Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus naplno ukázal pomýlenost boje proti autům kvůli emisím CO2
14.8.2020 | Petr Prokopec
Ze všech stran se na nás hrnou informace o tom, že emise CO2 produkované lidmi ženou planetu postupně do záhuby a jaký podíl na tom mají auta. Realita je jiná.
Možná jste již zaslechli zmínky o tom, že koronavirus je pro životní prostředí vlastně požehnáním. Globální pandemie totiž svého času zredukovala dopravu na minimum a zároveň se zasadila o uzavření mnoha továren, tedy alespoň na pár týdnů. Záhy tak začaly zejména z Číny a Indie přicházet snímky, na kterých bylo jasně patrné jindy nevídané modré nebe. Kromě toho dorazila také výmluvná infografika, z níž bylo patrné, jak v čínských průmyslových zónách poklesly rozličné exhalace na minimum.
Toto jsou fakta, ve všech souvislostech ale nevyznívají tak růžově. Konstatuje to studie, za níž stojí profesor Piers Forster z Univerzity v Leedsu. Ten dal společně se svou dcerou Harriet dohromady data ze 123 světových zemí. Analyzoval změny v globálních emisích 10 různých skleníkových plynů a škodlivin, jež se mezi únorem a červnem letošního roku dostaly do ovzduší. Z výsledků vyplývá, že na vrcholu pandemie emise CO2 poklesly meziročně pouze o 17 procent.
Nejvíce si Země oddechla v dubnu, tedy v době, kdy v Evropě koronavirus bujel plnou měrou a začal se již pořádně rozjíždět také ve Státech. Mimo to Čína stále ještě nebyla na loňské úrovni produktivity. CO2, NOx a další emisní prvky tak na několik málo dní poklesly o 10 až 30 procent. Stejně tak ale poklesl o 30 procent i objem oxidu siřičitého, který se uvolňuje především při spalování uhlí. Jakkoliv to ale zní paradoxně, právě toto není vůbec dobrá zpráva.
Oxid siřičitý totiž napomáhá s formováním aerosolů, které následně odráží sluneční paprsky zpět do vesmíru a tudíž Zemi ochlazují. Jakkoliv tedy došlo k úbytku emisí, které k oteplování atmosféry přispívají, snížení koncentrace dalšího plynu tento přínos smazal. Vliv globálních restrikcí tedy měl zejména na ovzduší nulový efekt, načež se Forster domnívá, že při současném běhu událostí se v roce 2030 sníží růst průměrné teploty pouze o 0,01 stupně Celsia.
To ale není to, co nás zaujalo především. Ze studie dále vyplývá, že doprava má na emise CO2 mnohem vliv, než nám politici rádi předkládají. Už v minulosti jsme nejednou zmiňovali, že o 96,5 % emisí CO2 na naší planetě se stará příroda sama, pouze 3,5 % představuje lidská činnost. A z těchto 3,5 % pouze 5,5 % představuje podíl osobní dopravy. I pokud byste tedy osobní automobilovou dopravu zcela eliminovali, k žádné podstatné změně nedojde, celkové emise klesnou o pouhá promile.
Přesně to také dokládají závěry studie, dle nichž byly emise CO2 produkované lidmi sraženy jen o oněch 17 procent, a to prakticky bezvýhradně omezením průmyslu. A vzhledem k tomu, jak je na většině míst světa produkována elektřina, může přepřáhnutí na elektrický pohon situaci spíše zhoršit než naopak.
Pokud tedy má být koronavirus k něčemu dobrý, pak zejména ke zkoumání toho, co má a nemá smysl dělat. Nejsme ale tak bláhoví, abychom takový výsledek očekávali. Naopak se navzdory prohlubujícím se ekonomickým problémům hovoří o tom, že si z krize pomůžeme intenzivnějším dotováním právě elektrických aut.



Koronavirus sice na nějakou dobu vyčistil ulice, vliv na lidmi produkované emise CO2 byl ale zcela zanedbatelný. Foto: Stephen Wilkes@Facebook
Zdroj: BBC
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Rolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 47 minutamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 2 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva