Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás
13.10.2020 | Petr Prokopec
Specifika moderních aut ani požadavky zákazníků manuálním převodovkám nepřejí, ne každý je ale chce prostě shodit do propadliště dějin. Kia je nechává i v nových mild-hybridech, jen v poněkud specifické podobě.
Doba se mění a už se to komukoli líbí či nikoli, musí se přizpůsobit. Výjimkou není ani automobilová branže, kde je stále vyšší důraz kladen na ohleduplnost aut k okolnímu světu. Stěžejní data tedy již nejsou spojena jen s výkonem, akcelerací či maximálkou, nýbrž i se spotřebou a na ni navázanými emisemi, hlučností a podobnými faktory. Výrobcům totiž za nedodržení stále přísnějších emisních limitů hrozí pomalu až likvidační pokuty, popř. úplná nemožnost ten či onen vůz prodávat. A tak je zkrátka třeba počítat s tím, že spíše než vy s autem pojede auto s vámi.
Jasně patrné je to na mnohých inovacích, tuto od Kie nevyjímaje. V jejím případě ale musíme kvitovat, že se alespoň snaží udržet v autech klasické ovládací prvky a auto nevzdalovat představám části klientely více, než je nutné. Korejská automobilka totiž u svých mild-hybridních modelů, jejichž prvním zástupcem je nové Rio, ponechává v nabídce manuální řazení, do aut ale nasadila spojku ovládanou nikoliv mechanickými táhly, nýbrž elektronikou.
Systém zvaný Clutch-by-wire je součástí 48voltového elektrického okruhu a během jízdy na reálných silnicích má snížit spotřebu a emise CO2 o zhruba 3 procenta. Auto si totiž ponechá kontrolu i nad spojkovým pedálem, a tak bude s to motor vyřazovat z činnosti efektivněji než stávající systémy start-stop.
Z výše zmíněného je vcelku jasně patrné, jak tato věc funguje. Inteligentní manuální převodovka iMT, jíž je elektronická spojka součástí, umožní okamžitou deaktivaci pohonné jednotky ve chvíli, kdy řidič sundá nohu z plynového pedálu. Systém vyšle elektronický signál, na jehož základě dojde k otevření spojky. Následné sešlápnutí plynu pak opětovně vrátí pohonnou jednotku do provozu.
Podmínkou tohoto řešení byla již zmíněná integrace 48voltového okruhu, neboť energie potřebná na veškeré úkony je dodávána startérem-generátorem mild-hybridního systému. Ten dokáže motor uvést do správných otáček, což znamená, že na deaktivaci agregátu dochází nejen při zpomalování v kolonách či před semafory, ale také kupříkladu během „plachtění“ po dálnici.
Je to zjevně budoucnost manuálního řazení a i když se můžeme na jednu stranu drbat na hlavě, zda to není další zbytečné zesložitění, na druhou stranu je lepší, když zůstanou v nabídkách automobilek vozy s alespoň takto koncipovaným manuálním řazením, než žádné.
Zmíněné Rio dostalo kromě elektronické spojky také lithium-ionovou polymerovou baterii a přeplňovaný litrový tříválec 1,0 TGDI a v této podobě je k mání i na našem trhu. Nabídka Ria s touto technikou startuje na prostřední výbavě Exclusive, kdy je verze se zmíněným motorem se 120 koňmi a řazením iMT k mání od 404 980 Kč. K dispozici je také ve vyšší verzi GT Line s cenou od 449 800 korun.





Takto funguje elektronická spojka Kie, kterou jako první dostalo modernizované Rio. V prodeji už je i u nás v relativně vysokých specifikacích. Foto: Kia
Zdroj: Kia
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 6 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejnovější články
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 6 hodinamiSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 7 hodinamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 8 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB