Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes FT je kamion budoucnosti, svítí LEDkami a řídí se sám
23.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klíčovou vlastností kamionu pro rok 2025 je autopilot použitelný na dálnicích. Již dnes ale lze něco takového postavit - stačí adaptivní tempomat a čáry na silnici.
V oblasti autopilotů se velká pozornost věnuje zejména osobním vozům, vynikající místo pro jejich aplikace by však mohla být také nákladní doprava. Nemluvíme teď pochopitelně o mizení volantů a pedálů, jak to plánuje Google, nýbrž o asistenci řízení při jízdě po dálnici stovky kilometrů pořád rovně.
Německá automobilka Mercedes na autopilotu také pracuje a do své novinky, která si odbude premiéru na hannoverském autosalonu užitkových vozidel, jej také nainstalovala. Tím novým strojem je FT 2025, tedy kamion budoucnosti - zkratka FT znamená Future Truck a 2025 odhadujeme na rok, kdy bude k mání.
Klíčovým prvkem je tedy již zmíněný autopilot, který byl testován v rychlostech do 80 km/h na kousku dálnice A14 u německého Magdeburgu v simulovaných podmínkách skutečného dálničního provozu, jak ukazují přiložené fotografie. Autopilot údajně zvládne i uhnout vozu hasičů. Že to je simulace, lze poznat jednak podle toho, že na dálnici jsou jen Mercedesy, a také proto, že v reálném světě by hasiči určitě využili zcela volného levého pruhu.
Podle Mercedesu systém funguje "v rámci rychlostních limitů" a nezávisle na okolní dopravě. Může ale udržovat určenou vzdálenost od vozu jedoucího před vámi - tedy jako adaptivní tempomat. Senzory směru jízdy se zase drží čar na vozovce, které na dálnicích bývají dobře zřetelné, a kromě těchto funkcí tu najdeme všechny dnes již běžné pomocníky, jako například hlídání mrtvého úhlu. Podle Mercedesu umí FT 2025 i komunikovat s ostatními auty, ale není to pro jeho správnou funkci nutné.
Po designové stránce vidíme dobře známý tvar kabiny tahače, jen s uhlazenými rohy a trochu lepší aerodynamikou. Ta byla podle automobilky také důležitou oblastí při vývoji. Světla nejsou ve zhasnutém stavu vidět, až s rozsvícením se ukážou. Jsou LEDková a pokud řídí člověk, svítí bíle, pokud počítač, zapnou modrou barvu. Podle toho je i na fotografiích dobře vidět, co dělá člověk a co auto samo. V realitě by to samozřejmě chtělo nějaký přistup chladicího vzduchu a světla by musela fungovat víc jako světla, ale zaoblené tvary jsou proveditelným nápadem, dokud se celá souprava vejde do limitu délky.
Uvnitř vidíme minimalistickou přístrojovku a otočnou sedačku řidiče, která dává řidiči větší prostor pro protáhnutí se apod. při samočinné jízdě auta. Počítejme samozřejmě se vzduchovým odpružením a všemožným nastavováním. Sedačka pasažéra vypadá ještě pohodlněji a má kolem sebe spoustu prostoru již v základním stavu. A nahoře najdeme částečně sklopenou postel.
Řidič při své práci využívá čtyřech displejů - dva u sloupků fungují jako zpětná zrcátka, protože ta jsou kvůli menšímu odporu vzduchu nahrazena kamerami. Zde by pro produkční verzi nejspíš přibyly další pro výhled na pravé přední kolo a těsně před přední nárazník. Další dva displeje tvoří palubní desku - jeden je přístrojovým štítem a druhý odnímatelným tabletem Samsung, na kterém je možno kromě všeho, co umí jako tablet, také ovládat všemožné funkce vozu - například rychlost, na kterou je nastavený tempomat.
Všechno to vypadá značně futuristicky, například i zcela plochá dřevěná podlaha kabiny, ale technologie pro skutečnou existenci něčeho podobného na silnicích už tu jsou. Samočinné řízení na evropských silnicích již najdeme, a to i ve vozech Mercedesu, jen to z legislativních důvodů nemůže být v činnosti po neomezeně dlouhou dobu - i když ani to nemusí být až takové dogma. Funguje to na principu adaptivního tempomatu a systému udržování v jízdních pruzích podle čar na silnici.
Pouhou změnou legislativy by tak mohla být práce profesionálních řidičů kamionů jednodušší a méně únavná, a to i se současnými tahači. Jen namontovat elektronické hlídače z osobáků do tahačů, překalibrovat je na řádově větší vůz a můžeme vyrazit.
Mercedes FT 2025 má být "kamion budoucnosti", jeho klíčový prvek, tedy autopilot, je ale do jisté míry proveditelný už dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nejčtenější články
- Pár vyrazil na Kanárské ostrovy s elektrickým karavanem. Jel tam 18 dnů, dobíjel každých 36 km, potřeboval 19 aplikací
7.4.2024 - Tento nezničitelný Mercedes měl někdo stočit o 1,4 milionu km. Byl by to nový světový rekord
8.4.2024 - Max Verstappen vstoupil na tenký led, vymezil se proti umělému zvýhodňování žen v motorsportu
8.4.2024 - Automobilky zkouší odvrátit klesající zájem o auta obřími slevami, u elektromobilů dosahují až 44 procent
8.4.2024 - Číňané v Evropě prodávají elektrickou Octavii Combi za bezprecedentně nízkou cenu. Háček? Nemá baterii
8.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva