Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás

Jestli tohle auto vtrhne do Česka s patřičně agresivní cenovou politikou, čeká lidi ze Škody pár neklidných nocí. Je to čínská Octavia, která v lecčem nabízí i víc než samotná Octavia, u sebe doma ale stojí sotva polovinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás

18.1.2024 | Petr Prokopec

Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás

/

Foto: Dongfeng

Jestli tohle auto vtrhne do Česka s patřičně agresivní cenovou politikou, čeká lidi ze Škody pár neklidných nocí. Je to čínská Octavia, která v lecčem nabízí i víc než samotná Octavia, u sebe doma ale stojí sotva polovinu.

Už nějaký ten pátek mluvíme o změnách, kterými prochází automobilová branže. Stále více je třeba počítat s Čínou, jejíž význam na automobilové mapě Evropy je přímo úměrný tomu, jak zavedení výrobci přestávají jít na ruku zákazníkům, ale jednají podle představ politiků. Proto nabídka není koncipována na základě toho, co někdo koupí, ale co se po zohlednění zejména emisních (ale nejen těch) regulací dá prodat.

Jakmile tedy flotilové průměry CO2 rostou na příliš vysokou úroveň, která je spojena s pomalu likvidačními pokutami Bruselu, portfolio opouští verze osazené výkonnějšími spalovacími motory, pokud se to nestane se spalovacími jednotkami jako takovými. Místo nich si můžete koupit sice papírově čisté, ovšem drahé a pro mnohé nepoužitelné elektromobily. Dokud se těch neprodá dost, žádané spalovací vozy k dispozici nejsou přinejmenším do té doby, než počítání flotilových CO2 začne od ledna dalšího roku nanovo.

Když si uvědomíme, jak takový postup vyhovuje právě čínské konkurenci, pak servilnost automobilek jako Škoda zejména k Bruselu opravdu nechápeme. Je to totiž totéž, jako když se na obzoru objeví hurikán. A vy si pod sebou začnete podřezávat jedinou větev, na které můžete přicházející bouři přežít. Co se poté asi může stát?

Číňané nabízí v případě elektromobilů více muziky za menší peníze, navíc bláhově nevsadili vše na jednu kartu a dál prodávají i spalovací auta. Přitom jsou to oni, kdo by k opaku měl ty nejlepší možné předpoklady - mají levnou pracovní sílu, levnou energii a pro tuto chvíli vlastně i skoro neomezené zdroje. Čím oproti tomu může kontrovat mladoboleslavská automobilka?

Ve finále je tak vlastně jen otázkou času, než lidé i firmy začnou ve velkém přecházet ke značkám, které jim za méně nabídnou více. A navíc i jistou svobodu volby. Jedním z takových výrobců bude také Dongfeng, momentálně třetí největší čínská automobilka. Ta je činná také v Evropě, dokonce i u nás. Aktivní je ale dnes - jako snad každý významný čínský výrobce - také v Rusku, kam vyráží s loni uvedeným modelem Aeolus Shine Max, tedy svým konkurentem Škody Octavia. Čínský sedan je nicméně s délkou 4 797 mm a rozvorem 2 770 mm ještě větším vozem.

Nejsou to nicméně jen rozměry, kde má Dongfeng navrch. Aeolus Shine Max je na tom lépe i v případě motorového prostoru, jakkoli také Octavii lze pořídit s přeplňovanou jedna-pětkou. Jenže ta dává k dobru maximálně 150 koní, zatímco čínský vůz počítá se 190 koňmi. Něčemu takovému se Škoda mohla postavit s přeplňovaným dvoulitrem, jenže ten aktuálně v nabídce nenajdete. Vrcholem je oněch 150 koní u běžných verzí, respektive 245 u verze RS. Nic mezi tím ale není.

Číňané tak dostali volné pole působnosti, zvláště pak v Rusku, odkud Škoda kvůli zavedeným sankcím prakticky zmizela. A nabídnutou šanci chtějí využít na maximum. Podle svého vlastního oznámení začnou Shine Max prodávat v Rusku už v nejbližších týdnech a podle portálu Čínské automobily už proběhly i první dealerské prezentace. Kolik tohle auto bude stát, nevíme, v Číně ale začíná na stěží uvěřitelných 97 900 CNY, tedy asi 310 tisících Kč. V případě Ruska se spekuluje o ceně okolo 2,7 milionu rublů, tedy asi 680 tisících Kč, ovšem ve vrcholném provedení, které v Číně stojí 119 900 CNY, tedy asi 380 tisíc korun.

Když si uvědomíme, na kolik u nás vyjde Octavia s onou slabší jedna-pětkou a základní úrovní výbavy Ambition, má Dongfeng opravdu slušnou startovní pozici. Čínské ceny jinde neudrží, to je jisté, ale přesto - i kdyby byl u nás dvakrát dražší než doma, pak pořád bude nabízet o dost víc za o dost míň. A pochybujeme, že by značka přišla na trhy EU s až takovým sebevědomím, začít by musela níž. Je v podstatě jen otázkou času, než i u nás bude s Octavií srovnáváno něco podobného, ovšem levnějšího. A bude to z Číny. Proč se česká automobilka na něco takového aspoň nepřipravuje rozumnější cenovou politikou, která by ji udržela v hledáčku většiny místní klientely, jde mimo nás.


Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 1 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 01Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 2 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 02Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 3 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 03Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 4 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 04Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 5 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 05Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 6 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 06Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 7 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 07Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 8 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 08Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 9 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 09Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 10 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 10Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 11 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 11
Aeolus Shine Max bude brzy k mání na ruském trhu a divili bychom se, kdyby nedoputoval až k nám. Stát by měl méně, než za kolik Škoda nabízí menší, slabší a hůře vybavenou Octavii. Foto: Dongfeng

Zdroje: Dongfeng, Čínské automobily

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.