Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konec manuálního řazení v autech nečekejte, pořád ho chce neskutečně mnoho bohatých zákazníků
4.7.2022 | Petr Prokopec
Pokud něco chce 10 procent zákazníků Škody Fabia, ze židle to zvedne málokoho. Tady se ale bavíme o docela jiných poměrech. Po ručním řazení momentálně touží násobně více kupců mnohonásobně dražších aut, ty už si nedovolí odmítnout nikdo.
Aut osazených manuálními převodovkami neustále ubývá. A nejde už jen o prémiový segment, zasažen byl tímto trendem i trh s mainstreamovými vozy. Stojí za tím jak automobilky, tak i jejich zákazníci. V prvním případě zde totiž máme redukci nákladů, neboť vyvíjet nový vůz s pouze jednou převodovkou je pochopitelně levnější, než kdyby v nabídce měly figurovat dvě. Podstatnou roli hrají i menší náklady spojené s nadlimitní spotřebou či emisemi, pracovat se dá i s vyzpytatelnějšími výdaji spojenými se záručními opravami. Lidé si pak stále více zvykají na vyšší standard, čemuž výrobci s ohledem na výše zmíněné rádi vychází vstříc.
Přesto můžeme bezpečně říci, že na pohřeb manuálů hned tak nedojde, i když se jej mnohé značky již zbavily. U řidičsky zaměřených aut trojice pedálů více zapojuje do hry a lidé si toho zjevně váží stále více. Je pak sice možné, že při sprintech budete pomalejší než v případě automatu, což je právě důvod, proč manuálům dalo vale Ferrari a Lamborghini, ovšem pro spoustu nadšenců se nejedná o tu nejzásadnější vlastnost. Podstatnější pro ně je, aby jim plná kontrola nad vozem vykouzlila úsměv od ucha k uchu. A když k tomu přidáme, že jde o velmi bohaté lidi, není moc důvodů pochybovat o tom, že manuály čeká ještě dlouhý život.
Jednou ze značek, které o pohřbu trojice pedálů uvažovaly, bylo Porsche. Není to až tak překvapivé, značka k tomu měla podstatné důvody zmiňované v úvodu, navíc jeho PDK je opravdu dobrý automat. Jenže kupci drahých vrcholných verzí GT volí ruční řazení v takovém počtu, že je prostě nelze ignorovat. V Austrálii, odkud máme přesnější čísla, jde o neskutečnou polovinu lidí.
„Mohu potvrdit, že v případě 911 GT3 a šestiválcových verzí modelové řady 718 se manuál na objednávkách podílí ze zhruba 50 procent,“ uvedl Chris Jordan, který pro automobilku na nejmenším kontinentu zajišťuje kontakt s veřejností. Mimo to pak dodal, že v případě Porsche 911 Carrera GTS je zájem o trojici pedálů přibližně 20procentní. V případě čtyřválců řady 718 jde nicméně již pouze o 5procentní podíl, což rovněž odpovídá objednávkám variant 911 Carrera a Carrera S (Carrera ale manuál vůbec nenabízí, což statistiku trochu deformuje).
Pokud se přitom zadíváme na statistiky, zjistíme, že manuál mělo pouze 5 procent ze všech osobních aut, které se loni v Austrálii prodaly. Zájem o trojici pedálů tedy ve všeobecném měřítku skutečně rok od roku klesá. Ruční řazení tak skutečně zůstává v oblibě hlavně u náročných kupců drahých aut.
„Poslední verze převodovky PDK je extrémně schopná na všech úrovních nastavení, a to včetně ostré jízdy po okruhu. Nicméně ti, kdo touží po intenzivních zážitcích, milují jízdu s manuální převodovkou. To je podstata vozů Porsche, starých i nových,“ dodal Jordan. Jak se tedy zdá, značka trojici pedálů do důchodu rozhodně nepošle, ač to původně zvažovala. A inspirovat může i jiné - konkurence se zjevně připravuje o podstatnou část prodejního potenciálu, pokud nic takového nenabízí.



Nároční zákazníci Porsche manuální řazení stále milují, v Austrálii jej hned polovina všech prodaných 911 GT3. A velký zájem o trojici pedálů je u Porsche z řady GT celosvětový. Foto: Porsche
Zdroj: Drive
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Jeden z největších kritiků Tesly vyhlásil bankrot, tušíme, kdo se tu bude smát naposled
před 2 hodinami
Moskvič ukázal hned dva nové modely, jeden z nich se dá koupit i v Česku
před 3 hodinami
Ferrari si nechalo patentovat nové řešení spalovacího motoru, může mu vdechnout nový život
před 5 hodinami
Tesla honí prodeje, jak se dá. V Evropě nabídne čínský model, v USA zkouší taktiku Horsta Fuchse
před 6 hodinami
Evropský cirkus se „zrušením zákazu spalovacích motorů” nezklamal, přišel s totálním nesmyslem, který opěvuje jen VW
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.17. 13:56 - pavproch
- Rychlodotazy 12.17. 12:51 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.17. 12:17 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
