Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda 2 RE Range Extender: Wankel nejspíše přežije v malém hatchbacku
26.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská značka skutečně spojila rotační motor s elektromotorem. Momentálně však dohromady produkují jen 100 koní, jež míří na přední kola.
Zmínky o novém rotačním motoru Mazdy už nemohou být více rozpolcené. V roce 2011 se spekulovalo, že Wankel umře společně s čtyřdveřovým kupé RX-8. O dvanáct měsíců později však již vedení japonské značky naznačilo, že by mohlo dojít k návratu, přičemž využity by byly technologie aplikované na řadové motory SkyActiv. To letos v srpnu potvrdil zdroj zevnitř automobilky, podle kterého by nový agregát měl být značen 16X, přičemž dorazit má do dvou let. Jenže již v listopadu šéf Mazdy uvedl, že kvůli ospravedlnění vývoje by muselo být prodáno na 100 000 exemplářů ročně, a to není věc zrovna reálná.
Mohlo by se tedy zdát, že nový Wankel je zcela po smrti. Jenže již týden po negativním prohlášení začala ze zákulisí automobilky prosakovat informace pozitivní. Tedy že nová Mazda RX-8 bude, a o její pohon se nebude starat nic jiného než rotační motor. Pod kapotou jej ale prý nenajdeme samotný, protože doplnit ho má elektrická pohonná jednotka. To zní hodně odvážně, jenže podle všeho se japonská značka skutečně vydala tímto směrem.
Naznačují to testy, jichž se mohli zúčastnit naši zahraniční kolegové. Automobilka je totiž posadila za volant Mazdy 2 RE Range Extender (Rotary Engine Range Extender), která není ničím jiným než hybridem, který používá 0,33litrové rotační pohonné jednotky k výrobě energie skladované v lithium-iontových bateriích. Tu pak následně čerpá elektromotor o výkonu 100 koní, jež míří na přední kola. Jde tedy o „ampérovský“ způsob.
Dojezd takto vybaveného hatchbacku má s ohledem na 10 litrovou palivovou nádrž činit zhruba 400 kilometrů, což podle výzkumů Mazdy plně odpovídá požadavkům japonských zákazníků. Ti totiž 200kilometrový dojezd stávající elektrické dvojky považují za nedostatečný, ačkoliv jej prý v reálu jen málokdo skutečně potřebuje. Dvojnásobná porce by ale pro psychiku zákazníka již měla být dostatečnou porcí.
Je samozřejmě otázkou, nakolik bude tento dojezd reálný, ani jedno ze zmíněných čísel příliš uvěřitelně nezní. Stejně tak bude záležet na správném nacenění. Mazda si ovšem se svou novinkou dá jaksepatří načas, stávající exemplář je totiž pouze „testovací stolicí”, ze které by se produkční model měl vyvinout nejdříve za tři roky. S ohledem na v úvodu zmíněné množství exemplářů si ovšem říkáme, že sportovní kupé jím asi nebude.
Jisté je tedy pouze tolik, že rotační motor nezemře, k čemuž má Mazda i sentimentální důvody. „Jsme prvním a jediným výrobcem rotačního motoru. A jako takoví máme svou zodpovědnost,“ říká šéf značky Masamichi Kogai, což si můžeme vyložit vysloveně pozitivně. Bohužel to ale zároveň nemusí znamenat, že se skutečně objeví také nová Mazda RX-8.











Hybridní Mazda 2 RE Range Extender se do výroby nedostane, sloužit má hlavně jako testovací stolice ústrojí složeného z Wankelu a elektromotoru
Zdroje: Mazda, Automotive News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včeraFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari
před 9 hodinamiProfesor ekonomie přesně popsal, jak si evropské automobilky zničily svou vlastní budoucnost výměnou za krátkodobý zisk
před 10 hodinamiVietnamec, který vydělal miliardy na nudlích prodávaných i v Česku, chystá novou vlajkovou loď a útok na další trh
včeraPropouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva