Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legenda SSSR, kterou lze po 56 letech koupit novou i v ČR, má na kahánku
26.8.2021 | Petr Prokopec
Je to auto tak výjimečné, že i po takové době nemá o zákazníky nouzi dokonce ani v západní Evropě. Ovšem i tak mu hrozí konec, ruská vláda chce zatrhnout zvýhodnění starších aut.
Prakticky každý stát s rozvinutějším automobilovým průmyslem touží po tom, aby na jeho území vznikalo co nejvíce moderních komponentů. Je to pochopitelné - čím více dílů, tím nižší nezaměstnanost a tím vyšší hrubý domácí produkt. A čím novější jsou, tím spíše jsou uplatnitelné ve světě. I proto se vlády snaží výrobce zlákat všemožnými pobídkami, mezi něž patří bezplatné poskytnutí obřích pozemků, daňové odpustky či třeba záruky na bankovní úvěry. I když tedy některé automobilky rády tvrdí, že nepřijímají žádné dotace, málokdy je to pravda.
Stejný přístup razí i Rusko, jakkoliv se při zavádění stávajícího schématu podpor v roce 2019 rozhodlo pro mnohé výjimky. Politici si totiž uvědomovali, že na trhu jsou různé modely, na jejichž představení došlo v dávné minulosti, pro které se vyrábí morálně letité komponenty v dávno vybudovaných a zaplacených továrnách, na které se žádná podpora podle nastaveného systému nevztahuje. Rusové proto do hry zařadili koeficient, který na tyto vozy formálně dostal na úroveň moderny, což je též opravňovalo ke státní podpoře.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ale nyní přiznává, že celý systém je příliš komplikovaný a pro státní správu představuje velkou zátěž. Proto bude zjednodušen, a souběžně s tím dojde také na přehodnocení samotného bodového schématu. Kupříkladu za média se již nebude udělovat 60 bodů, nýbrž 130. A za takové asistenční systémy jich automobilka dostane dokonce 500. Stejný počet je přitom dnes udělován za to, že lakování a lisování minimálně 70 procent karoserie proběhne v ruské režii a na území Ruska.
Co přesně to znamená? V podstatě tolik, že vozy jako UAZ Buchanka, i u nás stále prodávaná sovětská legenda, přijdou o veškerou státní podporu, do které se počítá třeba i ekologická likvidace. Víceméně tak nebudou moci ani zamířit do prodeje, tedy za předpokladu, že jejich výrobci nesáhnou po modernizaci. Co se týče audiosystémů a multimédií, nejspíše s tím nenastane žádný problém. Ovšem asistenční systémy se již budou do takové Buchanky pěchovat jen těžko, aktuálně UAZ počítá jen s ABS a automatickým nouzovým voláním.
I kdyby se nicméně ruské značky pro tuto cestu rozhodly, na jejím konci nemusí stát úspěch. Výše zmíněné úpravy totiž navzdory získané podpoře vyženou cenu výše, kvůli čemuž se Buchanka a spol. mohou stát při svém stáří pro většinu zákazníků již příliš drahými. Jak se tedy zdá, minimálně jedna z ruských legend má na kahánku. Na druhou stranu, její životní cyklus odstartoval již v roce 1965, načež má na odchod do důchodu skutečně již oprávněný nárok.


















Ani nejdrsnější verze Buchanky s názvem SGR Expedition dnes není příliš drahá, v přepočtu vychází na 268 tisíc korun. Multimédia však nenabízí, stejně jako lze zapomenout třeba na autonomní brzdy či detekci dopravního značení. Bez nich se ale po přehodnocení ruského systému státní podpory nemusí dočkat dosavadních dotací, i s nimi se ale může stát příliš drahou. Sovětské klasice tak možná po 56 letech zvolní hrana. Foto: UAZ
Zdroj: Drom
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
