Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motorová tragédie Mercedesu nekončí, další model přišel o šestiválce i osmiválce, maximem je dvoulitr
26.9.2023 | Petr Prokopec
Jsme svědky rozkladu samotné podstaty třícípé hvězdy. Sama automobilka to nemůže nevidět, svá rozhodnutí ale nemění. A tak nezbývá, než si vzít další popcorn s colou a přetrpět další pokračování tohoto smutného představení.
Dvoulitrový čtyřválcový motor je pro koncern Volkswagen stěžejní pohonnou jednotkou, používá jej totiž pomalu každá značka. Dopřát si jej tedy můžete i pod kapotou Cupry, Seatu, Škody, VW, Audi a dokonce i Porsche. Pro poslední dva zmíněné výrobce jde nicméně o základní agregát, nad kterým trůní objemnější jednotky. Takové A6 je tak k mání rovněž se šestiválcem či dokonce s osmiválcem, jakkoli čtyřlitrová jednotka je vyhrazena už jen variantě RS, pro kterou představuje tradiční řešení.
O trochu jiné je to u konkurence, pro BMW jsou totiž definující šestiválce. A proto se jim Mnichov i nadále ve velké míře věnuje. Mercedes-Benz jako takový je pak pro změnu pomalu synonymem pro osmiválcové motory, ovšem ve Stuttgartu již neberou zákazníky jako něco, čím by si komplikovali svá rozhodnutí. Místo toho se třícípá hvězda rozhodla potěšit pouze politiky a aktivisty, kteří u ní sotva něco kupují. Osmiválec tak z nabídky značky postupně mizí, stejně jako šestiválcové jednotky. Na jejich místo pak přichází dvoulitrové čtyřválce, které mohou počítat s přeplňováním a hybridní berlí.
Mercedes v souvislosti s tímto ústrojím mluví o snižování spotřeby a emisí, k něčemu takovému však dochází pouze v laboratořích. V reálném světě s tím počítat nelze, v tom si malé motory nezřídka vedou jen hůř a hybridy mají problém obhájit už zvýšenou hmotnost a komplikovanost celého pohonu, která se s nimi pojí. Hybridizace tedy nezřídka vede jen ke zhoršení jízdního projevu, aniž by přinášela hmatatelné zlepšení efektivity.
Že tomu tak skutečně je, bylo prokázáno již řadou testů, ve kterých novinky Mercedesu se čtyřválcovým hybridním pohonem totálně selhaly v souboji s šestiválcovou konkurencí. Třícípá hvězda tak byla opakovaně varována, ovšem vedení to evidentně nestačilo. A proto odkleplo další hřebíčky do rakve, a sice SUV GLC Coupe ve verzích 43 AMG a 63 S E Performance AMG. V prvním případě tu přitom máme 421 spalovacích a 14 elektrických koní, ve druhém pak 476 a 204 koní.
Mild-hybridní GLC 43 tak má zvládat stovku za 4,8 sekundy, což je stejný čas, s jakým byl spojen i šestiválcový předchůdce novinky. V případě plug-in hybridu GLC 63, jehož soustava produkuje 680 koní, pak lze mluvit o 3,5sekundovém sprintu a maximálce 275 km/h. Oproti bývalému osmiválci tu pak sice máme zlepšení v obou ohledech, nicméně nově si bryskní akceleraci užijete jen do chvíle, než vám dojdou baterky. Pak už vám zbude jen 476 koní a jeden Otesánek.
Na ceny je zatím ještě brzy, částečně poodhalit je ovšem můžeme s pomocí standardního Mercedesu GLC. Jeho mild-hybridní verze totiž stojí 2 230 030 Kč, plug-in hybridní pak dokonce 3 125 430 Kč. Na někdejší osmiválcové GLC 63 vám nicméně stačilo 2,5 milionu korun. Máme tu tedy opravdu razantní zvýšení ceny, který je navíc třeba ještě navýšit o dalších 200 tisíc korun, což je rozdíl mezi klasickým SUV a Coupe (ve verzi GLC 400e stojí 1 824 680 Kč, resp. 2 025 032 Kč). Bavíme se tedy o nějakých 800 tisících navíc za co? Za motor jako z Golfu pod kapotou? Koho tohle ohromí?
V případě novinek opravdu nelze nalézt jediný důvod, pro který byste je měli chtít, je to prohra za prohrou jako u jiných modelů značky se stejným pohonem. Pro tuto chvíli tedy už jen dodáme, že stejně jako základní SUV se i Coupe dočkalo úprav podvozku. Disponuje také agresivnějším bodykitem, uvnitř se nicméně již pomalu nic nemění. Tedy až na výrazněji se svažující linii střechy, která ukrajuje část prostoru pro hlavy zadních pasažérů.















GLC 43 AMG se dočkalo mild-hybridního čtyřválce, ... Foto: Mercedes-Benz
...zatímco GLC 63 AMG používá jeho plug-in hybridní verzi. Dvoulitr nicméně opravdu není jednotkou, která by kohokoli dostala do kolen, tím méně tradiční zákazníky třícípé hvězdy. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 3 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 50 minutamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 2 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 3 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva