Lada se vrátila k praxi, s níž loni k nevoli lidí skončila jako poslední velká automobilka

Rusové si zjevně potrpí na image výrobce odolných aut, a tak budou i nadále jako jediná větší automobilka na celém světě testovat každý vyrobený vůz poté, co sjede z výrobní linky, akorát trochu jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada se vrátila k praxi, s níž loni k nevoli lidí skončila jako poslední velká automobilka

29.2.2020 | Petr Prokopec

Lada se vrátila k praxi, s níž loni k nevoli lidí skončila jako poslední velká automobilka

/

Rusové si zjevně potrpí na image výrobce odolných aut, a tak budou i nadále jako jediná větší automobilka na celém světě testovat každý vyrobený vůz poté, co sjede z výrobní linky, akorát trochu jinak.

Ruská automobilka Lada začíná dělat tlustou čáru za svou minulostí. Ta byla od roku 1973 spojena s rozsáhlým testovacím okruhem, na kterém byla ověřována kvalita montáže každého vyrobeného exempláře. Jak ovšem bylo loni oznámeno, tato praxe vzala za své, neboť Lada něco takového dělala jako vůbec poslední masová automobilka na celém světě. Místo projížděk tak Rusové jen na konci montážních linek otočili klíčkem a provedli vizuální kontrolu, přitom zmiňovali, že jim jde hlavně o úsporu nákladů a kvalita tím neutrpí. Mnozí zákazníci to ale nesli s nevolí a krok automobilky zpochybňovali.

Jak se později ukázalo, výše zmíněné řešení bylo jen dočasné. AvtoVAZ totiž zahájil testování na nové trati, která je na rozdíl od té předchozí kratší. Daleko podstatnější pro značku však je, že se nenachází pod širým nebem, nýbrž uvnitř v hale. Vozy tak není nutné po prověrce čistit od bahna a písku, jako tomu bylo v předchozích sedmačtyřiceti letech. Právě tento proces přitom navyšoval náklady, stejně jako prodlužoval samotnou výrobu.

Rusové uvádí, že momentálně se na trati dlouhé 300 metrů dokáže vystřídat až 150 aut během jediné hodiny. Alokace uvnitř budovy přitom vede k neměnnosti teplotních podmínek, kvalita každého vozu by tedy měla být naprosto identická s těmi ostatními. Zasadit se o to má hned osm rozdílných zkoušek, jimž jsou vystaveny. Kromě ostrých zatáček jde hlavně o jízdu po dlažebních kostkách a zešikmených prazích, jíž musí Lady absolvovat s naprostým nadhledem.

Finále každého testu pak představuje kontrola kvality, kdy jsou pomocí moderních technologií a systémů ověřovány kupříkladu svárné body či plastové nebo kovové výlisky. Motor a převodovka ovšem pak separátní prověrkou. Automobilka dodává, že pouze takové vozy, jenž projdou všemi fázemi kontrol na 100 procent, mohou do prodeje. Znamená to tedy, že přes snížení nákladů by se značka měla dočkat stejné spokojenosti zákazníků.

Jsme přitom zvědavi, zda nový testovací okruh nepovede k výraznějším změnám u Lady. Vybudován byl totiž v centrálním závodě v Toljatti, ale Vesta, v podstatě vlajková loď značky, je montována v Iževsku. Toto rozhodnutí přitom učinil někdejší šéf Bo Andersson, podle kterého právě tato továrna dosahovala u aut vyšší kvality. Tu bychom ale nyní logicky měli hledat spíše v Toljatti. Dočkáme se tak stěhování modelu? To ukáže jen čas.


Lada se vrátila k praxi, s níž loni k nevoli lidí skončila jako poslední velká automobilka  - 1 - Lada novy testovaci okruh v hale 01Lada se vrátila k praxi, s níž loni k nevoli lidí skončila jako poslední velká automobilka  - 2 - Lada novy testovaci okruh v hale 02Lada se vrátila k praxi, s níž loni k nevoli lidí skončila jako poslední velká automobilka  - 3 - Lada novy testovaci okruh v hale 03
Lada již ověřuje kvalitu svých vozů na nové vnitřní testovací trati, ani to dnes nikdo z velkých výrobců nedělá

Zdroj: AvtoVAZ

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše