Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejen Evropané: Hyundai po víc jak 30 letech zavírá kvůli elektromobilům dvě továrny, o práci přijde přes 10 tisíc lidí
24.12.2023 | Petr Miler
Vůbec největší automobilová výrobna světa se příznačně též dočká toho, co je dnes pro taková místa docela obvyklé - zavírání dílčích provozů a propouštěni zaměstnanců. Hyundai v Ulsanu zavře hned dvě z pěti fabrik tamního obřího komplexu.
Popravdě řečeno netušíme, jak mohl někdy někdo se vší vážností tvrdit, že přechod na elektrickou mobilitu přinese víc pracovních míst. Že kvůli tomu nějaká nová místa vzniknou, je jistě pravda, současně jich ale bude muset nesrovnatelně víc zaniknout. Důvody jsou prosté - pokud začnete lidem vnucovat hůře využitelný a dražší produkt, logicky si jej koupí méně zákazníků, což bude znamenat omezení výroby. Méně výroby pak znamená menší potřebu personálních kapacit, navíc je tu pokračující tlak na automatizaci a větší konstrukční jednoduchost elektrických aut. Kde lze z této kombinace okolností vytřepat víc pracovních příležitostí?
No nikde, to není řečnická otázka. Proto jsme také v poslední době svědky tolika avíz rušení pracovních míst. Ať už jde ale o obry jako VW, menší značky jako Porsche nebo plejádu jejich dodavatelů, kterých se situace zprostředkovaně dotýká ještě intenzivněji, obvykle je řeč o evropských či amerických automobilkách. Mělo se za to, že dál se rozvíjející a především výrobně levnější Asie na tom může i vydělat, realita tam ale nakonec může být stejná.
Naznačují to informace agentury Reuters, podle níž korejské Hyundai oficiálně oznámilo uzavření hned dvou svých továren ve městě Ulsan. Tam leží obrovský výrobní komplex považovaný za vůbec největší automobilovou fabriku světa, který sestává z pěti dílčích výrobních závodů. Dva z nich nyní mají skončit. A protože Ulsan zaměstnává v automobilových provozech podle informací Hyundai asi 32 tisíc lidí, přes 10 tisíc jich má být propuštěno.
Sama automobilka jako důvod uvádí urychlení odklonu od vozů na spalovací motory a zrychlení přechodu na elektromobilitu, uvedená příčina tedy není domněnkou. Provozy fungující už od roku 1991, tedy více než 32 let, vyrábějí hlavně motorové díly a budou uzavřeny v lednu resp. v říjnu 2024. Výroba spalovacích Hyundai tím pochopitelně neskončí, mluvčí automobilky ale uvádí, že automobilka zkoumá možnosti outsourcingu výroby motorových dílů, aby měla zajištěné jejich dodávky pro další roky v dostatečných počtech díky externím kapacitám.
Co k tomu dodat? Je zjevné, že i když tento trend bude dominovat hlavně zprávám z Evropy, neboť k výše popsanému se tu nejvíce projevuje i umělé zdražování energií různými „zelenými mechanismy”, ani asijské automobilky nebudou tohoto vývoje ušetřeny. Že takový vývoj potenciálně roztáčí spirálu velkých ekonomických a společenských problémů, asi nemusíme dodávat.



Komplex Hyundai v Ulsanu byl dosud vůbec největší automobilovou továrnou světa, staral se o produkci skoro 6 000 aut denně. Nyní jej čeká podstatné zmenšení. Foto: Hyundai
Zdroje: Reuters, Hyundai
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
Rolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 52 minutamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 2 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva