Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nástupci nechtěných elektromobilů Fordu jsou u ledu, dědicové firmy ale přesto dál blouzní v elektrické křeči
12.8.2025 | Petr Prokopec
Fakt, že se modrý ovál dál nechce hnát s těmito auty za každou cenu proti zdi, lze vnímat jako krok správným směrem. Ale přečtěte si, jak to potomci zakladatele firmy komentují. Tohle nejsou poučení lidé ani omylem.
Ford F-Series nejspíš ani letos neopustí americký automobilový trůn. Za první půlrok se prodalo takřka 400 tisíc exemplářů tohoto modelu, tedy o 17 procent víc než za leden až červen 2024. Pro modrý ovál je to pochopitelně dobrá zpráva, neboť mnoho jistot už této automobilce nezůstalo. V roce 2021 totiž vsadila prakticky vše na elektrický pohon, na jehož oltář položila nejen většinu investic, ale i osud velké části tradičních modelů. To vedlo mj. ke zhoršení kvality veškeré produkce, načež se Ford stal smutným králem svolávacích akcí, což ho stojí akorát další peníze.
Pokud by elektrická část nabídky generovala firmy vysoké zisky, nejspíš by proti popsanému postupu nešlo mnoho namítat. Jenže realita je úplně jiná, firma prodělá na každém takovém autě víc než milion. A nejde jen o ekonomickou bilanci, tristní jsou i prodeje. Elektrický F-150 Lightning totiž za první letošní půlrok dosáhl pouze na 13 029 registrací, což v celkové bilanci Fordu neznamená skoro nic. Za stejným obdobím loňského roku tím zaostal o 17 procent a dostává prodejně na zadek i v době, kdy měl mířit opačným směrem.
Ve světle těchto informací není ani v nejmenším překvapivé, že Ford začíná řadit zpátečku, jak zjistili kolegové z Autoblogu. Nová generace F-150 Lightning je tak u ledu a pokud někdy dorazí, nebude to dřív než v roce 2028. Dřív pak nedorazí ani nový E-Transit, jehož premiéra se původně plánovala na příští rok. Ovšem ani tento model nebudí silný zájem publika (letos jen 4 174 kusů, o 34 procent méně než loni).
Trochu se divíme, že Ford o nějakých nástupcích vůbec přemýšlí, podle nás jsou zralí na ručník. Automobilka nicméně situaci vnímá docela jinak, dle oficiálního prohlášení značky „je F-150 Lightning nejlépe prodávaným elektrickým pick-upem Ameriky a E-Transit pokračuje v plnění potřeb současných zákazníků“. Nejspíš i proto se značka těchto bateriových propadáků drží, třebaže už ne jako klíště. A peníze do nových generací, které ji stejně jako ta stávající nejspíš nevydělají ani dolar, vráží dál, jen pomaleji.
Do správného kontextu zasazuje tento postup rozhovor Autocaru s předsedou představenstva a dědicem firmy Billem Fordem a jeho dvěma syny, dnes už též manažery Fordu. Pravnuk zakladatele automobilky totiž kolegům sdělil, že elektrifikace pro něj osobně je velmi důležitá. Proto předpokládá, že „do budoucna bude v oblasti dopravy hrát velmi důležitou roli“, ačkoli současný vývoj ničemu takovému dál nenasvědčuje. Ale budiž, tohle může být jeho názor stejně jako slova o tom, že spalovací motory stejně nikam nezmizí a situace se bude vyvíjet odlišně trh od trhu. Jeho další vyjádření jsou ale ryzím pokrytectvím, v nejlepším případě
„Ve finále záleží hlavně na zákaznících. Ti zkrátka něco chtějí a naším úkolem je jim to dodat,“ uvedl Ford tak, jako by jím a jeho rodinou ovládaná firma dělala všechno skvěle a problém byl jinde. To jen potvrzují slova: „Co se pokazilo, to je fakt, že regulátoři byli o krok před zákazníky.“ To je ale ryzí lež.
Ford tu rozhodně roky nenásledoval přání a zákazníků a nenechal se regulacemi ubít k něčemu, co sám nechtěl, ani náhodou. Byla to naopak tato firma, která požadavky regulátorů předcházela a stanovovala si ještě ambicióznější cíle. Pokud tedy regulátoři byli o krok před zákazníky, pak Ford byl napřed o kroky dva. Však právě modrý ovál je tou značkou, která na klientelu nebrala prakticky žádný ohled a rozhodla se jí co nejdřív vnutit elektrická auta, ať už chce cokoli. Pokud Bill F. zapomněl, my ne - byla to mj. jeho firma, která hystericky volala po zachování zákazu spalovacích aut v Británii v momentě, kdy byl odložen. A podobně se Ford odkopal mnohokrát.
I z posledních slov Billa Forda a jeho synů je zjevné, že se Ford nijak nepoučil a rodina majitelů dál věří v elektrickou budoucnost aut jen na základě svého vlastního přesvědčení. Přes jejich totální prodejní fiasko do nich investuje další peníze, vidí v nich budoucnost i v absurdních sférách a zákazníky si nepředchází, pouze se jimi nechá dotlačit k racionálnějším krokům, předchází si ony regulátory. A pak na ně něco svádí? Je smutné, v jaké kondici firma 78 let po smrti svého zakladatele je, na tak iracionální jednání a pohrdání klienty by se podle nás nevydržel dívat ani minutu.






F-150 Lightning má za první letošní pololetí na kontě pouhou jednatřicetinu registrací svého spalovacího příbuzného. Tragédií je pak i E-Transit, načež se ukazuje, co si klientela o elektrických vozech značky myslí. U nových generací tak sice dojde na odklad, ale ne víc, majitelé firmy dál blouzní v elektrické křeči o budoucnosti plné bateriových aut. Foto: Ford
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
před 11 hodinamiEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie 13.10.2025
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro 13.10.2025
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejnovější články
Německý profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 9 hodinamiNejnovější VW nevypadá jako nic, co už od Němců známe, přesto je má vrátit na prodejní trůn
před 10 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
před 11 hodinamiNové řešení nabíjení elektromobilů v Austrálii vypadá jako žert, je to ale smutná skutečnost
včeraToyota nečekaně ukázala novou Corollu. Je tak jiná, že budete mít problém si ji spojit s jejím jménem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva