Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci začali prodávat auto s manuálním řazením budoucnosti, k mání je i u nás
13.10.2020 | Petr Prokopec
Specifika moderních aut ani požadavky zákazníků manuálním převodovkám nepřejí, ne každý je ale chce prostě shodit do propadliště dějin. Kia je nechává i v nových mild-hybridech, jen v poněkud specifické podobě.
Doba se mění a už se to komukoli líbí či nikoli, musí se přizpůsobit. Výjimkou není ani automobilová branže, kde je stále vyšší důraz kladen na ohleduplnost aut k okolnímu světu. Stěžejní data tedy již nejsou spojena jen s výkonem, akcelerací či maximálkou, nýbrž i se spotřebou a na ni navázanými emisemi, hlučností a podobnými faktory. Výrobcům totiž za nedodržení stále přísnějších emisních limitů hrozí pomalu až likvidační pokuty, popř. úplná nemožnost ten či onen vůz prodávat. A tak je zkrátka třeba počítat s tím, že spíše než vy s autem pojede auto s vámi.
Jasně patrné je to na mnohých inovacích, tuto od Kie nevyjímaje. V jejím případě ale musíme kvitovat, že se alespoň snaží udržet v autech klasické ovládací prvky a auto nevzdalovat představám části klientely více, než je nutné. Korejská automobilka totiž u svých mild-hybridních modelů, jejichž prvním zástupcem je nové Rio, ponechává v nabídce manuální řazení, do aut ale nasadila spojku ovládanou nikoliv mechanickými táhly, nýbrž elektronikou.
Systém zvaný Clutch-by-wire je součástí 48voltového elektrického okruhu a během jízdy na reálných silnicích má snížit spotřebu a emise CO2 o zhruba 3 procenta. Auto si totiž ponechá kontrolu i nad spojkovým pedálem, a tak bude s to motor vyřazovat z činnosti efektivněji než stávající systémy start-stop.
Z výše zmíněného je vcelku jasně patrné, jak tato věc funguje. Inteligentní manuální převodovka iMT, jíž je elektronická spojka součástí, umožní okamžitou deaktivaci pohonné jednotky ve chvíli, kdy řidič sundá nohu z plynového pedálu. Systém vyšle elektronický signál, na jehož základě dojde k otevření spojky. Následné sešlápnutí plynu pak opětovně vrátí pohonnou jednotku do provozu.
Podmínkou tohoto řešení byla již zmíněná integrace 48voltového okruhu, neboť energie potřebná na veškeré úkony je dodávána startérem-generátorem mild-hybridního systému. Ten dokáže motor uvést do správných otáček, což znamená, že na deaktivaci agregátu dochází nejen při zpomalování v kolonách či před semafory, ale také kupříkladu během „plachtění“ po dálnici.
Je to zjevně budoucnost manuálního řazení a i když se můžeme na jednu stranu drbat na hlavě, zda to není další zbytečné zesložitění, na druhou stranu je lepší, když zůstanou v nabídkách automobilek vozy s alespoň takto koncipovaným manuálním řazením, než žádné.
Zmíněné Rio dostalo kromě elektronické spojky také lithium-ionovou polymerovou baterii a přeplňovaný litrový tříválec 1,0 TGDI a v této podobě je k mání i na našem trhu. Nabídka Ria s touto technikou startuje na prostřední výbavě Exclusive, kdy je verze se zmíněným motorem se 120 koňmi a řazením iMT k mání od 404 980 Kč. K dispozici je také ve vyšší verzi GT Line s cenou od 449 800 korun.
Takto funguje elektronická spojka Kie, kterou jako první dostalo modernizované Rio. V prodeji už je i u nás v relativně vysokých specifikacích. Foto: Kia
Zdroj: Kia
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 3 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 6 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva