Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto
15.8.2023 | Petr Miler
Dnes o elektromobilech hovoří jako o „největším podvodu moderní doby”. Je to dokonale výmluvný příběh o tom, jak složité je nahradit naprosto spalovací auto elektrickým, i když hodně chcete, aby vše fungovalo. Tento majitel s ním nebyl schopen dokončit ani první rodinný výlet.
Neuběhly ani dva týdne od chvíle, kdy jsme vám vykreslili neuvěřitelnou marnost, s jakou se VW snaží ukázat použitelnost elektromobilů. Svou snahou ukazuje jen opak, neboť vykreslil, jak pomalé a složité je přejet s jedním z jeho modelů velkou zemi typu Kanada. My jsme navíc dodali, že i pro tak mizerný výsledek muselo všechno jít naprosto přesně podle plánu s dopřednou rezervací dobíjecích stojanů apod. Stačil by jeden zádrhel a vše by bývalo dopadlo ještě hůř.
Jak to funguje ve skutečném životě - a nikoli v marketingových pohádkách pro dospělé - nyní přiblížil jeden z právě kanadských majitelů elektrického Fordu F-150 Lightning. Muž jménem Dalbir Bala si podle reportáže Fox Business koupil letos v lednu americký pick-up za 115 000 kanadských dolarů bez daně (asi 1,65 milionu Kč) s cílem používat ho pro práci i zábavu typu ježdění na chatu či rybaření. Pro elektrický pohon se rozhodl podle svých slov kvůli tomu, že chtěl být „odpovědným občanem“, jakkoli pošetile to zní. A nedá se říci, že by cokoli podcenil.
Aby pro něj elektromobilita byla řešením, brzy po pořízení vozu si musel nainstalovat nabíječky u sebe doma i v práci, což jej v přepočtu stálo dalších víc jak 220 tisíc Kč. Protože chtěl být skutečně ohleduplný k přírodě, přidal ještě investici přes 130 tisíc Kč do rozšíření solárních panelů na střeše svého domu. Celkově tak i s daněmi a dalšími poplatky investoval skoro 2,2 milionu Kč, aby s elektrickým autem mohl efektivně jezdit. A už soudě podle zmíněného je pro něj skoro ideálním uživatelem, přesto se jeho vlastnictví postupně změnilo v noční můru.
Problémy byly už se samotným autem, když mu Ford měsíce opravoval následky drobné nehody na předním nárazníku a nebyl schopen mu řádně vysvětlit, proč to trvá tak dlouho. Ale bylo to až následné běžné používání vozu, která muže v odhodlání jít elektrickou cestou zradila. Pomyslnou poslední kapkou se pak stal výlet, na nějž vyrazil s rodinou.
S tou se vydal z Winnipegu do amerického Chicaga, což není blízko, je to ale pořád o dost kratší cesta než ta z propagačního „rekordu” VW. Už první zastávka na dobití ve Fargo v Severní Dakotě nebyla ideální, neboť nabít baterie F-150 Lightning z 10 procent na 90 trvalo asi dvě hodiny. S dojezdem 346 km po dobití udělal druhou zastávku v Albertville v Minnesotě, kde doporučená nabíječka nefungovala a na telefonní číslo slibující v takovém případě pomoc se nešlo dovolat. Bala tedy zkusil zajet k jiné nabíjecí stanici v Elk River v Minnesotě, kde nabíječka opět nešla. „Ta naprostá bezmoc byla ohromující. Moje děti a manželka se v tuto chvíli opravdu bály a byly ve stresu,” říká dnes.
Se zbývajícím dojezdem asi 19 kilometrů už nebyly v dosahu další stanice, a tak majitel zavolal odtahovku, nechal svůj Lightning v servisu Fordu a raději si z půjčovny vzal spalovací Toyotu 4Runner, aby dojel do Chicaga. Jeho pokud zvládnout dlouhý výlet s elektromobilem tak selhal po prvních pár stovkách kilometrů docela obvyklým způsobem. Zbytek zvládl Toyotou a na cestě zpět si v servisu opět vyzvedl svůj (dobitý) elektrický Ford a dojel s ním zdárně domů.
„Nemůžu s ním jezdit na svou chatu u jezera. Nemůžu s ním vyrazit na kempování do divočiny. Nemůžu s ním jet ani na výlet. Můžu s ním jezdit jen ve městě - je to největší podvod moderní doby,” říká dnes majitel vozu, který míří zpět ke spalovacím modelům. Je to přesně ta zkušenost, která ukazuje, jaká osina v zadnici se z pokusu používat elektromobil jako úplně normální auto může stát, a to navzdory milionovým investicím, řádné přípravě a odhodlání strpět některé neřešitelné problémy. Prostě to nejde.
Vyjádření Fordu k celé věci je tragikomické, když automobilka diplomaticky přiznává, že dojezd mohou ovlivnit počasí i zeměpisné aspekty. A že uznává „některé výzvy, kterým elektromobily čelí”. Asi bychom zvolili jiný slovník - Ford vsadil na mrtvého koně a tento muž to udělal s ním. Zákazník už to poznal a z mrtvého koně sesedl, možná pro automobilky nadešel čas jej napodobit...
![Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 1 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 2 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 3 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 4 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 5 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto - 6 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Ford F-150 Lightning má některé zajímavé vychytávky, jako auto není ale ani zdaleka použitelný tak jako spalovací vozy. Jeden z Kanaďanů to tvrdě poznal na vlastní kůži. Foto: Ford
Zdroj: Fox Business
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejčtenější články
Překopaná legenda Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala v akci, zní stejně hrozivě jako vypadá
28.6.2024Kanada chce také zavést cla na auta z Číny. I když se do ní dováží z Číny jediné auto, navíc od Tesly
28.6.2024Je fascinující, kolik ztrátových elektrických projektů může žít z peněz generovaných prodejem spalovacích VW
28.6.2024Ferrari nabízí majitelům hybridů skvělý obchod: Plaťte nám 176 tisíc ročně a po 8 letech nebudete muset platit za novou baterii
28.6.2024Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit
28.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva