Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada i v těžkých časech umí zaujmout, svou vlajkovou loď v nejlepší verzi prodává levně
27.9.2021 | Petr Prokopec
Některým automobilkám podle nás chybí smysl pro realitu, když při převisu poptávky jen kvůli dočasnému nedostatku dílů nafukují ceny, kam až trh snese. Lada se drží při zemi a i v takové chvíli chce pro své kupce být zajímavá.
Rusko minimálně z automobilového pohledu na koronavirových patáliích vydělalo. Nestalo se tak ale jen díky pandemii, Evropská unie nastalé dění bizarně využila k tomu, aby přitáhla kohoutek regulací a dál pokročila v umělém zdržování aut. Důsledek je logický - druhým největším trh s auty v Evropě už je právě Rusko, které těží nejen z o poznání volnějšího tržního prostředí, ale také z přístupu tamních automobilek, které se dál snaží zákazníkům nadbíhat. Označme obojí vzhledem ke světovému vývoji minulých dekád za mimořádně paradoxní, ale je to tak.
Patrné je to i na aktivitách Lady, která nešla cestou Škody a dalších automobilek, které se rozhodly situaci, kdy sice auta kupuje méně lidí než dříve, ale ony jich nedokáží vyrobit ani tolik, využít k razantnímu zdražení. Nejsme naivní, prodej aut je byznys jako každý jiný a v momentě, kdy k tomu kombinace nabídky a poptávky dává prostor, je samozřejmě relevantním postupem pokusit se nastolit rovnováhu vyšší cenou. Je nicméně třeba nezapomínat, že trh s auty není Wall Street.
Nebavíme se zde o situaci, kdy si více nebo méně bezcitní obchodníci kupují v podstatě anonymní statky s vidinou jejich pozdějšího výhodného prodeje. Auta si kupují emotivní lidé z masa a kostí, u nichž podstatnou roli v budoucí náklonnosti hraje loajalita ke značce, která se snadno může vytratit, když vás automobilka při první možné příležitosti „natáhne”, protože to zrovna jde. Prodej aut přece není jen „teď”, jde o dlouhodobě budovaný vztah dvou stran, který trvá roky a za dalších několik let může odstartovat nanovo. Automobilky tak podle nás velmi riskují, když se najednou nezdráhají zdražovat klidně o desítky procent a pak se v době nejnižších prodejů za poslední roky chlubí zisky na hranici rekordních hodnot.
Podle nás moudřejší značky sází spíše na dlouhodobě dobré vztahy s kupci a Lada patří mezi ně. Ta se během pandemie rozhodla nikoli omezovat nabídku dostupných variant a ty v prodeji pořádně zdražit, ale naopak trh zasypat novinkami, které lze označit za levné. Někdy to bylo na poměry ruského trhu odvážné, třeba jako když model X-Ray Cross, tedy už tak vlajkovou loď značky a její nejdražší model, uvedla v několika dražších verzích, z nichž ta vrcholná dostala přízvisko Instinct. Je dnes tím nejluxusnějším a nejdražším, co Lada nabízí, což nepůsobí jako recept na oslovení zákazníků v době, kdy budou obracet každou korunu. Jenže u Lady ani „nejdražší” neznamená „drahý”.
X-Ray Cross jako vlajková loď začíná na 858 900 rublech, tedy asi 256 tisících Kč. To je suma, za kterou u takové Škody nekoupíte vůbec nic. A vrcholný X-Ray Instinct, byť se s cenou dostal daleko za v Rusku důležitou metu 1 milionu rublů (konkrétně stojí 1 182 900 RUB), je pořád k mání v přepočtu za 352 tisíc korun. Za to už u Škody něco koupíte, ale bude to něco jako základní Fabie s lepším lakem.
Není tedy nakonec až tak překvapivé, že Lada si toto luxusní provedení chválí a říká, že po něm sahá okolo 10 procent kupců X-Ray Cross. A to není málo, špičkové verze čehokoli mají v prodejích obyčejných aut obvykle jen velmi malé zastoupení. My dodáme, že Instinct nad zbytek produkce povyšuje v rámci zevnějšku černá střecha, černá zpětná zrcátka a dvoubarevná litá kola. Dovnitř se pak nastěhovalo čalounění kombinující kůži a látku, přičemž prošívání má specifický styl. Nechybí ani nápis vozu vyražený do sedadel nebo černé dekory.
Automobilka zároveň toto provedení vybavila modernějšími multimédii, se kterým přichází 8palcový displej, hlasové ovládání a zpětná kamera. Dále dorazilo i připojení na internet s pomocí 4G. Lada X-Ray Cross Instinct tedy kráčí s dobou a zákazníci na to zjevně slyší. I když je nejdražší z řady, svými vymoženostmi potěší a jakkoli lépe situovaného člověka nezruinuje. Škoda, že se Rusové stáhli z EU zrovna v době, kdy konkurenci ulétly ceny do stratosféry, měli by větší šanci na úspěch než dříve. V případě zájmu je ale pořád možné si i toto auto nechat dovézt individuálně.












Nová luxusní Lada X-Ray Cross Instinct je překvapivě úspěšná, i když na trh přišla ve zdánlivě velmi nevhodnou dobu. Ukazuje se, že snaha automobilek v těchto časech přináší ovoce a může se vyplatit zejména z dlouhodobého hlediska. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 3 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 5 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 6 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 8 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter