Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada se definitivně přenáší do 21. století, dala si patentovat novou palubní výbavu
5.12.2020 | Petr Miler
Lady po dekády neplatily za zrovna moderní auta, v posledních letech ale ztrátu rychle stahují, a to i v oblastech, které se nezdají být její doménou. Nejspíše již od příštího roku tak začne nabízet vlastní, plně integrované palubní systémy.
Ruskou Ladu má spousta lidí zafixovanou jako automobilku, která odmítá přijmout nové pořádky. Jako firmu, která stále částečně setrvává ve své komunistické minulosti a odmítá přijmout, že svět se zásadně změnil. A že díky tomu jsou odlišné i chutě ruského publika. Něco takového ovšem platí spíše o těch, kteří ji tímto způsobem vnímají. Lada zejména v posledních jednotkách let mohutně modernizuje a třebaže její auta se nejvyspělejší konkurenci stále nemohou rovnat, její náskok stahuje.
Nejde tu jen o konstrukci automobilů jako takových či jejich součástí, jedná se také o výbavu, tu elektronickou nevyjímaje. Důkazem budiž nejnovější krok Lady, která si u ruského Rospatentu nechala zaregistrovat řešení vůbec prvního vlastního palubního systému - výbavu typickou pro automobily 21. století snad více, než jakoukoli jinou.
Pokud si nyní říkáte, že podobné systémy si do Lad lze koupit z výroby už dnes, pak vám musíme přitakat, ostatně prohlédnout si je můžete níže. Jde ale bez výjimky o externí řešení, která do vozů sice fyzicky zapadnou, plně integrovaná s nimi ale nejsou. Není ostatně složité vyrobit „krabičku”, která zvládne fungovat jako navigace, autorádio, klidně internetový prohlížeč, cokoli vás napadne. Je ale poněkud složitější použít řešení, které umí spolupracovat přímo s autem a ovládat nejen dodatečné funkce, ale i části vozu samotného.
Zatím nevíme, kdy a za jakých podmínek novinku Lada nabídne, vzhledem k patentové registraci ale půjde nejspíše o příští rok. Na zveřejněné dokumentaci vidíme dvě pojetí vlastních palubních systémů s větším a menším displejem. Pod nimi jsou pak také některé ovladače, které jsou dnes jinak součástí zbytku palubní desky. I to je specifikum vlastního řešení.
Že jde o něco úplně nového a nikoli jen novější iteraci externích systémů, potvrdil viceprezident AvtoVAZu Xavier Eger. „Plánem pro nejbližší dobu je start prodejů nových multimediálních systémů. Nacházíme se v poslední fázi testování. Naším cílem už je jen odhalit poslední zbývající nedostatky, než se novinky dostanou do výroby a zákazníkům,” řekl.
Vyvíjet interně podobné věci není jen tak, pakliže má jít o řešení schopné jasně předčít alespoň ony externí systémy. Pochopitelně je zatím nelze soudit, nikdo mimo automobilku je v praxi nepoznal, ale už fakt, že Lada takovou věc vyvíjí s cílem nabídnout sama více než dosud, svědčí o jejím nikoli zpátečnickém smýšlení.
Nové palubní systémy Lady se zatím ukázaly na záběrech z patentové databáze. Foto: Rospatent
Takto vypadají dnes dostupné systémy pro různé modely. Vzhledem k jejich omezené integraci do systémů auta jako takového nefungují zdaleka ideálně. Foto: AvtoVAZ
Zdroje: Rospatent, AvtoVAZ
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva