Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg
27.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Nový britský supersport P1 má světovou výstavní premiéru za sebou, podrobné informace ale máme hlavně o aerodynamice.
Vnější vzhled nového McLarenu P1 je podle jeho tvůrců z pětadevadesáti procent hotový a měnit se budou pouze drobné detaily. Okna konceptu představeného dnes v Paříži však nejsou zatmavená jen náhodou, kabinu tento vůz ještě nemá. Pochybovat můžeme také o přítomnosti pohonné jednotky, vedení automobilky totiž k dále laděnému motoru 3,8 V8 biturbo původem z MP4-12C neuvedlo ani čárku. Zástupcům britského Autocaru to nicméně nedalo a jejich zjištění je docela překvapivé. Podle jejich sdělení má být celkový výkon vozu „jen“ kolem 730 koní a nikoli téměř tisíc, jak se původně předpokládalo.
Hybridní technika pod karbonovým pláštěm zpochybňována není, a tak budeme věřit, že spalovací jednotku bude podporovat elektromotor se sadou akumulátorů. Otázkou ovšem je, kde je pak nějaký pokrok v ladění osmiválce. V MP4-12C disponuje 625 koňmi a to by znamenalo, že se o zbylých 105 koní může bez problému postarat KERS. McLaren je v tom každopádně nevinně. Jednak zprávy o výkonu až 960 koní pocházely z neověřených zdrojů a zadruhé může být za rok, kdy dorazí sériové provedení, vše jinak a vůz může mít třeba 800 nebo 900 koní. Kdo ví.
Dozvěděli jsme se tedy o P1 v Paříži alespoň něco? Není toho mnoho, ale ano. McLaren říká, že základní karbonová struktura obsahující monokok a z uhlíkových vláken vyrobený ochranný oblouk nepochází z MP4-12C, ale byla vytvořena speciálně pro tento vůz. Automobilka rázně zarazila zvěsti o tom, že se mělo v kabině opět objevit uprostřed umístěné sedadlo řidiče, naopak oznámila, že se P1 bude vyrábět výlučně s levostranným řízením. To je u britské firmy poněkud překvapivé.
Samostatnou kapitolou McLarenu P1 má být jeho aktivní aerodynamika. Auto údajně vygeneruje přítlak až 600 kg a přitom se ani zdaleka nemá přiblížit své maximální konstrukční rychlosti. Obrovské zadní křídlo se bude vysouvat automaticky až o 300 mm na závodní dráze, na běžných silnicích pak o 120 mm. Náběhový úhel spoileru se bude měnit v rozsahu 29 stupňů. To ale není jediným aktivním aerodynamickým prvkem. Na spodní části auta, přímo před předními koly se nachází pár klapek měnící svůj úhel vůči podlaze od 0 do 60 stupňů. Jejich úkolem je také v závislosti na zvoleném jízdním režimu potlačovat vztlak, podporovat aerodynamickou účinnost a zvyšovat rychlost.
Společně s aerodynamikou a reakcemi motoru se společně se zvoleným módem bude měnit také světlá výška podvozku. Nejnižší bude určená výlučně na okruhy, a pokud se podíváte na fotky, je to právě tato pozice.
Stejně jako u dalších podobně koncipovaných automobilů bylo i zde důležité vyřešit nejen dostatečný přítlak, případně zajistit hladké obtékáni karoserie okolním vzduchem, ale také uchladit motor. Za tímto účelem vytvořili návrháři na voze spoustu nasávacích a odvětrávacích otvorů, nacházejících se samozřejmě na přídi a bocích, zde je ovšem objevíte na střeše, v horní části dveří, na vrcholu zadních blatníků a přímo nad motorovým prostorem. Mohutný oblouk vytvořený z pásu červených LED byl rovněž navržen tak, aby so nejméně překážel horkému vzduchu proudícímu přes mřížku dozadu za vůz.
Mimochodem, minule jsme psali, že McLaren P1 možná nedostane stěrače a místo něj poprvé uvidíme v praxi speciální sklo odpuzující vodu a nečistoty. Není to pravda. Standardní model je mít bude a „hi-tech sklo” dostanou zákazníci za příplatek. Levné asi nebude, nicméně při ceně 700 až 800 tisíc liber (v přepočtu 22 až 25 milionů) to bude skoro jistě zanedbatelná položka.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.












McLaren P1 se na autosalonu představil ve společnosti modelu MP4-12C
Podle zpráv z Paříže bude možná výkon P1 výrazně nižší, než jsme si původně mysleli
Zdroje: McLaren Automotive, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 11 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila včera 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 30.4.2025
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 10 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 11 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva