Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg
27.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Nový britský supersport P1 má světovou výstavní premiéru za sebou, podrobné informace ale máme hlavně o aerodynamice.
Vnější vzhled nového McLarenu P1 je podle jeho tvůrců z pětadevadesáti procent hotový a měnit se budou pouze drobné detaily. Okna konceptu představeného dnes v Paříži však nejsou zatmavená jen náhodou, kabinu tento vůz ještě nemá. Pochybovat můžeme také o přítomnosti pohonné jednotky, vedení automobilky totiž k dále laděnému motoru 3,8 V8 biturbo původem z MP4-12C neuvedlo ani čárku. Zástupcům britského Autocaru to nicméně nedalo a jejich zjištění je docela překvapivé. Podle jejich sdělení má být celkový výkon vozu „jen“ kolem 730 koní a nikoli téměř tisíc, jak se původně předpokládalo.
Hybridní technika pod karbonovým pláštěm zpochybňována není, a tak budeme věřit, že spalovací jednotku bude podporovat elektromotor se sadou akumulátorů. Otázkou ovšem je, kde je pak nějaký pokrok v ladění osmiválce. V MP4-12C disponuje 625 koňmi a to by znamenalo, že se o zbylých 105 koní může bez problému postarat KERS. McLaren je v tom každopádně nevinně. Jednak zprávy o výkonu až 960 koní pocházely z neověřených zdrojů a zadruhé může být za rok, kdy dorazí sériové provedení, vše jinak a vůz může mít třeba 800 nebo 900 koní. Kdo ví.
Dozvěděli jsme se tedy o P1 v Paříži alespoň něco? Není toho mnoho, ale ano. McLaren říká, že základní karbonová struktura obsahující monokok a z uhlíkových vláken vyrobený ochranný oblouk nepochází z MP4-12C, ale byla vytvořena speciálně pro tento vůz. Automobilka rázně zarazila zvěsti o tom, že se mělo v kabině opět objevit uprostřed umístěné sedadlo řidiče, naopak oznámila, že se P1 bude vyrábět výlučně s levostranným řízením. To je u britské firmy poněkud překvapivé.
Samostatnou kapitolou McLarenu P1 má být jeho aktivní aerodynamika. Auto údajně vygeneruje přítlak až 600 kg a přitom se ani zdaleka nemá přiblížit své maximální konstrukční rychlosti. Obrovské zadní křídlo se bude vysouvat automaticky až o 300 mm na závodní dráze, na běžných silnicích pak o 120 mm. Náběhový úhel spoileru se bude měnit v rozsahu 29 stupňů. To ale není jediným aktivním aerodynamickým prvkem. Na spodní části auta, přímo před předními koly se nachází pár klapek měnící svůj úhel vůči podlaze od 0 do 60 stupňů. Jejich úkolem je také v závislosti na zvoleném jízdním režimu potlačovat vztlak, podporovat aerodynamickou účinnost a zvyšovat rychlost.
Společně s aerodynamikou a reakcemi motoru se společně se zvoleným módem bude měnit také světlá výška podvozku. Nejnižší bude určená výlučně na okruhy, a pokud se podíváte na fotky, je to právě tato pozice.
Stejně jako u dalších podobně koncipovaných automobilů bylo i zde důležité vyřešit nejen dostatečný přítlak, případně zajistit hladké obtékáni karoserie okolním vzduchem, ale také uchladit motor. Za tímto účelem vytvořili návrháři na voze spoustu nasávacích a odvětrávacích otvorů, nacházejících se samozřejmě na přídi a bocích, zde je ovšem objevíte na střeše, v horní části dveří, na vrcholu zadních blatníků a přímo nad motorovým prostorem. Mohutný oblouk vytvořený z pásu červených LED byl rovněž navržen tak, aby so nejméně překážel horkému vzduchu proudícímu přes mřížku dozadu za vůz.
Mimochodem, minule jsme psali, že McLaren P1 možná nedostane stěrače a místo něj poprvé uvidíme v praxi speciální sklo odpuzující vodu a nečistoty. Není to pravda. Standardní model je mít bude a „hi-tech sklo” dostanou zákazníci za příplatek. Levné asi nebude, nicméně při ceně 700 až 800 tisíc liber (v přepočtu 22 až 25 milionů) to bude skoro jistě zanedbatelná položka.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.












McLaren P1 se na autosalonu představil ve společnosti modelu MP4-12C
Podle zpráv z Paříže bude možná výkon P1 výrazně nižší, než jsme si původně mysleli
Zdroje: McLaren Automotive, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před 10 hodinamiIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Studie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před 3 hodinamiNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 5 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 6 hodinamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
před 8 hodinamiZkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva