McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou

Aplikovat designový jazyk minulého století na moderní supersport nemusí být vždy výhrou. Ani pro McLaren s výkonem 625 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou

18.8.2012 | Petr Prokopec | 2 příspěvky

McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Aplikovat designový jazyk minulého století na moderní supersport nemusí být vždy výhrou. Ani pro McLaren s výkonem 625 koní.

Před pár dny jsme s nadšením koukali na fotografie závodního konceptu MP4-12C Can-Am, které by málokdo mohl vytknout nedostatek dramatičnosti. Právě to - a možná až „přílišná dokonalost” - je novému McLarenu vyčítáno nejvíce. S odhalením zakázkového konceptu X-1 na Pebble Beach však máme pocit, že značka možná zašla až příliš daleko.

Touha vzepřít se konvencím čiší z vozu na všechny strany. I když každému (a my jsme jedněmi z nich) asi nebude tato vizáž po chuti. Naštěstí se jedná o první vlaštovku divize McLaren Special Operations (MSO), která se zabývá individuálními přáními zákazníků. Sériová výroba konceptu X-1 tak nehrozí, stejně jako se zřejmě nikdy nedovíme, komu vlastně vůz patří.

Poprvé totiž anonymní klient kontaktoval Rona Dennise, šéfa značky, již před třemi roky. Tedy před samotným představením standardní verze MP4-12C. S ředitelem MSO Paulem MacKenziem a šéfdesignérem McLarenu Frankem Stephensonem si poté na tři hodiny sednul do ústraní, aby mohli v klidu prodiskutovat veškerou inspiraci.

Ačkoliv totiž neznámému šťastlivci trůní v garáži McLaren F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a nyní i standardní verze MP4-12C, pro zakázkový unikát si chtěl vypůjčit designové kličky z 40. - 70. let minulého století. Konkrétně z vozů Facel Vega (1961), Chrysler D´Elegance Ghia (1953), Buick Electra (1959), Mercedes-Benz 540K (1939) a Citroën SM (1971).

Další inspiraci pak poskytly přívěsy značky Airstream, pero Thomas Mann Montblanc, velké piano či hodinky Jaeger-LeCoutre, které jsou spojeny spíše s další britskou značkou Aston Martinem. Poněkud překvapivě pak Mackenzie uvádí i černobílou fotografii Audrey Hepburn. Nebo lilek, který si klient vybral zřejmě pro jeho aerodynamický tvar.

Ani několikahodinová konzultace ale pro anonymního zákazníka nebyla dostatečná. Proto oslovil i designéry mimo McLaren, aby přišli se svými návrhy. Nakonec však dal zelenou projektu stylisty Hong Yea, který je zaměstnancem automobilky. A to především proto, že jeho návrh vůbec nekorespondoval s koncepcí vozu. Tedy s uprostřed uloženým motorem.

Karbonový retro-kabát spíše odpovídá stylizaci, kdy vůz má vpředu motor, jenž pohání zadní kola. Díky tomu je o 109 mm delší než standardní verze a také o 188 mm širší. Linie střechy je od silnice stejně vysoko jako u MP4-12C, shodný zůstává samozřejmě také rozvor. A výkon 625 koní, kterým se pyšní druhá série McLarenu.

Také hmotnost 1 400 kg odpovídá běžnému provedení, přesné zrychlení a nejvyšší rychlost však McLaren) neoznámil. Neměly by se však příliš lišit, i když se dá předpokládat, že X-1 zřejmě nikdy na žádném závodním okruhu neuvidíme. Na to je příliš cenný a jedinečný. A to přesto, že jeho výroba vlastně ani nezabrala rok, neboť oddělení MSO bylo oficiálně založeno v srpnu 2011.

Za krátký časový úsek zřejmě může i takřka standardní interiér zdobený červenou kůží Harissa Red Nappa nebo karbonovým obložením, do nějž jsou pro větší pevnost vetkány titanová vlákna. Kromě toho byly veškeré hliníkové ovladače potaženy niklem, aby lépe odolávaly zubu času. I když uvnitř vyhřívané garáže asi koroze nebude mít jedinou šanci.

My ale mnohem více doufáme v to, že divize MSO neskončí pouze s konceptem X-1. Zvláště když v poslední době se pro individualizaci MP4-12C rozhoduje více než 20 procent zákazníků. Snad některý z nich bude mít lepší vkus, až požádá o X-2. I když proti gustu...


McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 1 - McLaren X1 01McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 2 - McLaren X1 02McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 3 - McLaren X1 03McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 4 - McLaren X1 04McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 5 - McLaren X1 05McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 6 - McLaren X1 06McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 7 - McLaren X1 07McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 8 - McLaren X1 08McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 9 - McLaren X1 09McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 10 - McLaren X1 10McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 11 - McLaren X1 11McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou - 12 - McLaren X1 12
X-1 je prvním dílem speciální divize McLaren Special Operations, která se zabývá individuálními přáními zákazníků

Petr Prokopec

Diskuze 2 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.