Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí

Původně Němci avizovali propuštění 1 100 lidí, pak se z tohoto čísla stalo 10 tisíc, nyní jsme na 15 tisících. Židle se tak začíná houpat i pod šéfem firmy, třebaže problémy zdědil po svém předchůdci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí

11.2.2020 | Petr Prokopec

Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí

/

Foto: Michael Dalder, Reuters

Původně Němci avizovali propuštění 1 100 lidí, pak se z tohoto čísla stalo 10 tisíc, nyní jsme na 15 tisících. Židle se tak začíná houpat i pod šéfem firmy, třebaže problémy zdědil po svém předchůdci.

Stát se šéfem velké automobilky bylo ještě nedávno snem snad každého ambiciózního manažera. Nyní se však zdá, že jde o černého Petra, o kterého nikdo nestojí. Prakticky všichni šéfové automobilových firem musí nyní řešit největší výzvu, jaké toto průmyslové odvětví čelí. Vynucovaný přechod ke ztrátové elektrifikaci spojený s oslabením obvykle klíčového trhu v Číně znamená nutnost utahovat si opasky, což nikdy není vítané opatření.

Asi pod největším tlakem je v tuto chvíli Ola Källenius. Šéf Mercedesu loni převzal žezlo od Dietera Zetscheho, který se na dva roky uklidil do ústraní, aby následně mohl převzít pozici šéfa dozorčí rady Daimleru. Je ale otázkou, jestli se tak skutečně stane, neboť po Zetscheho odchodu ve firmě začal ze skříní vypadávat jeden kostlivec za druhým. Zejména kvůli nesrovnalostem spojeným se staršími dieselovými motory zatížily konto firmy mnohé pokuty a svolávací akce, které přišly zrovna ve chvíli, kdy bylo třeba miliardových investic do alternativního pohonu. Současně nastal odklon části klienty právě od naftových motorů, což vyhnalo průměrné emise CO2 Mercedesů vysoko opět v tu nejméně vhodnou dobu.

Daimler tak musel začít hledat úspory, a tak oznámil, že v nejbližších letech bude razantně propouštět. V prvé fázi mělo jít o „pouze“ o 1 100 manažerů, jenže následně se ukázalo, že jen to jejímu účetnictví příliš nepomůže. A proto se bude muset s prací rozloučit také na 10 tisíc dělníků. Ovšem dle nejnovějších informací německého deníku Handelsblatt ani to není konečná. Padáka by nyní mělo dostat 15 tisíc lidí.

Výrobu osobních vozů dnes Pro Mercedes zajišťuje zhruba 145 tisíc zaměstnanců, odejít by tak mělo více jak 10 procent všech lidí, to je vskutku razantní opatření. Jde však jen o jedno kolečko v budoucím úsporném soukolí. Källenius rozhodl, že firma se nebude loučit jen s lidmi, ale také s nepříliš žádanými modely. Minulostí tak nebude jen pick-up třídy X, ale také S Coupe a S Cabrio. Spočítané to má mít i třída B a CLS s čtyřdveřovým AMG GT možná sloučí v jeden elektromobil.

Osud Mercedesu je tedy opravdu nejistý, přičemž investory i zaměstnanci ze situace Källenia. Ten však do značné míry „vyžírá“, co Zetsche zasel. Byl to především on, který Mercedes často tlačil do slepých uliček, ať se to týkalo elektromobility nebo autonomních technologií. V té době však třícípá hvězda mohla rozhazovat peníze hrstmi na všechny strany. Nyní se však snižují odhady zisku na letošek, i proto, že automobilka nesplní zmíněné limity emisí CO2.

I pod švédským manažerem se tak nakonec začíná kývat židle. A jelikož je podřízen dozorčí radě, která tlumočí přání investorů, nakonec to může být právě on, kdo mimo jiné přijde o práci. Otázkou však je, zda se tím něco vyřeší. Mercedes totiž jednoduše dohnaly hříchy minulosti v té nejhorší možné chvíli. I kdyby tedy byl jmenován nový šéf, nebude mít jinou možnost, než dále utahovat opasky a redukovat mzdy či počet zaměstnanců.


Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 1 - Ola Kallenius Mercedes-Benz zmena zamereni Perex
Mercedes má větší potíže, než se zdálo. Propouštění tak bude masivnější, a vzhledem k nespokojenosti investorů může o místo přijít i šéf automobilky Ola Källenius

Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 2 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 01Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 3 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 02Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 4 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 03Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 5 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 04Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 6 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 05Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 7 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 06
Skončí i několik modelů. Mercedes-Benz S-Coupe již v příští generaci nedorazí...

Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 8 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 07Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 9 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 08Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 10 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 09Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 11 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 10Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 12 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 11Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 13 - Mercedes-Benz S-Coupe S-Cabrio 2019 avizo konce 12
...stejně jako S-Cabrio

Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 14 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 01Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 15 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 02Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 16 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 03Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 17 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 04Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 18 - Mercedes-Benz X 350d 2018 prvni foto 05
Třída X se přestane vyrábět v květnu...

Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 19 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 13Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 20 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 16Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 21 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 18Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 22 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 17Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 23 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 29Mercedes má stále větší problémy, hlásí další velké propouštění, čtyři modely končí - 24 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 27
...uzavřenou kapitolou má být i třída B

Zdroj: Handelsblatt

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.