Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s

Nové limitované Lamborghini ukázalo karbon v bezbarvém laku. Víme, že má 770 koní atmosférické V12 a 1 520 kilogramů. A je docela velké.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s

1.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nové limitované Lamborghini ukázalo karbon v bezbarvém laku. Víme, že má 770 koní atmosférické V12 a 1 520 kilogramů. A je docela velké.

Sto let od narození zakladatele automobilky se slaví jen jednou. A jak víme už nejen z nedávného úniku patentových snímků, u Lamborghini se rozhodli u této příležitosti postavit speciální auto. Dostalo jméno Centenario LP770-4 a onu stovku na něm připomíná jméno. Nikoho asi nepřekvapí, že jeho design je skoro tak šílený, jako u jiných specialit značky Lamborghini.

Oproti patentovým snímkům vidíme, že reálné auto je přece jen krapet střízlivější. Především jsou mnohem menší převisy, ale ty byly na patentovkách skutečně monstrózní a stejné zůstat snad ani nemohly. Přesto jsou celkem dlouhé; celé auto měří 4 924 mm na délku a 1 143 mm na výšku. Také je aspoň pro dva lidi, ne jako model Egoista, a oproti Venenu je pořád relativně hezké. A opravdu velmi umírněné, ačkoliv „standardní” Aventador je stále o kus elegantnější, a to jen proto, že prostě není tak divoký.

Ohromné přední lízátko a nástavce prahů totiž vypadají, že na tohle auto tak nějak nepatří. Možná původně mělo být bez nich, až pak byly přidány, ale už ne sladěny se zbytkem. Nepochybujeme, že budou funkční, jen ten design trochu pokulhává; na druhou stranu, konečné posouzení bude jistě otázkou individuálního vkusu. Základ v Aventadoru je v karoserii docela dobře vidět, i když linka zadních okének je jiná a také ohromné nasávací otvory po stranách u něj neuvidíte.

Stejně tak difuzor, který zabírá většinu zádě, u jiného silničního Lamborghini současné doby nenajdete. Podobně jsou unikátem tři centrální výfuky, i když Ferrari tohle uspořádání občas využije. Dovedeme si představit, že najít tu prostor pro registrační značku tak, aby překážela aerodynamice co nejméně, nemuselo být snadné. Na zádi je také křídlo, které se ve vyšších rychlostech pro zlepšení přítlaku vysune, a kompletně celá karoserie je vyrobená z karbonu - jak jinak. Velmi dobře to je vidět, protože dostala jen bezbarvý lak.

V kabině vidíme také základ v Aventadoru, ovšem alcantarou a odhaleným karbonem působí pracoviště řidiče skoro až nepřátelsky. Opět se opakuje kombinace černé nebo tmavošedé se žlutými prvky. Obrazovka uprostřed má 10,1 palce a nabídne internet včetně webového rádia, telematiku a Apple CarPlay; o Androidu Auto zprávy nemáme.

Jak už vyplynulo, Centenario staví na základě Aventadoru LP750-4 SV, takže tu máme 6,5litrový atmosférický dvanáctiválec, který přes sedmistupňovou převodovku ISR pohání všechna kola. Jak lze poznat z označení, je tu 770 koní a poháněna jsou všechna kola, původní uniklé informace tedy byly pravdivé. Stejně tak se můžeme těšit na zrychlení 2,8 vteřiny na stovku. Na třístovku to Centenariu má trvat 23,5 s a maximálka má být přes 350 km/h.

Hmotnsot auta je 1 520 kg a vpředu má 20" kola, vzadu 21". Jsou obuta do speciálně vyvinutých pneumatik Pirelli P Zero - a asi oním speciálním vývojem nebyl jen žlutý proužek. Kola jsou částečně karbonová, základ je ale kovaná hliníková slitina. Pod nimi najdeme samozřejmě karbon-keramické brzdy. Je tu aktivní zadní křídlo, magnetoreologické tlumiče a tři jízdní režimy - Strada, Sport a Corsa, jako u Aventadoru.

Těšit se na tuhle nádheru může pouze čtyřicet nejrychlejších zájemců. Centenario vznikne ve 20 exemplářích jako kupé a v dalších dvaceti jako roadster. Všechna měla své majitele už v první půlce letošního ledna, tedy i dřív, než se dostaly na svět ony patentové snímky, což jsou nějaké dva týdny. Kolik z nich se ovšem dostane do rukou překupníků, je otázkou.

Také nevíme, kolik za Centenario zájemci zaplatili nebo se uvolili zaplatit. Hovoří se o ceně okolo 60 milionů korun, která jistě bude závislá na některých prvcích individuální specifikace, např. si tohle auto můžou naspecifikovat i s lakem z programu Ad Personam a možnosti jsou i v kabině. Pokud jste byli 41. v pořadí a budete se muset obrátit na překupníka, bude cena jistě mnohem vyšší a moc na výběr mít nebudete. Ale to už je jiný příběh.

Tak jako tak lze odhadnout, je, že drtivá většina těchto aut bude mířit do sbírek. Nic proti sběratelství aut, ovšem je-li základem Centenaria tak schopný stroj, jako Aventador SV, byla by škoda tohle auto aspoň občas neprotáhnout po oblíbené okresce či závodní trati. Doufejme, že tato auta aspon občas budou taky jezdit, ne jen stát v klimatizovaných garážích. „Je to auto pro sběratele a milovníky značky, ale také pro ty, kteří ho chtějí řídit,” uvedl vloni v prosinci Stephan Winkelmann, šéf značky.


Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 1 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 01Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 2 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 02Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 3 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 03Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 4 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 04Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 5 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 05Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 6 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 06Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 7 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 07Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 8 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 08Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 9 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 09Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 10 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 10Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 11 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 11Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 12 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 12Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 13 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 13Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 14 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 14Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 15 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 15Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 16 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 16Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 17 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 17Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 18 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 18Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 19 - Lamborghini Centenario zive Zeneva 2016 19
Centernario při oficiálním představení na autosalonu v Ženevě

Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 20 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 01Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 21 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 02Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 22 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 03Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 23 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 04Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 24 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 05Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 25 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 06Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 26 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 08Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 27 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 09Lamborghini Centenario LP770-4 je tu. Není až tak šílené, stovku dá pod 3 s - 28 - lamborghini centenario zeneva oficialni prvni 07
Design Centenaria je oproti např. Venenu relativně umírněný

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.