Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás
18.1.2024 | Petr Prokopec
Jestli tohle auto vtrhne do Česka s patřičně agresivní cenovou politikou, čeká lidi ze Škody pár neklidných nocí. Je to čínská Octavia, která v lecčem nabízí i víc než samotná Octavia, u sebe doma ale stojí sotva polovinu.
Už nějaký ten pátek mluvíme o změnách, kterými prochází automobilová branže. Stále více je třeba počítat s Čínou, jejíž význam na automobilové mapě Evropy je přímo úměrný tomu, jak zavedení výrobci přestávají jít na ruku zákazníkům, ale jednají podle představ politiků. Proto nabídka není koncipována na základě toho, co někdo koupí, ale co se po zohlednění zejména emisních (ale nejen těch) regulací dá prodat.
Jakmile tedy flotilové průměry CO2 rostou na příliš vysokou úroveň, která je spojena s pomalu likvidačními pokutami Bruselu, portfolio opouští verze osazené výkonnějšími spalovacími motory, pokud se to nestane se spalovacími jednotkami jako takovými. Místo nich si můžete koupit sice papírově čisté, ovšem drahé a pro mnohé nepoužitelné elektromobily. Dokud se těch neprodá dost, žádané spalovací vozy k dispozici nejsou přinejmenším do té doby, než počítání flotilových CO2 začne od ledna dalšího roku nanovo.
Když si uvědomíme, jak takový postup vyhovuje právě čínské konkurenci, pak servilnost automobilek jako Škoda zejména k Bruselu opravdu nechápeme. Je to totiž totéž, jako když se na obzoru objeví hurikán. A vy si pod sebou začnete podřezávat jedinou větev, na které můžete přicházející bouři přežít. Co se poté asi může stát?
Číňané nabízí v případě elektromobilů více muziky za menší peníze, navíc bláhově nevsadili vše na jednu kartu a dál prodávají i spalovací auta. Přitom jsou to oni, kdo by k opaku měl ty nejlepší možné předpoklady - mají levnou pracovní sílu, levnou energii a pro tuto chvíli vlastně i skoro neomezené zdroje. Čím oproti tomu může kontrovat mladoboleslavská automobilka?
Ve finále je tak vlastně jen otázkou času, než lidé i firmy začnou ve velkém přecházet ke značkám, které jim za méně nabídnou více. A navíc i jistou svobodu volby. Jedním z takových výrobců bude také Dongfeng, momentálně třetí největší čínská automobilka. Ta je činná také v Evropě, dokonce i u nás. Aktivní je ale dnes - jako snad každý významný čínský výrobce - také v Rusku, kam vyráží s loni uvedeným modelem Aeolus Shine Max, tedy svým konkurentem Škody Octavia. Čínský sedan je nicméně s délkou 4 797 mm a rozvorem 2 770 mm ještě větším vozem.
Nejsou to nicméně jen rozměry, kde má Dongfeng navrch. Aeolus Shine Max je na tom lépe i v případě motorového prostoru, jakkoli také Octavii lze pořídit s přeplňovanou jedna-pětkou. Jenže ta dává k dobru maximálně 150 koní, zatímco čínský vůz počítá se 190 koňmi. Něčemu takovému se Škoda mohla postavit s přeplňovaným dvoulitrem, jenže ten aktuálně v nabídce nenajdete. Vrcholem je oněch 150 koní u běžných verzí, respektive 245 u verze RS. Nic mezi tím ale není.
Číňané tak dostali volné pole působnosti, zvláště pak v Rusku, odkud Škoda kvůli zavedeným sankcím prakticky zmizela. A nabídnutou šanci chtějí využít na maximum. Podle svého vlastního oznámení začnou Shine Max prodávat v Rusku už v nejbližších týdnech a podle portálu Čínské automobily už proběhly i první dealerské prezentace. Kolik tohle auto bude stát, nevíme, v Číně ale začíná na stěží uvěřitelných 97 900 CNY, tedy asi 310 tisících Kč. V případě Ruska se spekuluje o ceně okolo 2,7 milionu rublů, tedy asi 680 tisících Kč, ovšem ve vrcholném provedení, které v Číně stojí 119 900 CNY, tedy asi 380 tisíc korun.
Když si uvědomíme, na kolik u nás vyjde Octavia s onou slabší jedna-pětkou a základní úrovní výbavy Ambition, má Dongfeng opravdu slušnou startovní pozici. Čínské ceny jinde neudrží, to je jisté, ale přesto - i kdyby byl u nás dvakrát dražší než doma, pak pořád bude nabízet o dost víc za o dost míň. A pochybujeme, že by značka přišla na trhy EU s až takovým sebevědomím, začít by musela níž. Je v podstatě jen otázkou času, než i u nás bude s Octavií srovnáváno něco podobného, ovšem levnějšího. A bude to z Číny. Proč se česká automobilka na něco takového aspoň nepřipravuje rozumnější cenovou politikou, která by ji udržela v hledáčku většiny místní klientely, jde mimo nás.
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 1 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 2 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 3 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 4 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 5 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 6 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 7 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 8 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 9 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 10 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás - 11 - Dongfeng Aeolus Yixuan Max Shine Max 2023 Evropa oficialni 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Aeolus Shine Max bude brzy k mání na ruském trhu a divili bychom se, kdyby nedoputoval až k nám. Stát by měl méně, než za kolik Škoda nabízí menší, slabší a hůře vybavenou Octavii. Foto: Dongfeng
Zdroje: Dongfeng, Čínské automobily
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Ošklivý a otylý propadák BMW jménem XM skončí bez nástupce, místo něj se znovu vrátí řada 6
26.6.2024Majitelé hybridů dojíždí na životnost akumulátorů. Nové stojí extrémně mnoho, servis si stěžuje, že auta nestíhá opravovat
26.6.2024Sběratel rozjel silniční Formuli 1 Mercedesu na maximum na německé dálnici, z její dynamiky naskočí husí kůže i vám
27.6.2024Fernando Alonso znamená pro Aston Martin tolik, že jen kvůli němu postavil nový model s V12 a úchvatným manuálem
27.6.2024Po „noční můře” prožité s elektromobilem se majitel raději vrátil k 12 let staré spalovací ojetině
27.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva