Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus naplno ukázal pomýlenost boje proti autům kvůli emisím CO2
14.8.2020 | Petr Prokopec
Ze všech stran se na nás hrnou informace o tom, že emise CO2 produkované lidmi ženou planetu postupně do záhuby a jaký podíl na tom mají auta. Realita je jiná.
Možná jste již zaslechli zmínky o tom, že koronavirus je pro životní prostředí vlastně požehnáním. Globální pandemie totiž svého času zredukovala dopravu na minimum a zároveň se zasadila o uzavření mnoha továren, tedy alespoň na pár týdnů. Záhy tak začaly zejména z Číny a Indie přicházet snímky, na kterých bylo jasně patrné jindy nevídané modré nebe. Kromě toho dorazila také výmluvná infografika, z níž bylo patrné, jak v čínských průmyslových zónách poklesly rozličné exhalace na minimum.
Toto jsou fakta, ve všech souvislostech ale nevyznívají tak růžově. Konstatuje to studie, za níž stojí profesor Piers Forster z Univerzity v Leedsu. Ten dal společně se svou dcerou Harriet dohromady data ze 123 světových zemí. Analyzoval změny v globálních emisích 10 různých skleníkových plynů a škodlivin, jež se mezi únorem a červnem letošního roku dostaly do ovzduší. Z výsledků vyplývá, že na vrcholu pandemie emise CO2 poklesly meziročně pouze o 17 procent.
Nejvíce si Země oddechla v dubnu, tedy v době, kdy v Evropě koronavirus bujel plnou měrou a začal se již pořádně rozjíždět také ve Státech. Mimo to Čína stále ještě nebyla na loňské úrovni produktivity. CO2, NOx a další emisní prvky tak na několik málo dní poklesly o 10 až 30 procent. Stejně tak ale poklesl o 30 procent i objem oxidu siřičitého, který se uvolňuje především při spalování uhlí. Jakkoliv to ale zní paradoxně, právě toto není vůbec dobrá zpráva.
Oxid siřičitý totiž napomáhá s formováním aerosolů, které následně odráží sluneční paprsky zpět do vesmíru a tudíž Zemi ochlazují. Jakkoliv tedy došlo k úbytku emisí, které k oteplování atmosféry přispívají, snížení koncentrace dalšího plynu tento přínos smazal. Vliv globálních restrikcí tedy měl zejména na ovzduší nulový efekt, načež se Forster domnívá, že při současném běhu událostí se v roce 2030 sníží růst průměrné teploty pouze o 0,01 stupně Celsia.
To ale není to, co nás zaujalo především. Ze studie dále vyplývá, že doprava má na emise CO2 mnohem vliv, než nám politici rádi předkládají. Už v minulosti jsme nejednou zmiňovali, že o 96,5 % emisí CO2 na naší planetě se stará příroda sama, pouze 3,5 % představuje lidská činnost. A z těchto 3,5 % pouze 5,5 % představuje podíl osobní dopravy. I pokud byste tedy osobní automobilovou dopravu zcela eliminovali, k žádné podstatné změně nedojde, celkové emise klesnou o pouhá promile.
Přesně to také dokládají závěry studie, dle nichž byly emise CO2 produkované lidmi sraženy jen o oněch 17 procent, a to prakticky bezvýhradně omezením průmyslu. A vzhledem k tomu, jak je na většině míst světa produkována elektřina, může přepřáhnutí na elektrický pohon situaci spíše zhoršit než naopak.
Pokud tedy má být koronavirus k něčemu dobrý, pak zejména ke zkoumání toho, co má a nemá smysl dělat. Nejsme ale tak bláhoví, abychom takový výsledek očekávali. Naopak se navzdory prohlubujícím se ekonomickým problémům hovoří o tom, že si z krize pomůžeme intenzivnějším dotováním právě elektrických aut.



Koronavirus sice na nějakou dobu vyčistil ulice, vliv na lidmi produkované emise CO2 byl ale zcela zanedbatelný. Foto: Stephen Wilkes@Facebook
Zdroj: BBC
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 4 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejčtenější články
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral