Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Přes tvrzení mnohých SUV nemizí nikam, naopak likvidují tradiční automobilové třídy
30.3.2020 | Petr Prokopec
Kolikrát jsme již slyšeli analytiky i rozličné automobilky tvrdit, že SUV jsou u konce s dechem a jejich obliba brzy skončí. Zatím se to zdaleka nestalo, naopak válcují všechno ostatní.
Že v posledních letech automobilový svět nezná populárnější typ aut, než jsou SUV, nemusíme připomínat. Minimálně z hlediska růstu obliby nemají sobě rovného, stále častěji se ale začínají objevovat hlasy, že jejich móda skončí. Tvrdí to třeba i koncern VW a není zdaleka sám, jenže v reálu se nic takového neděje.
Analýza firmy JATO Dynamics ukazuje, že SUV nadále naprosto dominují automobilovému trhu, a to na úkor všech ostatních tříd - bez výjimky. Už i v Evropě mají 40% podíl na trhu a celosvětově od nich na frak dostávají hlavně hatchbacky a sedany - těch prvních se loni prodalo o 12 % méně, sedany klesly na oblibě o 7 %. Celkový podíl hatchbacků na světových prodejích se tak scvrknul již jen na 11 %, a to šlo po léta o jednu z nejpopulárnějších tříd aut.
Jak možná tušíte, největší zájem o hatchbacky je v Evropě, na kterou připadá rovná polovina celosvětových registrací. Z toho má 21% na kontě koncern VW, který je tak absolutním králem hatchbacků. A je více než jisté, že za tím stojí především Volkswagen Golf, jakkoliv je třeba počítat s tím, že zájem je rovněž o Polo, stejně jako o Seaty Leon a Ibiza, Audi A1 či A3 nebo třeba Škodu Fabia. Taková Scala se ale zrovna loni velkým prodejním úspěchem nepochlubila.
Přesunout se můžeme k sedanům, tedy ke kategorii, kde taktéž vládne VW. Jeho dominance však již není tak velká, neboť na kontě má „pouze“ 18% podíl a náskok vůči ostatním je tak jen pětiprocentní a nikoliv sedmiprocentní. Mimo to je třeba dodat, že zatímco s hatchbacky automobilky bodují především v Evropě, zájem o sedany je hlavně americkou, asijskou a zejména pak čínskou záležitostí. Na tomto trhu končí 51 % produkce sedanů, čímž se vysvětlují vozy jako Lavida, Sagittar a podobně.
Zajímavé přitom je, že automobilky se s tímto poklesem hodlají vyrovnávat různě. Tesla doufá, že zákazníky zláká k sedanům hlavně elektrifikací, zatímco VW či Kia sází s modely Arteon a Stinger na vzhled čtyřdveřových kupátek. Zatím se však nezdá, že by tím bylo pádu zcela zamezeno, spíše došlo jen na jeho zpomalení. Jakkoliv je otázkou, jak tomu bude po letošním roce, který bude jistě velmi specifický.
V případě kompaktních hatchbacků se nicméně zdá, že navýšení zájmu publika je věcí nereálnou. Důvodem, proč se od nich zákazníci odklání, je paradoxně nárůst jejich velikosti. Kvůli ní se zhoršuje manévrovatelnost zejména v úzkých městských uličkách, což byl právě jeden z důvodů, proč lidé po tomto karosářském stylu sahali - nyní už jsou na tom s SUV stejně. Malé hatchbacky by jejich roli uměly zastat, jenže tlak na stále nižší emise je vzhledem k jejich celkově omezeným prodejům učinil relativně příliš drahými a též je vytlačuje na okraj zájmu.
Zatímco tedy po celém světě bylo v roce 2018 prodáno 10,45 milionu hatchbacků, loni to bylo již jen 9,25 milionu a dá se předpokládat, že v roce 2021 se již nedostaneme přes metu 9 milionů. To je ale stále dostatečné množství na to, aby daná kategorie přežila. Daleko hůře je u kombíků, které stejně jako hatchbacky spoléhají hlavně na starý kontinent. Nicméně meziročně ztratily 30 procent registrací, což z nich dělá ohrožený druh.









Velký zájem o SUV je vidět i na nabídce Škody, která jich nabízí stále více. Přes avizovaný blížící se konec popularity jsou stále oblíbenější
Prodeje hatchbacků a sedanů se naopa propadají...
...přičemž nejvíce odolává trendu VW s modely jako Sagitar, a to hlavně díky zájmu čínského publika
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva