Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Králové kdysi populární třídy aut dožívají ve smutné křeči, vládne jim doprodávaný vůz
11.9.2021 | Petr Miler
Berme to jako poučení o tom, jak krutě pomíjivá může být sláva určitého typu aut a jak rychle může vzít za své třeba popularita SUV. Z někdejší oblíbenosti MPV nezbylo nic, stejně jako z vrcholných modelů této třídy.
„Sláva je jako oholené prase s namazaným ocasem a teprve poté, co proklouzlo rukama tisíců, se někoho pouhou náhodou drží,” řekl prý kdysi Davy Crockett. Tak to zkrátka v životě chodí a ti, co se jeden den vyhřívají na vrcholu slávy, ten druhý umírají v zapomnění. Platí to i ve světě aut, v němž nepochybně existují určité typy vozů, které si udržují dlouhodobou popularitu. Sláva jiných ale přichází a odchází a dnes jsme na samém konci éry jedněch z nich.
Jde o MPV, víceúčelová osobní auta, která začala získávat na oblibě v 90. letech minulého století. Velice dobře pamatuji, jak byla prezentována jako jasná budoucnost aut, dominující segment, který spojuje to nejlepší ze všech automobilových světů. A chvíli to tak skutečně vypadalo - ještě v roce 2009 bylo v Evropě prodáno 1,8 milionu MPV, což je obrovské číslo. Auta typu Renault Espace a Scénic se prodávala jako housky na krámě a vypadalo to, že MPV jakékoli velikosti je receptem na úspěch. Pak se ale lidé zakoukali do SUV.
Nemáme pocit, že by šlo o jejich stoprocentní náhradu, kostky ale byly vrženy, cesta za Rubikonem už vedla jen k Lethé. Do roku 2018 se propadly prodeje MPV na méně než polovinu někdejších čísel roku 2009 a loni klesly na méně než čtvrtinu. Propad popularity těchto vozů je obecně ohromný, nejvíce je ale patrný mezi velkými MPV, někdejšími králi této třídy.
Jen loni v Evropě postihl tento subsegment více jak 40% propad z už tak mizerných čísel, když prodáno bylo všehovšudy pouhých 37 548 vozů. Tolik se kdysi prodalo jen Renaultů Espace za pár měsíců, francouzská legenda této třídy ale loni oslovila pouhých 4 342 lidí a je na chvostu zbývající pětky takto klasifikovaných vozů. Lépe si vedl Ford Galaxy (8 129 aut), VW Sharan (11 640 aut), Ford S-Max (13 314 aut) a poněkud smutný král segmentu, Seat Alhambra (15 528 aut). To všechno, klub vládců velkých MPV byl rozprášen na maděru a je zřejmě otázkou spíše měsíců než let, než bude zlikvidován zcela.
Je v podstatě obdivuhodné, že se Alhambra (a s ním sesterský Sharan) pořád prodávají tak dobře, neboť jsou na odchodu s jediným, dosti nevhodným motorem 1,4 TSI v nabídce. Už žádný dvoulitrový diesel, nic, jen jeden malý benzin, který (či jeho ekvivalent v podobě 1,5 TSI) lze za pěknou motorizaci označit naposledy v autech typu Škoda Fabia. S-Max s Galaxy už také dlouho nevydrží a Espace má po několika hubených letech rovněž podepsaný ortel. Dejme tomu rok, možná dva a budeme se bavit o sešupu prodejů k absolutní nule, neboť novinky v této třídě MPV aspoň v Evropě očekávat nelze a zmíněné stárnoucí modely prostě zmizí jako řada jiných před nimi.
Je to nepochybně zajímavý vývoj, ne však jen optikou MPV. Stejně jako kdysi doufala ve věčnou slávu ta, doufají v ní nyní SUV. A ona věčná s největší pravděpodobností nebude, jen se čeká, co tato auta smysluplně nahradí. O MPV už asi nepůjde, něco se ale dříve nebo později najde. Ostatně, když jsme ale prasetem začali, můžeme s ním i skončit - na každé se někde vaří voda...






Velká MPV jsou na tom dnes už tak mizerně, že jim vládne Seat Alhambra doprodávaný jen s poněkud nevhodným motorem 1,4 TSI. Z králů kdysi populární třídy nezbude brzy nic. Foto: Seat
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 8 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
14.11.2025
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
14.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
