Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Loňské prodeje Bentley naznačují, proč VW dokola mluví o brzkém konci popularity SUV
10.1.2023 | Petr Miler
SUV byla v posledních letech na koni stále víc, současně je ale jasné, že jejich móda nebude věčná, neboť žádná dřívější se věčnou nikdy nestala. Slova VW tedy nelze brát na lehkou váhu, soudě podle výsledků jím vlastněného Bentley jsou ale asi míněna trochu jinak.
Asi neodhalíme největší tajemství vesmíru, když vám řekneme, že SUV jsou dnes mezi zákazníky populárnější než jakýkoli jiný typ aut. Je to svým způsobem absurdní, a to nejen proto, že z čistě racionálního pohledu nepřináší téměř nic pozitivního - ve srovnání s kombíky obvykle nabízí stejný vnitřní prostor, dost často i horší komfort jízdy kvůli nutnosti krotit dopady vyššího těžiště, horší jízdní vlastnosti na silnici, často minimální terénní schopnosti navíc, k tomu obecně horší dynamiku, vyšší spotřebu, komplikovanější ovladatelnost, horší manévrovatelnost a v neposlední řadě vyšší cenu. Ne, že by se nenašlo nic pozitivního, je to ale zanedbatelné ve srovnání s vodopádem nevýhod.
Jejich obliba je ale zkrátka módní, emotivní záležitostí, ta nemusí dávat smysl. Možná vás opustila manželka s jiným mužem i přesto, že jste se o ni dekádu starali a nevíte o tom, že byste jí kdy provedli něco špatného - obliba určitých věcí či lidí prostě není daná jen vyšší sumou bodovaných vlastností v excelové tabulce. Na druhou stranu by ale člověk čekal, že něco tak povrchního nebude mít dlouhého trvání, a to zvlášť za situace, kdy by měl automobilový svět směřovat k minimalizaci spotřeby čehokoli spojeného s dopravou - něčemu takovému velká a těžká auta vyžadující více výkonu pro elementární pohyb jednoznačně nefandí. I proto si některé automobilky, nevyjímaje koncern VW, myslí, že móda SUV už musí skončit, ono se k tomu ale pořád neschyluje.
Ukazuje to i prodejní statistika jedné ze značek, které VW Group ovládá, britského Bentley. To se čerstvě pochlubilo loňskými prodejními výsledky, které jsou opět rekordní - automobilka prodala 15 174 vozů. To samo o sobě je pozoruhodné, zajímavější je ale složení jednotlivých modelů.
Jasně nejprodávanějším modelem značky totiž zůstává SUV Bentayga, které se v (alespoň podstatně) nezměněné podobě prodává už šest let, přesto dál frčí. Tento model představoval 42 procent loňského odbytu Bentley, což je nárůst o dva procentní body oproti roku 2021. Continental GT a GT Convertible byly druhými nejprodávanějšími modely a představovaly 30 procent prodejů. Sedan Flying Spur pak obstaral zbytek, přičemž výkonné varianty GT Speed tvořily 31 procent mixu těchto modelů.
Nejvíc aut firma prodala v USA, kde prodeje šly nahoru skoro o procento a tvořily 28 procent veškerého odbytu s 4 221 prodanými vozy. Na druhém místě se umístily Čína, Hongkong a Macao s 4 033 vozy (25 %), Evropa byla třetím regionem v pořadí s 19 procenty prodejů. Následuje Asie a Tichomoří s 1 651 auty (13 %) a Velká Británie s 1 328 vozy (10 %). Trhy Středního východu, Afriky a Indie představovaly jen 6 procent, jmenovitě 968 aut.
Vraťme se ale k SUV Bentayga, které znovu statistiky opanovalo. Jistě, není to zase tak přesvědčivé, zejména Continental GT se prodává až překvapivě dobře. Pravdou také je, že zájem o Bentaygu prochází výkyvy a v některých letech byl slabší, nyní je ale opět na vrcholu a Bentley očekává, že se ještě v průběhu této dekády stane jeho jediné SUV nejprodávanějším modelem historie.
A může se to stát velice snadno. Tento model přišel na svět v roce 2015 a přesto dnes tvoří přes 13 % všech kdy vyrobených aut značky v její 103leté historii. Do loňska tak platilo, že zatímco Bentley jako takovému trvalo 102 let, aby vyrobilo 200 tisíc aut, zabralo jen 5 let, aby prodalo 25 tisíc Bentayg. To je až bláznivé, uvážíme-li, kolik tohle auto stojí - spousta prodávaných specifikací přesahuje svou cenou 10 milionů Kč. Přesto je to takový prodejní hit. Výsledky naznačují, že VW o brzkém konci SUV mluví jen proto, že se tak pokouší mást konkurenty, aby tímto směrem dále neinvestovali. Bohužel, bohudík? To už posuďte sami.






Bentley Bentayga (na fotkách v prodloužené verzi EWB) minulý rok znovu jasně opanovalo prodejní statistiky automobilky. Pokud VW říká, že SUV brzy zajdou na úbytě, spíše jen mlží, mnoho tomu zatím nenasvědčuje. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejčtenější články
Někdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
13.4.2025Toto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
13.4.2025EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
13.4.2025Prodaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
14.4.2025Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch