Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda konečně dostala do prodeje slibovaný sedan s pohonem zadních kol, srdce lidí si jím ale asi nezíská
včera | Petr Prokopec
Ano, Japonci nám slíbili sedan s pohonem zadních kol a tohle je sedan s pohonem zadních kol, ale naprosto nevhodný, chce se říci se Zdeňkem Jirotkou. Ve skutečnosti je to původně čínské auto s diskutabilní technikou, které cestou do Evropy drasticky zdražilo. Ohromit nemá čím.
Zábavu za volantem má řada lidí spojenou s pohonem zadních kol, z pochopitelných důvodů. Takových aut se dnes po dekádách dominance předokolek vyrábí neobvykle hodně, nadšenci a vlastně ani normální uživatelé ovšem nejásají. Důvod se skrývá v pohonu, který je povětšinou elektrický, což nepřeje ani zábavě za volantem, ani obyčejné použitelnosti.
Tábor takových výrobců se letos rozhodla rozšířit Mazda, která dlouho slibovala sedan střední třídy s pohonem zadních kol, nakonec ale nabídla právě tohle - model 6e. Ten dokáže vizuálně oslovit, třebaže je kvůli bateriím v podlaze znovu poněkud vysoký, s délkou 4 921 milimetrů a rozvorem 2 895 mm ale slibuje aspoň prostorný interiér a zavazadelník. K mání je od 1 069 900 Kč, což ani v době dostupnosti dieselového Passatu kombi od 909 900 Kč nezní vysloveně troufale. Bude tedy nová verze „šestky“ úspěšná? Na to bychom úplně nesázeli.
Elektrická novinka se na českém trhu začala nabízet již v březnu, nicméně na první dodávky dochází až nyní, do registrací tento model zatím ještě nezasáhl. Mazda jej nabízí ve dvou úrovních výbavy Takumi a Takumi Plus, stejně jako se dvěma pakety baterií. Ten menší disponuje kapacitou 68,8 kWh, větší pak má na kontě 80 kWh. Automobilka přitom zmiňuje dojezd 479 a 552 kilometrů v kombinovaném provozu, jež má narůst na 605 a 692 km ve městě. Pochopitelně se však jedná jen o teorii vycházející z cyklu WLTP. Uvážíme-li, že tu máme nanejvýš ekvivalent sotva 20litrové nádrže nafty v dieselovém autě, znamená 552kilometrový dojezd nutnost superdefensivní jízdy, kterou v reálu téměř nikdo nepraktikuje.
Zajímavé je, že zatímco s menším paketem je spojen výkonnější elektromotor (258 koní), s tím větším dostanete jen 245 kobyl. Točivý moment 320 Nm se ale už nemění, na rozdíly pak nedochází ani v rámci maximálky (tristních 175 km/h). Dle Mazdy je přitom hmotnost obou baterií stejná (480 kg), pročež obě varianty váží stejně, tedy něco málo pod dvě tuny. Přesto všechno ale má provedení s větším paketem zvládnout sprint na stovku za 7,8 sekundy, zatímco s výkonnějším pohonem je spojen čas o dvě desetiny nižší.
Dynamikou tedy Mazda 6e zrovna neoslňuje, tomu se ale ve finále nelze divit. Tento elektromobil totiž vychází z čínského modelu EZ-6, který automobilka vyvinula spolu s partnerským Changanem. Původně byl přitom zaměřen na svou domovinu, kde si klientela potrpí spíše na všemožné finesy v interiéru, nikoli na bleskurychlou akceleraci či třeba maximálku blížící se magické třístovce. Za loňský rok ovšem Mazda zvládla v Číně prodat jen 3 462 kusů, ani do vkusu čínského publika se tedy moc netrefila.
A to je třeba dodat, že nabídka Mazdy v Říši středu je o hodně zajímavější než v Evropě. K mání je totiž nejen provedení s bateriemi o kapacitě 56,1 kWh, ale rovněž varianta využívající 1,5litrový benzinový motor jako prodlužovač dojezdu. Zákazníci jej navíc mohou spojit se dvěma pakety baterií (18,9 a 28,4 kWh), přičemž v kombinaci s tím větším má celkový dojezd dosahovat 1 300 km. Realita bude jinde, ale jak je u toho benzin, který dotankujete za pár sekund, je to skoro jedno.
V Číně Mazda 6e jakožto EZ-6 startuje na 159 800 yuanech, tedy na zhruba 470 tisících korunách, což je také zajímavé. Cestou do Evropy tedy došlo na víc než dvojnásobné zdražení a ještě k tomu okleštění nabídky. Je sice základní výbava je bohatší, když počítá s 19palcovými litými koly, automatickou klimatizací nebo vyhřívanými a klimatizovanými předními sedadly, to však klientele aut za víc jak 1 milion Kč ke asi stačit nebude. Zvláště když menší baterie může dobíjet při výkonu 160 kW a větší jen při maximálně 90 kW. Koho tohle osloví vedle dieselového BMW 3 za cenu 1 220 700 Kč?














Mazda 6e nevypadá špatně, i když její výška dává znát největší úskalí. Hlavní problém je ale v tom, že její technické řešení odpovídá požadavkům čínskému trhu, kde navíc elektrický sedan startuje pod půl milionem korun. U nás je to za víc jak dvojnásobnou cenu dost nekonkurenceschopné zboží. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
12.7.2025Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez jel svůj 200. závod Grand Prix v MotoGP včera 17:34
- Vítězný hattrick Razgatliogla, který je novým lídrem šampionátu včera 17:00
- Vítězství Cana Öncüho, 21. Vostatek včera 16:00
- Zkrácené Moto2 pro Denize Öncü, 10. Salač včera 12:48
- Toprak vyhrál Sprint a je už pouze bod za Bulegou včera 12:30
Nejčtenější články
Šéf Renaultu náhle končí, nedokázal se vzepřít nemoci doby. A to se firmě nedávno upsal na další 4 roky
16.6.2025Elektromobily reálně generují třikrát víc emisí než hybridy, říká šéf Toyoty ve snaze upozornit na nejvíc přehlížený problém
16.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025Volkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, o jehož existenci dosud nikdo nevěděl
16.6.2025Nová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
16.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva