Koronavirus zavřel další automobilovou továrnu v Evropě, má ale i pozitivnější dopady

Infekce a hlavně obavy z ní se dál šíří světem a přináší řadu dalších preventivních opatření. Jedno z nich povede k nedostatku komponentů pro Toyotu, Fiat, BMW, Renault či Peugeot.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koronavirus zavřel další automobilovou továrnu v Evropě, má ale i pozitivnější dopady

28.2.2020 | Petr Prokopec

Koronavirus zavřel další automobilovou továrnu v Evropě, má ale i pozitivnější dopady

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Infekce a hlavně obavy z ní se dál šíří světem a přináší řadu dalších preventivních opatření. Jedno z nich povede k nedostatku komponentů pro Toyotu, Fiat, BMW, Renault či Peugeot.

Koronavirus definitivně ovládl prakticky celý svět. Ovšem nikoliv jako nebezpečná pandemie, spíše jde o obavy z něj. Ať už jsou oprávněné nebo ne, přijímaná preventivní opatření jsou rozsáhlá a dotýkají se i fungování řady firem, ty automobilové nevyjímaje.

Momentálně tak oznámila uzavírku své továrny italská společnost MTA. O té možná slyšíte poprvé, neboť nejde o výrobce aut, ale o dodavatele automobilových komponentů. Ten díly zásobuje značky jako Fiat, BMW, Renault či Peugeot, sídlí ale v severní Itálii, tedy v místě, které patří mezi jedny z evropských ohnisek nákazy. Z toho důvodu bylo 600 firemních zaměstnanců posláno na zatím časově neomezenou nucenou dovolenou a podnik zavřel své brány.

Firma MTA přitom nyní usiluje o dohodu s úřady, kdy by jí byl povolen alespoň nouzový provoz, na němž by se podílela zhruba desetina zaměstnanců. Zajištěno by tak bylo alespoň minimální zásobování a své montážní linky by tudíž nemusely odstavovat automobilky. Tedy minimálně ty evropské, jenž spoléhají na komponenty od MTA. Pokud je však řeč o firmách odebírajících díly z Číny, tam je situace horší. Provoz některých továren totiž ani po několika týdnech ještě nebyl obnoven.

Doplatí na to mimo jiné Toyota, která aktuálně uvedla, že pro své japonské továrny má zásobu dílů až do 8. března. Jak tomu ovšem bude poté, je nyní ve hvězdách. Pokud se do té doby nestane zázrak, dojde na další odstávky. To pro Toyotu ovšem bude nemalá rána, neboť v 16 japonských podnicích byla loni vyrobena takřka polovina z celkových 10,7 milionů prodaných aut.

Ve světle těchto skutečností je třeba se ptát, zda se opravdu uskuteční ženevský autosalon. Koronavirus sice není extrémně nebezpečnou chorobou, riziko nakažení je nicméně nemalé, zvláště v obrovské uzavřené hale, kde se budou po dva týdny potkávat davy lidí z celého světa. Organizátoři tedy vybízejí k četnějšímu mytí rukou, prozatím ale nevydali pokyn k uzavření bran.

Dá se nicméně předpokládat, že obavy z infekce se podepíšou na návštěvnosti. Kromě toho již automobilky začaly redukovat své výpravy, na výstaviště Palexpo tedy dorazí mnohem méně manažerů, než původně mělo. Již zmiňovaná Toyota tak kupříkladu vyšle na autosalon pouze vrcholný management. Zástupci jednotlivých trhů ale tentokráte již zůstanou doma. Ženeva tedy oproti minulosti bude v některých ohledech zřejmě připomínat autosalon duchů.

Vše má ale i svou světlou stránku. Nová epidemie se totiž již projevila na finančních trzích, kde ovlivnila ceny ropy Brent. Ty poklesly, což v důsledku znamená jediné - v Evropě začínají padat ceny pohonných hmot. Prozatím jde o mírný vývoj, jenž je navíc patrnější u motorové nafty než u benzinu, ovšem motoristé jsou vždy vděčni za každé zlevnění. Zda se ovšem dotkne i českého trhu, je v těchto chvílích nejisté.


Koronavirus zavřel další automobilovou továrnu v Evropě, má ale i pozitivnější dopady - 1 - MTA Italie 2020 koronavirus 01Koronavirus zavřel další automobilovou továrnu v Evropě, má ale i pozitivnější dopady - 2 - MTA Italie 2020 koronavirus 02Koronavirus zavřel další automobilovou továrnu v Evropě, má ale i pozitivnější dopady - 3 - MTA Italie 2020 koronavirus 03
Svou továrnu musela kvůli koronaviru uzavřít také italská společnost MTA. Ta přitom zásobuje Fiat, BMW, Renault či Peugeot, které se tak musí připravit na nedostatek komponentů

Zroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.