Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva v Evropě po 43 letech končí, úplně ji zabít bude ale těžké
1.6.2020 | Petr Prokopec
Ruská legenda dojíždí v zemích EU na tradiční problém - má příliš vysokou spotřebu a tedy i příliš vysoké emise CO2. Do Německa prý již byly oficiálně dovezeny poslední kusy, jenže individuálnímu dovozu nic nebrání.
Lada Niva není kultovním vozem jen u nás, ale prakticky všude, kde se objevila v prodeji. Vděčí za to nejen výborným jízdním vlastnostem v terénu, ale také velmi nízké ceně. A zmínit je třeba i její nesmrtelnost. Ruský off-road zamířil do prodeje již v roce 1977 a v takřka nezměněné podobě se prodává dodnes. Pravda, AvtoVAZ sice za uplynulých již takřka 43 let provedl řadu dílčích změn, ovšem i tak budete potřebovat návod, abyste od sebe původní a v současné době vyrobený kousek odlišili.
Stejně tak ale budete zakrátko potřebovat návod na to, abyste si Ladu Niva mohli v Evropě pořídit. Tedy alespoň za předpokladu, že toužíte po zcela novém exempláři. Na českém trhu ruská značka oficiálně nepůsobí, nově se ale začínají redukovat i její aktivity v dalších zemích starého kontinentu. V Německu již vyšlo najevo, že várka aut dovezených do země v únoru by měla být tou úplně poslední. Po vyprodání skladů tak dealerům zůstane už jen Vesta, jejíž 1,6litrový agregát dokonce plní emisní normu Euro 6d-TEMP. Otázkou však je, zda mu to pomůže.
Hovoří se totiž o tom, že za koncem Lady Niva stojí změna strategie uvnitř aliance Renault-Nissan, do níž Lada spadá. Ze západních trhů by tak neměl zmizet pouze ikonický off-road, ale i celá značka. Její roli pak má zastoupit Dacia, což dává smysl, jejíž zaměření není úplně stejné, rumunská auta ale mají podstatně nižší spotřebu a tedy i emise CO2.
V tomto ohledu je třeba podotknout, že i Niva plní normu Euro 6d-TEMP. Nicméně i tak její 1,7litrový motor kromě 83 koní a 129 Nm točivého momentu produkuje nemalých 226 gramů CO2 na kilometr. To je již přílišná porce i na prodej v omezeném množství, pročež by od příštího roku muselo nevyhnutelně vlivem pokut ze strany Evropské unie dojít ke zdražení. A co hůře, vše by odskákala i Vesta, která je na tom sice nepopiratelně lépe, ovšem za požadovanými 95 gramy také zaostává.
Němečtí prodejci Lady nicméně dodávají, že jakkoliv dochází k ukončení oficiálního prodeje, ani v nejmenším to neznamená konec Nivy na západ od našich hranic. Off-road je totiž nadmíru oblíben hlavně mezi lesníky, nimrody či rybáři. Řada z nich totiž běžně jezdí v Audi, BMW či Mercedesu, ovšem ten si nedovedou představit jako společníka na noční výpravě. Niva je toho ale pravým opakem, proto se již nyní počítá s individuálním dovozem.
Oficiálně by se pak Niva měla na západní trhy vrátit až s příchodem druhé generace, která je očekávána někdy v roce 2022. Jelikož přitom půjde o model plně využívající moderní platformu a motory aliance Renault-Nissan, nebude ani se spotřebou žádný problém. Ovšem v takové chvíli již půjde o vůz, který asi jen stěží dosáhne kultovního statutu jako generace první.





























Lada Niva letos v Evropě oficiálně skončí. Prodejci však již nyní dodávají, že zákazníkům zajití individuální import, poptávka po tomto nesmrtelném off-roadu je podobně nehynoucí
Zdroj: Autonotizen
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Muž si koupil vysněné auto za 25 tisíc a nechal ho stát u domu, když musel opustit zemi. Dnes ho může prodat za 30 milionů
před 8 hodinami
Experti varují před vysokou poruchovostí baterií používaných v Teslách, umírají ve velkém a hodně brzy
před 9 hodinami
Bohatých Rusů se zmocnila panika, stovky jejich drahých Porsche jim najednou záhadně nejdou nastartovat
před 11 hodinami
Líbánky se dál mění v horor. Stát, který roky podporoval elektromobily, teď vybírá tučnou daň z jedné každé nabíječky
včera
Puristy trefí. Nadšenci nacpali do Ferrari motor 5,0 V10 TDI od VW, vznikne tak monstrum jako žádné jiné
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.04. 21:54 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 20:51 - Snowman000
- Land Cruiser vs Outback 12.04. 20:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 12.04. 15:35 - abgx1
- BMW Divize 12.04. 13:42 - pavproch
- Herní auto simulátory - XBOX, PS,PC 12.04. 13:26 - Vrooom
