Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Králové kdysi populární třídy aut dožívají ve smutné křeči, vládne jim doprodávaný vůz
11.9.2021 | Petr Miler
Berme to jako poučení o tom, jak krutě pomíjivá může být sláva určitého typu aut a jak rychle může vzít za své třeba popularita SUV. Z někdejší oblíbenosti MPV nezbylo nic, stejně jako z vrcholných modelů této třídy.
„Sláva je jako oholené prase s namazaným ocasem a teprve poté, co proklouzlo rukama tisíců, se někoho pouhou náhodou drží,” řekl prý kdysi Davy Crockett. Tak to zkrátka v životě chodí a ti, co se jeden den vyhřívají na vrcholu slávy, ten druhý umírají v zapomnění. Platí to i ve světě aut, v němž nepochybně existují určité typy vozů, které si udržují dlouhodobou popularitu. Sláva jiných ale přichází a odchází a dnes jsme na samém konci éry jedněch z nich.
Jde o MPV, víceúčelová osobní auta, která začala získávat na oblibě v 90. letech minulého století. Velice dobře pamatuji, jak byla prezentována jako jasná budoucnost aut, dominující segment, který spojuje to nejlepší ze všech automobilových světů. A chvíli to tak skutečně vypadalo - ještě v roce 2009 bylo v Evropě prodáno 1,8 milionu MPV, což je obrovské číslo. Auta typu Renault Espace a Scénic se prodávala jako housky na krámě a vypadalo to, že MPV jakékoli velikosti je receptem na úspěch. Pak se ale lidé zakoukali do SUV.
Nemáme pocit, že by šlo o jejich stoprocentní náhradu, kostky ale byly vrženy, cesta za Rubikonem už vedla jen k Lethé. Do roku 2018 se propadly prodeje MPV na méně než polovinu někdejších čísel roku 2009 a loni klesly na méně než čtvrtinu. Propad popularity těchto vozů je obecně ohromný, nejvíce je ale patrný mezi velkými MPV, někdejšími králi této třídy.
Jen loni v Evropě postihl tento subsegment více jak 40% propad z už tak mizerných čísel, když prodáno bylo všehovšudy pouhých 37 548 vozů. Tolik se kdysi prodalo jen Renaultů Espace za pár měsíců, francouzská legenda této třídy ale loni oslovila pouhých 4 342 lidí a je na chvostu zbývající pětky takto klasifikovaných vozů. Lépe si vedl Ford Galaxy (8 129 aut), VW Sharan (11 640 aut), Ford S-Max (13 314 aut) a poněkud smutný král segmentu, Seat Alhambra (15 528 aut). To všechno, klub vládců velkých MPV byl rozprášen na maděru a je zřejmě otázkou spíše měsíců než let, než bude zlikvidován zcela.
Je v podstatě obdivuhodné, že se Alhambra (a s ním sesterský Sharan) pořád prodávají tak dobře, neboť jsou na odchodu s jediným, dosti nevhodným motorem 1,4 TSI v nabídce. Už žádný dvoulitrový diesel, nic, jen jeden malý benzin, který (či jeho ekvivalent v podobě 1,5 TSI) lze za pěknou motorizaci označit naposledy v autech typu Škoda Fabia. S-Max s Galaxy už také dlouho nevydrží a Espace má po několika hubených letech rovněž podepsaný ortel. Dejme tomu rok, možná dva a budeme se bavit o sešupu prodejů k absolutní nule, neboť novinky v této třídě MPV aspoň v Evropě očekávat nelze a zmíněné stárnoucí modely prostě zmizí jako řada jiných před nimi.
Je to nepochybně zajímavý vývoj, ne však jen optikou MPV. Stejně jako kdysi doufala ve věčnou slávu ta, doufají v ní nyní SUV. A ona věčná s největší pravděpodobností nebude, jen se čeká, co tato auta smysluplně nahradí. O MPV už asi nepůjde, něco se ale dříve nebo později najde. Ostatně, když jsme ale prasetem začali, můžeme s ním i skončit - na každé se někde vaří voda...






Velká MPV jsou na tom dnes už tak mizerně, že jim vládne Seat Alhambra doprodávaný jen s poněkud nevhodným motorem 1,4 TSI. Z králů kdysi populární třídy nezbude brzy nic. Foto: Seat
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 2 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nejúchvatnější Octavia, kterou dnes uvidíte, vás donutí zapomenout na veškerou zášť vůči české automobilce
17.8.2025Elektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
17.8.2025Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
17.8.2025Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
17.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva