Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes a Renault se rozchází, spolupráce postavená kolem neobvyklého motoru zkrachovala
12.11.2021 | Petr Prokopec
Ačkoli v současné době automobilky spíše hledají nové aliance, které by jim dovolily snáze přestát časy nerentabilních investic do elektromobility, Mercedes, Renault a s nimi i Nissan míří se stejnou motivací přesně opačným směrem.
V dubnu roku 2010 oznámili Carlos Ghosn a Dieter Zetsche spojenectví aliance Renault-Nissan s německým Daimlerem. První plody spolupráce se začaly objevovat o několik let později, když bylo představeno Infiniti Q50 poháněné dieselovým motorem Mercedesu. Pak přišel nový model třícípé hvězdy Citan, který byl přepracovaným Renaultem Kangoo a nejviditelněji tento trojlístek začal používat přeplňovaný benzinový motor s neobvyklým 1,3litrovým objemem.
Právě tato pohonná jednotka se ale ukázala být tím, na čem celá spolupráce nejen stála, ale s čím také padla. Renault již na počátku letošního roku prodal veškeré akcie Daimleru, které držel, stejně jako tak učinil i Nissan. Nyní tentýž oznámili i Němci, kteří ve francouzské automobilce drží tříprocentní podíl, jehož hodnota se má pohybovat okolo 300 milionů Eur (cca 7,6 mld. Kč). Všichni zúčastnění přitom paradoxně říkají, že akcie prodávají proto, aby měli na investice do nerentabilní, ovšem politicky vynucované elektromobility.
To je zajímavé, neboť jako cesta k přežití je obvykle skloňována užší spolupráce jinak soupeřících firem, která by dovolila lépe rozmělnit investice směřující do vývoje nových elektrických aut. Renault s Nissanem na tomto poli spolupracují i nadále, Mercedes už se ale nepřidá. A byť všechny značky svorně říkají, že jejich spolupráce bude pokračovat, nejspíše bude jen dožívat z dříve vzniklých plodů.
Je totiž třeba dodat, že kooperace se ukázala být úspěšnou leda v případě onoho neobvyklého benzinového motoru, jinak není moc o čem mluvit. Třída X od Mercedesu coby přepracovaný Nissan Navara zmizela z nabídky již po dvou letech kvůli mizivým prodejům, stejně tak neokouzlil ani zmiňovaný Citan, zvláště poté, co tragicky selhal v crash testech Euro NCAP. Smart ForTwo vyvinutý po bohu Renaultu Twingo pak rovněž nepřinesl kýžený zisk a skončil prodejem celý značky, dieselový motor 1,5 dCi pak neodpovídal standardům Mercedesu a srážel reputaci třícípé hvězdy.
Všechny tyto prohry vytvářely zlou krev, ke konci spojenectví by ale nejspíše nevedly. O to se nakonec zasloužil až Li Shufu, čínský miliardář šéfující značce Geely, který je s takřka desetiprocentním podílem největším akcionářem Daimleru. Právě ten na počátku letošního roku s Němci podepsal dohodu o spolupráci, která se bude týkat jak dalšího rozvoje značky Smart, tak vývoje nových čtyřválcových motorů, jenž bude užívat Mercedes, Geely i Volvo.
Právě v důsledku tohoto rozhodnutí pak nelze příliš očekávat, že by francouzsko-japonsko-německá spolupráce mohla pokračovat čímkoli novým. Prodej akcií držených Mercedesem se tak zdá být pomyslnou tečkou, kterou přežijí leda některé společně vyvinuté užitkové vozy.




Vozy jako Mercedes Citan se nesetkaly s velkým úspěchem a jen univerzálněji použitelný motor 1,3 situaci nezachranil. Vlastně tak není divu, že spolupráce Mercedesu, Renaultu a Nissanu se pozvolna chýlí k definitivnímu konci. Foto: Mercedes-Benz/Renault
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 7 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejnovější články
Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 2 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 3 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 5 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 6 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva