Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás

Specifika moderních aut ani požadavky zákazníků manuálním převodovkám nepřejí, ne každý je ale chce prostě shodit do propadliště dějin. Kia je nechává i v nových mild-hybridech, jen v poněkud specifické podobě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás

13.10.2020 | Petr Prokopec

Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás

/

Foto: Kia

Specifika moderních aut ani požadavky zákazníků manuálním převodovkám nepřejí, ne každý je ale chce prostě shodit do propadliště dějin. Kia je nechává i v nových mild-hybridech, jen v poněkud specifické podobě.

Doba se mění a už se to komukoli líbí či nikoli, musí se přizpůsobit. Výjimkou není ani automobilová branže, kde je stále vyšší důraz kladen na ohleduplnost aut k okolnímu světu. Stěžejní data tedy již nejsou spojena jen s výkonem, akcelerací či maximálkou, nýbrž i se spotřebou a na ni navázanými emisemi, hlučností a podobnými faktory. Výrobcům totiž za nedodržení stále přísnějších emisních limitů hrozí pomalu až likvidační pokuty, popř. úplná nemožnost ten či onen vůz prodávat. A tak je zkrátka třeba počítat s tím, že spíše než vy s autem pojede auto s vámi.

Jasně patrné je to na mnohých inovacích, tuto od Kie nevyjímaje. V jejím případě ale musíme kvitovat, že se alespoň snaží udržet v autech klasické ovládací prvky a auto nevzdalovat představám části klientely více, než je nutné. Korejská automobilka totiž u svých mild-hybridních modelů, jejichž prvním zástupcem je nové Rio, ponechává v nabídce manuální řazení, do aut ale nasadila spojku ovládanou nikoliv mechanickými táhly, nýbrž elektronikou.

Systém zvaný Clutch-by-wire je součástí 48voltového elektrického okruhu a během jízdy na reálných silnicích má snížit spotřebu a emise CO2 o zhruba 3 procenta. Auto si totiž ponechá kontrolu i nad spojkovým pedálem, a tak bude s to motor vyřazovat z činnosti efektivněji než stávající systémy start-stop.

Z výše zmíněného je vcelku jasně patrné, jak tato věc funguje. Inteligentní manuální převodovka iMT, jíž je elektronická spojka součástí, umožní okamžitou deaktivaci pohonné jednotky ve chvíli, kdy řidič sundá nohu z plynového pedálu. Systém vyšle elektronický signál, na jehož základě dojde k otevření spojky. Následné sešlápnutí plynu pak opětovně vrátí pohonnou jednotku do provozu.

Podmínkou tohoto řešení byla již zmíněná integrace 48voltového okruhu, neboť energie potřebná na veškeré úkony je dodávána startérem-generátorem mild-hybridního systému. Ten dokáže motor uvést do správných otáček, což znamená, že na deaktivaci agregátu dochází nejen při zpomalování v kolonách či před semafory, ale také kupříkladu během „plachtění“ po dálnici.

Je to zjevně budoucnost manuálního řazení a i když se můžeme na jednu stranu drbat na hlavě, zda to není další zbytečné zesložitění, na druhou stranu je lepší, když zůstanou v nabídkách automobilek vozy s alespoň takto koncipovaným manuálním řazením, než žádné.

Zmíněné Rio dostalo kromě elektronické spojky také lithium-ionovou polymerovou baterii a přeplňovaný litrový tříválec 1,0 TGDI a v této podobě je k mání i na našem trhu. Nabídka Ria s touto technikou startuje na prostřední výbavě Exclusive, kdy je verze se zmíněným motorem se 120 koňmi a řazením iMT k mání od 404 980 Kč. K dispozici je také ve vyšší verzi GT Line s cenou od 449 800 korun.


Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás - 1 - Kia elektronicka spojka 2020 prvni foto 01Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás - 2 - Kia elektronicka spojka 2020 prvni foto 02Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás - 3 - Kia elektronicka spojka 2020 prvni foto 03Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás - 4 - Kia elektronicka spojka 2020 prvni foto 04Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás - 5 - Kia elektronicka spojka 2020 prvni foto 05
Takto funguje elektronická spojka Kie, kterou jako první dostalo modernizované Rio. V prodeji už je i u nás v relativně vysokých specifikacích. Foto: Kia

Zdroj: Kia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše