc se časy změnily. Náskok před Korejci ale nakonec dokázal uhájit. Foto: Volkswagen

Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem - 4 - Hyundai Bayon 2022 nove foto 01Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem - 5 - Hyundai Bayon 2022 nove foto 02Korejci vyzvali Němce v souboji levných rodinných SUV, selhali kvůli problému pod zavazadelníkem - 6 - Hyundai Bayon 2022 nove foto 03
Hyundai Bayon v testu skončilo druhé. Po stránce dynamické je však lepší, u nás navíc stojí méně. Pokud tedy nebazírujete na praktičnosti, může být snadno i lepší volbou. Foto: Hyundai

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše