Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motory na benzin a naftu neskončí, EU uznala, že zákaz by poškodil životní prostředí
12.4.2021 | Petr Prokopec
Aktivisté to asi budou brát jako protimluv, jde ale o realitu. Pokud by totiž EU příliš tlačila elektrickou strunu, příroda by dostala na frak.
Na konci minulého týdne jsme nejspíše potěšili řadu motoristů. Evropská unie podlehla tlaku expertů a v rámci připrav normy Euro 7 couvla od nejtvrdšího scénáře. Pokud by ten byl naplněn, od roku 2025 by sítem emisních testů neprošlo nic jiného než elektromobily a plug-in hybridy, přičemž během pár let by nastal i konec druhých zmíněných aut. Před něčím takovým varovala řada odborníků a jakkoli jsme ani v takový moment nečekali, že EU ustoupí, stalo se to.
Je nicméně třeba dodat, že Euro 7 je i nadále hrozbou. Brusel zatím pouze uznal, že se do povolených hranic nemusí auta vejít za všech okolností a limity NOx nebudou zredukovány až na 10 miligramů na kilometr, nýbrž na 20 nebo 30 miligramů. Ve srovnání se stávajícími 80 mg je to sice i tak razantní sešup, ovšem výrobci již nyní uvádí, že tuto mez bude možné splnit s benzinovými i dieselovými motory. Ostatně, k podobné úrovni se někteří výrobci dostali již nyní přirozeným vývojem, nikoliv kvůli příkazům od zeleného stolu.
„Z předložených nových plánů, které se týkají normy Euro 7, je jasné, že Evropská komise akceptuje limity technicky možného a odmítá cíle, kterých by dosáhnout nešlo,“ uvádí ke změně názorů šéfka německé průmyslové asociace VDA Hildegard Müller. Komise podle ní akceptovala i to, že nepřímý zákaz motorů na benzin a naftu by poškodil životní prostředí, jakkoli se něco takového příznivcům elektrických aut nemusí pozdávat.
Šéfka VDA totiž stejně jako řada dalších expertů poukazovala na to, že pokud budou od roku 2025 platit pravidla tak tvrdá, že do dalšího prodeje již nic jiného než elektromobily nepustí, pak lidé automaticky nepoběží do showroomů pro nové vozy na elektřinu. Jistotou by bylo pouze to, že si svá postarší benzinová či dieselová auta ponechají delší dobu. A protože jejich exhalace jsou s emisemi moderních vozů zcela nesrovnatelné, přírodě by to skutečně neprospělo.
V neposlední řadě nesmíme zapomenout na ekonomickou stránku. Pokud by byla vynechána pouze jedna mezigenerační výměna, která přichází zpravidla po nějakých třech až šesti letech, přišel by onen kolaps. „Zažili bychom nezaměstnanost, jaká nemá obdoby,“ uvádí k tématu Manfred Schoch, šéf odborů BMW. A na jeho straně je i německý spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer, dle kterého „nesmíme přijít o evropský automobilový průmysl“.
Tlak na EU byl tedy evidentně nemalý a jelikož Německo v podstatě plní bruselskou kasu, začalo být nejspíše i Evropské komisi jasné, že si svými plány podřezává větev, na které sedí. Zároveň je ale z jejich skutků evidentní i nemalé politikaření. Cíle související s omezováním emisí CO2, které normy Euro neupravují, ale zůstávají stejné. Stávající limit 95 g/km tak má klesnout do roku 2030 o 66 procent, i to je ale splnitelné - jedná se o průměrné flotilové emise a pokud elektrická auta budou dále považována za zcela bezemisní, může vedle nich v nabídce automobilových výrobců figurovat prakticky cokoli.






BMW je jednou z mála automobilek, které už dříve nesklouzly k politikaření a sázce pouze na elektrickou kartu, přestože hrozilo, že v Evropě nebude moci od roku 2025 prodávat nic jiného. Teď už je jasné, že motory jako ten pod kapotou M5 CS s 635 koňmi nudou moci žít i nadále. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
před 11 hodinami
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nejnovější články
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
před 4 hodinami
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
před 5 hodinami
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
před 7 hodinami
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
před 7 hodinami
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
