Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Krize automobilek nekončí a neskončí, říká šéf výroby BMW, situace je horší, než čekal
3.7.2021 | Petr Miler
Automobilky prožívají v řadě ohledů krušné časy, spása ale měla být na dosah. Jenže není. Šéf výroby jedné z největších automobilek Evropy říká, že řešení je v nedohlednu.
Je tomu už pěkných pár měsíců, co automobilovým průmyslem nezmítá ani tak koronavirus sám, jako jeho nepřímé dopady. Téměř všechny velké automobily postupně doplácí na svou loňskou liknavost při zajišťování komponentů nezbytných pro budoucí výrobu a kvůli nedostatku čipů sloužících palubní elektroniky teď zavírají jednu továrnu za druhou. Výjimky existují, i prsty jedné ruky by ale na ně mohly být moc - chtělo to osvícená rozhodnutí, jako v případě Hyundai, aby na potíže nedošlo, nebo k nim došlo alespoň v menší míře.
Pro celý průmysl je to krize, která trvá už měsíc a podle šéfa výroby BMW Milana Nedelkovice bohužel v dohledné době ani neskončí. Jakkoli si on sám maloval, že přelomem prvního a druhého letošního pololetí se začne alespoň blýskat na lepší časy, nestane se to, situace je horší, než očekával.
„S dodávkami polovodičů je to skutečně kritické. A výhled na druhé pololetí letošního roku zůstává kritický. Původní předpoklad, že se situace dostane pod kontrolu relativně brzy a vyřešena bude koncem prvního pololetí, stěží dojde naplnění,” říká nebývale skepticky Nedelkovic, který jinak na tiskových konferencích rozdává úsměvy, i když k tomu není až tak velký důvod.
Šéf výroby mnichovské automobilky říká, že se firma omezeným možnostem dodávek přizpůsobuje a vyřazuje z nabídky některé výbavy, které vyřadit lze, i tak už ale přišla o 30 tisíc prodaných aut. A dopad může být ještě větší, než jakého se dokáže bavorský výrobce dopočítat. Sami z vlastního okolí víme, že někteří lidé přehodnotili své objednávky poté, co jim bylo sděleno, že jejich vůz nemůže být vybaven určitým prvkem, který pro ně byl důležitý.
Pro výrobce aut - nejen pro BMW - to rozhodně není dobrá zpráva, neboť nejsou s to efektivně reagovat na současnou sníženou poptávku nižšími cenami, ale naopak při výrobě preferují výrobu dražších modelů s vyššími maržemi, čím odbyt dále snižují. Krátkodobě finančně to nemusí fungovat špatně, dlouhodobý dopad na fungování firem ale může být negativní, neboť hospodaření automobilek neovlivňují jen nově prodaná auta a marže na nich. Jsou to i servisní a další služby a výrazné výpadky prodejů trvající už déle než rok se mohou negativně projevovat ještě několik let - ať už problémy skončí dnes, za měsíc nebo za půl roku.


Šéf výroby BMW Milan Nedelkovic říká, že krize automobilového průmyslu má ke konci daleko, nedostatek čipů trvá dál a trvat bude. Foto: BMW
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 9 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
